همانطور که می‌دانید مشخصات لپ تاپ اطلاعات مهم و کاربردی را در اختیار کاربران می‌گذارد. برای مثال بررسی اینکه آیا لپ تاپ شما می‌تواند یک بازی خاص را اجرا کند نیاز دانستن و تشخیص اطلاعات لپ تاپ مد نظر دارد. در این مقاله به شما کاربران عزیز آموزش می‌دهیم که در سیستم‌عامل‌های مختلف چه راه‌هایی برای مشاهده کانفیگ لپتاپ وجود دارد. بعد از مشاهده کانفیگ سیستم، دیگر می‌دانید که با سیستم‌تان چه بازی‌ای را می توانید اجرا کنید یا چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد.

مشاهده کانفیگ لپتاپ می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در دست کاربر قرار دهد. از دانستن میزان فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ گرفته تا اینکه بدانیم آیا سیستم ما می‌تواند یک بازی ویدیویی را اجرا کند یا خیر، همگی نیاز به فهمیدن جزئیات قطعات لپ تاپ دارد. همچنین دیدن مشخصات سیستم خیال شما را در مورد توانایی لپ تاپ خود نیز مطمئن می‌کند و اگر بخشی از سیستم نیاز به ارتقا داشته باشد هم به راحتی متوجه می‌شوید.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چگونه مشخصات لپ تاپ را بفهمیم؟ مشخصات سخت افزاری سیستم شامل بخش‌هایی چون پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU)، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و مادربرد می‌شود که مشاهده‌ آن‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف متفاوت است.

مشخصات سیستم در ویندوز 10

در ادامه نحوه‌ی پیدا کردن مشخصات لپ تاپ در سیستم عامل‌های ویندوز (Windows 7, 8, 10 ,11) ، لینوکس و مک را مشاهده خواهید کرد در نهایت می‌توانید به سوالاتی از قبیل «حافظه لپ تاپ چقدر است؟»، «چگونه مشخصات رم لپ تاپ را بفهمیم؟» و «مشخصات پردازنده و کارت گرافیک سیستم کجاست؟» پاسخ دهید.

مشخصات سیستم در ویندوز 10

روش‌های تشخیص اطلاعات لپ تاپ در ویندوز

در این بخش از مطلب آموزش فهمیدن مشخصات لپ‌تاپ، روش‌های مختلف در سیستم‌عامل ویندوز برای انجام این کار را بررسی و مرور می‌کنیم و به این سوال پاسخ خواهیم داد که از کجا مشخصات لپ تاپ را بفهمیم؟

استفاده از کنترل پنل یا تنظیمات ویندوز برای فهمیدن مشخصات Laptop

اولین و ساده‌ترین روش برای تشخیص اطلاعات کامل لپ تاپ در سیستم عامل ویندوز استفاده از کنترل پنل (Control Panel) یا تنظیمات (Settings) ویندوز است. در سیستم عامل ویندوز 10 یا ویندوز 11 شما می‌توانید با راست کلیک روی منوی استارت و بازکردن تنظیمات (همان آیکون مهره) و سپس رفتن به بخش About مشخصات پایه‌ای سیستم خود را مشاهده کنید.

آموزش فهمیدن مشخصات لپ تاپ

البته روش ساده‌تری نیز برای رسیدن به این بخش وجود دارد. برای این کار ابتدا بر روی My computer یا This PC (در نسخه‌های جدید ویندوز) راست کلیک کرده و آخرین گزینه موجود یعنی Properties را انتخاب کنید.

در صورتی که This PC بر روی دستکاپ شما وجود ندارد، استارت ویندوز را باز کرده و عبارت This PC را تایپ کنید. سپس بر روی آن راست کلیک کرده و منوی کوچک باز شده گزینه More و سپس Properties را انتخاب کنید.

چگونه مشخصات لپ تاپ را بفهمیم

همچنین می‌توانید در ویندوز با بازکردن کنترل پنل هم به همین مسیر دست یابید. برای این کار در منوی استارت عبارت Control Panel را جست‌وجو و باز کرده، سپس روی بخش System and Security کلیک نمایید و از صفحه‌ی جدید روی شاخه‌ی System کلیک کنید.

دیدن مشخصات لپ تاپ در ویندوز 7 و ویندوز ۱۰

در این بخش شما می‌توانید اطلاعاتی از قبیل روش پيدا كردن مدل لپ تاپ، نوع CPU یا همان پردازنده مرکزی، حافظه رم (RAM) و اطلاعات سیستم عامل خود را مشاهده کنید. اما برای اطلاعات دقیق‌تر و مشخصاتی چون مدل کارت گرافیک (GPU) یا اطلاعات هارد لپ تاپ باید به روش‌های بعدی مراجعه کنید.

استفاده از تسک منیجر ویندوز برای فهمیدن مشخصات لپ تاپ در ویندوز 10 و 11

حتی اگر این نام برای شما آشنا نیست، مطمئن باشید شما هم بارها برای بستن یک نرم افزار که به مشکل برخورده است، از تسک منیجر (Task Manager) استفاده کرده‌اید. در ویندوز 10 یا ویندوز 11 این پنجره به صورت مستقیم با فشردن دکمه‌های میانبر Ctrl + Shift + Esc باز می‌شود، اما شما احتمالاً آن را با میانبر Alt + Ctrl + Delete و سپس کلیک کردن روی Task Manager می‌شناسید.

آموزش فهمیدن مشخصات لپ تاپ
صفحه تسک منیجر در ویندوز 11

برای مشاهده‌ جزئیات قطعات لپ تاپ مانند CPU، رم، کارت گرافیک و مشخصات هارد لپ تاپ خود می‌توانید پس از باز کردن تسک منیجر به شاخه‌ی Performance بروید و مشخصات سیستم خود را با جزئیات کامل مشاهده کنید. در نظر داشته باشید در این بخش منظور از Memory همان حافظه رم است و GPU نیز به کارت گرافیک لپ تاپ شما اشاره دارد. همچنین عبارت Disk فضای ذخیره سازی (هارد HDD یا SSD) سیستم را نشان می‌دهد.

بخش Performance تسک منیجر عملکرد کنونی هر کدام از قطعات سخت افزاری لپ تاپ را نمایش می‌دهد برای مثال می‌توان دید در حال حاضر چند درصد از CPU سیستم درگیر است یا چه مقدار از حافظه رم شما استفاده می‌شود؟ افزون بر این‌ها، در بخش مزبور شما می‌توانید عملکرد شبکه یا اینترنت لپ تاپ خود را نیز در بخش Network بررسی کنید.

بدون استفاده از دکمه‌های میانبر هم می‌توانید برای مشاهده‌ی کانفیگ سیستم خود تسک منیجر را با جست‌وجوی عبارت Task Manager در منوی استارت بیابید و اجرا کنید. برای انجام این کار تنها کافیست منوی استارت را باز کرده، سپس عنوان Task Manager را تایپ و برای مشاهده کانفیگ لپتاپ روی آن کلیک کنید.

آموزش فهمیدن مشخصات لپ تاپ

استفاده از برنامه‌ی System Information ویندوز جهت مشاهده کانفیگ سیستم

مایکروسافت در سیستم عامل‌های Windows 10 و Windows 11 ابزار دیگری به نام System Information در دسترس کاربران قرار داده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد به مشاهده کانفیگ سیستم لپ تاپ خود بپردازند.

تشخیص مشخصات رم لپ تاپ
صفحه مشخصات Sysinfo در ویندوز 11

برای تشخیص مشخصات گرافیک، رم و مادربرد لپ تاپ می‌توانید عبارت System Information را در منوی استارت ویندوز جست‌وجو نمایید و نتیجه را باز کنید. برنامه‌ای که باز می‌شود در همان صفحه‌ی ابتدایی به صورت دقیق و با جزئیات بالا مشخصات لپ تاپ در ویندوز 10 را نشان می‌دهد.

امکان دسترسی به System Information از طریق Run ویندوز نیز وجود دارد. تنها کافیست منوی استارت را باز کرده و عبارت Run را تایپ و سپس Enter کنید. در پنجره باز شده جدید عبارت msinfo32 را تایپ کرده و سپس بر روی کلید Ok کلیک کنید.

تشخیص مشخصات قطعات لپ تاپ

در این بخش شما می‌توانید به راحتی تمام مشخصات سخت افزاری از قبیل رم، مادربرد، پردازنده و حتی بایوس (BIOS) دستگاه را تشخیص دهید. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید در بخش چپ نرم افزار روی شاخه‌ی Components کلیک کنید و قطعه مورد نظر خود را پیدا کنید.

لازم است بدانید در این بخش منظور از عبارت‌های Processor، BaseBoard و Physical Memory به ترتیب پردازنده (CPU)، مادربرد و حافظه رم است. همچنین برای مشاهده‌ی مشخصات کارت گرافیک سیستم خود باید وارد زیرشاخه‌ی Display در بخش Components شوید.

استفاده از نرم افزارهای مخصوص تشخیص جزئیات قطعات لپ تاپ

در حال حاضر تعداد زیادی نرم افزار تشخیص اطلاعات لپ تاپ نیز وجود دارد که تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر را جمع‌آوری کرده و نشان می‌دهند. چندین مورد از این برنامه‌های تشخیص مشخصات سیستم نیز به صورت کاملاً رایگان هستند و باید گفت نصب یکی از این نرم افزارها می‌تواند ساده‌ترین روش برای مشاهده‌ی کانفیگ سیستم خود باشد.

از میان این برنامه‌های رایگان می‌توان به دو نرم افزار HWiNFO و Speccy اشاره کرد. شما می‌توانید همین حالا با کلیک روی این لینک نسخه‌ی مخصوص ویندوز نرم افزار HWiNFO را دانلود و نصب کنید.

تشخیص مشخصات هارد لپ تاپ

این نرم افزار ظاهری مانند ترکیبی از Task Manager و System Information ویندوز دارد، اما جزئیات بسیاری بیشتری از مشخصات لپ تاپ را در اختیار کاربر می‌گذارد. برنامه HWiNFO می‌تواند عملکرد سنسورهای مختلف سیستم، قابلیت‌های سخت افزاری و حتی تنظیمات ولتاژ قطعات دستگاه را نیز نشان دهد.

از سوی دیگر نرم افزار Speccy رابط کاربری جذاب‌تری دارد و استفاده از آن بسیار راحت‌تر از HWiNFO است. در صفحه‌ی اول این برنامه یک خلاصه‌ی دقیق از تمام مشخصات سخت افزاری لپ تاپ نمایش داده می‌شود که همین اطلاعات نیاز اکثر کاربران را برطرف می‌کند. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات جزئی‌تر کاربران می‌توانند روی بخش‌های مختلف نرم افزار Speccy کلیک کنند و کانفیگ سیستم خود را به دقت بالاتری مشاهده کنند.

روش تشخیص مشخصات کارت گرافیک لپ تاپ

نحوه فهمیدن اطلاعات لپ تاپ در لینوکس

همانطور که می‌دانید در سیستم عامل لینوکس کاربران بیشتر با ترمینال‌ها و دستورات متنی کار می‌کنند و در این پلتفرم حضور رابط کاربری گرافیکی تا حدی کم‌رنگ‌تر است. در سیستم عامل Linux روش تشخیص سخت افزار داخلی سیستم با دستورات متنی مختلف است. به همین دلیل در این مطلب نیز به دستورات و کدهای لازم برای بدست آوردن اطلاعات سخت افزار لپ تاپ مانند مشخصات حافظه رم، مشخصات کارت گرافیک و مشخصات پردازنده اشاره می‌کنیم.

  1. کد lscpu

در سیستم عامل لینوکس کد lscpu مشخصات دقیق پردازنده مرکزی (CPU) لپ تاپ کاربر را گزارش می‌دهد.

روش تشخیص مشخصات لپ تاپ

  1. کد lshw برای تشخیص کانفیگ سیستم

برای مشاهده جزئیات قطعات لپ تاپ می‌توانید از دستور lshw نیز استفاده کنید، این دستور مشخصات سیستم شما را به اختصار اما با جزئیات بالا نشان می‌دهد. دستور lshw مشخصات CPU، حافظه رم، هارد و شبکه‌ لپ تاپ کاربر را مشخص می‌کند.

نحوه تشخیص مشخصات رم لپ تاپ

  1. کد hwinfo

در پلتفرم لینوکس می‌توان برای مشاهده کانفیگ لپتاپ از دستور hwinfo نیز مانند lshw استفاده کرد. این دستور مشخصات سخت افزاری سیستم را با جزئیات بالا و دقیق نشان می‌دهد. برای مشاهده‌ی اطلاعات دقیق سخت افزار داخلی سیستم، کد hwinfo بسیار بهتر از کد lshw عمل می‌کند.

تشخیص مشخصات سخت افزاری لپ تاپ

  1. کد lspci

دستور lspci فهرست تمام رابط‌های PCI سیستم و سخت افزارهایی که توسط این رابط‌ها به لپ تاپ متصل هستند را نشان می‌دهد. از این قطعات می‌توان به کارت گرافیک، پورت‌های USB و همچنین کنترلرهای SATA سیستم اشاره کرد.

نحوه تشخیص مشخصات رم لپ تاپ

  1. کد lnxi

تمام دستورات قبلی مشخصات سیستم را به کاربر نشان می‌دهند، اما شاید نحوه‌ی نمایش این اطلاعات بیش از حد فنی بوده و از این رو ممکن است برای تشخیص مشخصات لپ تاپ چندان کاربرپسند نباشد. کد lnxi یک اسکرپیت بزرگ را اجرا می‌کند که این اسکریپت با توابع و دستورات داخلی خود تمام مشخصات سیستم را با نمایشی جذاب در دسترس کاربر قرار می‌دهد. استفاده از این کد برای افراد مبتدی پیشنهاد می‌شود.

تشخیص مشخصات سخت افزاری لپ تاپ

  1. کد df

در سیستم عامل لینوکس دستور df تمام پارتیشن‌های حافظه داخلی سیستم را به همراه فضای استفاده شده (Used) و فضای در دسترس (Available) هر کدام از آن‌ها نشان می‌دهد.

نحوه تشخیص مشخصات رم لپ تاپ

  1. کد free

دستور free در پلتفرم لینوکس مشخصات جزئیات قطعات لپ تاپ مانند حافظه رم سیستم به همراه میزان در حال استفاده و میزان در دسترس آن را گزارش می‌دهد.

روش تشخیص مشخصات لپ تاپ

  1. کد hdparm

کد hdparm اطلاعات مربوط به قطعاتی که توسط رابط SATA به لپ تاپ کاربر متصل شده‌اند را نمایش می‌دهد. یک روش برای مشاهده‌ی هارد سیستم خود استفاده از این دستور متنی است.

روش تشخیص مشخصات کارت گرافیک لپ تاپ

همانطور که مشاهده کردید در سیستم عامل لینوکس روش‌های مختلفی برای مشاهده کانفیگ لپتاپ وجود دارد و هرکدام از کدهای گفته شده می‌توانند بخشی از این اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهند. اما از میان این روش‌ها، کدهای hwinfo و lnxi بهترین گزینه‌ها هستند.

از سوی دیگر در پلتفرم لینوکس هم نرم افزارهای گرافیکی برای فهمیدن اطلاعات لپ تاپ وجود دارد. یکی از این ابزار HardInfo نام دارد.

تشخیص مشخصات گرافیک کامپیوتر

برای مشاهده‌ی مشخصات اصلی لپ تاپ مانند پردازنده، کارت گرافیک، هارد و رم، ابتدا با وارد کردن کد «sudo apt-get install hardinfo» در ترمینال سیستم خود این نرم افزار را نصب کنید. سپس برای اجرای آن و مشاهده کانفیگ سیستم به صورت گرافیکی کد «hardinfo» را در ترمینال لینوکس وارد کنید.

تشخیص مشخصات هارد لپ تاپ

با وارد کردن این کد و اجرای آن، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن تمام مشخصات لپ تاپ شما اعم از اطلاعات کارت گرافیک، پردازنده، حافظه رم، سیستم عامل، فضای ذخیره‌سازی و پورت‌های USB قابل مشاهده است. در بخش Summary خلاصه‌ای از کانفیگ لپ تاپ شما مشخص است و برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید روی هر بخش کلیک نمایید.

تشخیص مشخصات رم لپ تاپ

نحوه مشاهده کانفیگ لپ تاپ در مک

نحوه‌ی بدست آوردن مشخصات سیستم در مک بوک‌ها و آی مک‌های اپل که از سیستم عامل مک (macOS) استفاده می‌کنند، تا حدی راحت‌تر از ویندوز و لینوکس است. در این پلتفرم تمام اطلاعات سخت افزاری سیستم شما در نرم افزار System Information که به صورت پیش‌فرض روی لپ تاپ شما موجود است، یافت می‌شوند. البته در نظر داشته باشید در برخی نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل مک این نرم افزار با نام System Profiler شناخته می‌شود.

آموزش فهمیدن مشخصات لپ تاپ

شما دو راه برای بازکردن این نرم افزار دارد. اول اینکه به بخش Finder رفته، روی منوی Go کلیک کنید و گزینه‌ی Utilities را باز کنید. سپس در پنجره‌ی جدید برنامه‌ی System Information را اجرا نمایید. راه دوم این است که ابتدا منوی Apple را باز کرده، گزینه‌ی About This Mac را انتخاب نمایید و سپس در پنجره‌ی باز شده روی System Report کلیک کنید.

مشخصات لپ تاپ در ویندوز 7

همانطور که مشاهده می‌کنید نرم افزار System Information در ابتدا یک خلاصه‌ی کلی از مشخصات سخت افزار داخلی لپ تاپ شما می‌دهد. این خلاصه شامل مشخصاتی چون پردازنده، رم، شماره سریال و مدل دستگاه شما است و کاربر می‌تواند در صورت نیاز از گزینه‌های دست راست، مشخصات دقیق‌تر قطعات دستگاه خود را نیز مشاهده کند.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در این مقاله به روش‌های مختلف برای مشاهده کانفیگ لپتاپ در سیستم‌عامل‌های ویندوز 7، ویندوز ۱۰، لینوکس و مک پرداختیم و برخی از نرم افزارهای موجود برای فهمیدن اطلاعات لپ تاپ را نیز معرفی کردیم. از این رو اگر به هر دلیلی نیاز به فهمیدن مشخصات سیستم خود دارید پیشنهاد می‌شود از روش‌های گفته شده استفاده کنید. در نظر داشته باشید که در حالت کلی نیازی به نرم افزارهای مجزا برای یافتن کانفیگ سیستم خود ندارید و می‌توانید با توجه به سیستم عامل خود از یکی از روش‌های معمولی مانند باز کردن Task Manager در ویندوز استفاده کنید.

شما از کدام روش برای مشاهده‌ی مشخصات پردازنده، کارت گرافیک، رم، هارد و دیگر قطعات داخلی لپ تاپ خود استفاده می‌کنید؟ آیا روشی کاربردی‌تر برای دیدن کانفیگ سیستم می‌شناسید؟ روش خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. در ادامه به برخی سوالات متداول و مهم در رابطه با نحوه تشخیص جزئیات قطعات لپ تاپ پرداخته شده است.

حافظه لپ تاپ چقدر است؟

همانطور که می‌دانید لپ تاپ به چندین نوع حافظه مجهز است، اما مهم‌ترین آن‌ها حافظه رم و حافظه داخلی هستند که برای مشاهده هر دوی آن‌ها می‌توانید از تسک منیجر در ویندوز یا System Information در مک استفاده کنید.

جزئیات پیکربندی لپ تاپ چیست؟

در حالت کلی شما می‌توانید برای دیدن مشخصات لپتاپ ویندوزی خود به بخش About موجود در تنظیمات یا Task Manager بروید. اما اگر از سیستم‌های مک یا لینوکسی استفاده می‌کنید یا می‌خواهید مشخصات جزئی سخت افزار داخلی سیستم خود را پیدا کنید می‌توانید از روش‌های گفته شده در بخش اول مقاله استفاده کنید.

چگونه مشخصات رم لپ تاپ را بفهمیم؟

مشخصات رم لپ تاپ معمولاً در کنار دیگر مشخصات سخت افزاری سیستم حضور دارند و با عباراتی مانند Memory یا Installed Physical Memory شناخته می‌شوند. اگر از یک لپ تپ ویندوزی استفاده می‌کنید، همانطور که پیش از این هم اشاره شد می‌توانید برای دسترسی به این مشخصات به تب Performance حاضر در Task Manager مراجعه کنید.

کلید میانبر برای دیدن مشخصات لپ تاپ چیست؟

در ویندوز 10 یا ویندوز 11 این قابلیت به صورت مستقیم با فشردن دکمه‌های میانبر Ctrl + Shift + Esc باز می‌شود، اما شما احتمالاً آن را با میانبر Alt + Ctrl + Delete و سپس کلیک کردن روی Task Manager می‌شناسید.