اولین فیلمی که ای. آر.رحمان آهنگساز مطرح هندی روی صندلی کارگردانی آن نشسته است در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درمی‌آید.

به نقل از ورایتی، فیلم «ماسک» یا «بوی مشک» اولین تجربه کارگردانی ای.آر.رحمان آهنگساز مطرح بالیوودی برای اولین بار در بخش واقعیت مجازی جشنواره فیلم کن امسال دیده می‌شود.

این فیلم ۳۶ دقیقه‌ای یک تجربه حسی سینمایی در آمیخته با واقعیت مجازی، حرکت، موسیقی و رایحه است که روایتی را دنبال می‌کند. داستان این فیلم درباره جولیت مردینیان موسیقیدان و وارثان اوست. این آهنگساز که ۲۰ سال از یتیم شدنش می‌گذرد به مدد حافظه قوی‌اش در جست‌و جوی افرادی است که سرنوشت او را تغییر داده‌اند و این کار را با یادی که از بوی آنها در خاطرش دارد انجام می‌دهد.

ایده اصلی این فیلم از همسر رحمان بود و او با گسترش این داستان آن را موضوع فیلمش کرد. رحمان و همسرش عشق مشترکی به بوی عطر دارند و در آرزوی این بودند که «بو» را به صورت همه‌جانبه به عنوان وسیله‌ای روایی در سینما به کار بگیرند.

فیلمنامه این فیلم را گوراچی فینیکس نوشته و رحمان هم فیلم را کارگردانی کرده و هم موسیقی آن را نوشته است.

تولید «بوی مشک» چند سالی زمان برده و به گفته رحمان هدف وی از خلق این فیلم رفتن به سوی یک تجربه سورئال و حسی بی‌سابقه و ظریف سینمایی بوده است.

آی.آر رحمان که برنده اسکار، بفتا و گرمی است تاکید کرد که کاربرد حواس چندگانه در یک فیلم که بتواند مرزهای داستان‌سرایی را جابه‌جا کند انگیزه اولیه وی در ساخت این فیلم بوده است.

بازیگران فیلم شامل نورا آرنزدر بازیگر فیلم «ارتش مردگان» و گای برنت بازیگر فیلم «اوپنهایمر» در نقش‌های اصلی است و منیره گریس از فیلم «ناب» و مریم زهرابیان هم دیگر بازیگرانش بوده‌اند.

«ماسک» در رم فیلمبرداری شده و متخصصان بین‌رشته‌ای از سراسر جهان را برای ساخت گرد آورده است. این فیلم با استفاده از ۱۴ دوربین مختلف فیلمبرداری شده و پس از آن به صورت استریوسکوپی به قالب واقعیت مجازی درآمده است و موسیقی و رایحه در آن نقش ویژه‌ای دارند.

این فیلم توسط «استودیو ای‌آرآر» رحمان با شرکت ایده‌آل انترتینمنت و اینتل به عنوان تهیه کنندگان مشترک و استودیو تناندال و هولدینگ پالانی انداور به عنوان دستیار تهیه کننده تولید شده است.

الله رک‌ها رحمان تهیه‌کننده موسیقی، آهنگساز فیلم، موسیقیدان و خواننده سرشناس مسلمان هندی است. وی سازنده موسیقی فیلم‌هایی چون «محمد رسول الله» و «زاغه‌نشین میلیونر» بوده است.