«عکاسی جنایی» به تهیه کنندگی و کارگردانی جمشید رئوفی درباره عکاسی جنایی است که از امشب ساعت ۲۱ در شبکه مستند پخش می شود.

به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مستند «عکاسی جنایی» به تهیه کنندگی و کارگردانی جمشید رئوفی تولید جدید شبکه مستند، درباره تاریخچه عکاسی جنایی است. این برنامه برای بار نخست، سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱ بر آنتن شبکه مستند پخش می‌شود.

رئوفی با اشاره به سوژه این مستند، تصریح کرد: مستند «عکاسی جنایی» درباره تاریخچه عکاسی جنایی است، این شاخه‌ای از عکاسی است که از صحنه جرم انجام می‌شود. در این مستند، ضمن مروری بر تاریخچه این موضوع، فراز و فرودهای آن را از دوره قاجار تا به امروز بررسی می کنیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید عکاسی از دوره قاجار وارد ایران می‌شود، چند سال بعد با فراگیری عکاسی از زندانیان و بعدها از صحنه جرم در اداره تأمینات این شاخه متداول می‌شود. این شیوه از عکاسی، رشته‌های مختلفی هم داشته است؛ جالب است بدانید در آن دوره برای عکاسی از مجرمان و زندانیان آنها را به عکاسی آنتوان در لاله زار می بردند و امکان عکاسی در زندان ها فراهم نبود.

این مستندساز درباره انتخاب این سوژه برای فیلمسازی گفت: سابقه ساخت این مستند به دهه ۱۳۸۰ برمی‌گردد. در آن زمان طرحی را به ناجی هنر دادم، اما پذیرفته نشد. از سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دوباره به این موضوع علاقه‌مند شدم و با طی تحقیقاتی گسترده به اطلاعات جدیدتری دست پیدا کردم. از سویی دیگر، من به مستندسازی تاریخی بسیار علاقه‌ دارم و می خواهم جنبه‌های تاریخی موضوعات که کمتر دیده شده است را بررسی کنم.

کارگردان مستند «عکاسی جنایی» درباره فرم تولید فیلم خود، اظهار کرد: این مستند، تحقیقی است و بیشتر روی جنبه‌های تحقیقی آن کار کردیم. البته از تصاویر آرشیوی و منابع تاریخی نیز استفاده شده است. در این اثر از تعدادی از عکاسان قدیمی شهربانی و اداره بررسی صحنه جرم آگاهی که کارشان عکسبرداری از صحنه جرم است، دعوت کردیم تا در برابر دوربین ما بنشینند و درباره کار خود سخن بگویند. همچنین سراغ جمعی از عکاسان خبری نیز که برای صفحه حوادث روزنامه‌ها کار می‌کردند، رفتیم و با آنها درباره رابطه عکس جنایی و تاثیرش در جذب خواننده در روزنامه ها حرف زدیم؛ در کنار این مصاحبه‌ها، تاریخچه عکاسی از صحنه جرم نیز با استفاده از نریشن معرفی می‌شود.

رئوفی درباره روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: تحقیق و پژوهش این مستند بیش از چهار سال طول کشید علاوه بر این، باید بگویم که منابع بسیار کمی در این موضوع وجود دارد. نهادهایی مثل نیروی انتظامی،‌ زندان‌ها و دادگاه‌ها با همکاری بهتر باعث می شدند تا اثر بهتری تولید شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مصاحبه‌شوندگان را چگونه پیدا کرده است، گفت: قبل از آغاز تولید فیلم، نسخه‌ای از فیلمنامه را به ناجی هنر دادیم. آنها با خواندن این فیلمنامه بسیار علاقه‌مند شدند که در تولید آن مشارکت داشته باشند. جمع زیادی از افرادی که به ما معرفی شدند، از دوستان خوب اداره اجتماعی پلیس آگاهی و ناجی هنر بودند.

این مستندساز در پایان تاکید کرد: فرآیند تولید این مستند بنابر دلایلی طولانی شد، تابستان سال ۱۳۹۸ کار را آغاز کردیم و سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید. دلیل اصلی این موضوع همه‌گیری کرونا بود که فرآیند تولید را سخت کرد. همچنین محدودیت‌های اداری، مانع دیگری برای تولید این مستند بود. این مستند در ۲ نسخه تدوین شد و به نظرم نسخه دوم ریتم بهتری دارد.

مستند «عکاسی جنایی» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود تکرارش روز بعد ساعت ۱۵ است.