کاکتوس‌ها به خاطر ساختاری که دارند، می‌توانند سالیان زیادی عمر کنند.

به طور کلی، کاکتوس‌ها از سخت‌ترین گیاهان جهان هستند و می‌توانند سال‌ها زنده بمانند. دو مورد از کاکتوس‌هایی که طولانی‌ترین عمر را داشته اند، ساگوارو دره اورو (بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ سال) و غول پیکر مکزیکی (تا ۳۰۰ سال) هستند. در حالی که محققان بسیاری، انواع کاکتوس‌های قدیمی را ثبت کرده اند، فقط تعداد کمی از آن‌ها در فهرست عمومی هستند و در اخبار معرفی شده اند. لیست زیر شامل قدیمی‌ترین کاکتوس‌های منفرد شناخته شده است.

1. ساگوارو دره اورو

در سال ۲۰۰۲، شهر دره اورو (درست در شمال توسان، ایالت آریزونا) تصمیم گرفت تا کاکتوس ساگوارو با قدمت بیش از ۲۰۰ سال را از تخریب جاده، نجات دهد. این شهر برای کمک به انتقال ساگوارو به خانه جدیدش، با متخصصان گیاهان صحرایی تماس گرفت.
این کاکتوس ۱۲ متری، قبل از این که در سال ۲۰۰۳ بمیرد، توسط سازمان ثبت ملی درختان بزرگ تأیید شده بود. اگرچه پیوند موفقیت آمیز بود، یک سال پس از انتقال،  به این ساگواروی باستانی صاعقه اصابت کرد؛ متأسفانه، این کاکتوس به شدت آسیب دید و توسط رعد و برق از ریشه خارج شد.

2. گرَند وان

چند سال قبل از مرگ “Grand One” در سال ۲۰۰۷، این کاکتوس قدیمی ساگوارو، به عنوان بزرگترین ساگوارو شناخته شده جهان ثبت شده بود. Grand One قدی به طول ۱۴ متر و عرضی به اندازه ۲.۱۳ متر داشت. این کاکتوس عظیم الجثه به خاطر اندازه اش در سال ۲۰۰۴ به ثبت ملی درختان بزرگ اضافه شد.

وقتی Grand One به ثبت ملی درختان بزرگ اضافه شد، قدمت کاکتوس بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ سال تخمین زده شد. گراند وان تنها یک سال پس از این که لقب بزرگترین کاکتوس جهان را گرفت، در اثر آتش سوزی آسیب دید. Grand One موفق شد دو سال دیگر زنده بماند تا این که در نهایت افتاد و در سال ۲۰۰۷ درگذشت.

۳. کاردون غول پیکر مکزیکی

غول پیکر مکزیکی یک کاکتوس منفرد نیست؛ اما گونه‌ای از کاکتوس است که از نظر اندازه و سن با ساگوارو رقابت می‌کند. کاکتوس‌های کاردون می‌توانند به بیش از ۱۸.۳ متر برسند، یعنی حدود ۶ متر از برخی بزرگترین ساگواروها بیشتر  است. کاردون‌ها نه تنها بزرگترین کاکتوس‌های جهان هستند، بلکه می‌توانند تا ۳۰۰ سال عمر کنند.

کاردون‌ها زمانی نام خود را گرفتند که هرنان کورتس، فتح کننده اسپانیایی، در سال ۱۵۳۵، به باخای کالیفرنیا لشکرکشی کرد. کورتس متوجه شد که کاردون‌های جوان پوشیده از خار هستند و به این ترتیب آن‌ها را کاردو، کلمه اسپانیایی معادل خار نامید.

۴. پدربزرگ پیر

پدربزرگ پیر وقتی در دهه ۱۹۹۰ شروع به مرگ کرد، حدود ۳۰۰ سال سن داشت. پدربزرگ پیر، قدیمی‌ترین کاکتوس شناخته شده در جهان است. پدربزرگ پیر نه تنها پیر بود، بلکه یک غول بزرگ با قدی بیش از ۱۲ متر بود و درست قبل از مرگ ۵۲ بازو داشت.
طبق اطلاعات پارک ملی ساگوارو، جایی که پدربزرگ پیر در آن قرار داشت، با باکتری نکروز آلوده شد (این باکتری باعث بافت مردگی می‌شود)، که به طور معمول بر روی کاکتوس‌های قدیمی تأثیر می‌گذارد. این بیماری باعث پوسیدگی پدربزرگ پیر و قهوه‌ای شدن کاکتوس شد. بازو‌های پدربزرگ پیر نیز افتاد. پدربزرگ پیر قبل از مرگش، یکی از پر بازدیدترین کاکتوس‌ها در پارک ملی ساگوارو بود.