برای فعالیت در عرصه پاپ باید به موسیقی کلاسیک و سنتی مسلط بود

علیرضا افضلی از خوانندگان پاپی است که دنیای حرفه ای موسیقی را با خوانندگی دنبال می کند. او از معدود خوانندگانی است که عطای فعالیت زیاد را بر لقایش بخشیده است و سعی می کند کیفیت کارهایش بیشتر از کمیت آنها باشد.
درسته اگر در ایران بودم خیلی بیشتر از این حرف ها میتوانستم پیشرفت کنم اما با تیمی که دارم تا به حال خیلی خوب پیش رفتیم
با این خواننده که در ترکیه زندگی می کند فعالیت در عرصه موسیقی مجاز ایران را در اولویت دارد، گفت و گو کرده ایم:
*چرا سعی در فعالیت مجاز دارید؟ مگر نمی توانید مانند خیلی ها کار غیرمجاز را آنطور که دلتان می خواهد منتشر کرده و به دست علاقمندان برسانید؟
به این جهت که من یک ایرانی هستم و دوست دارم در کشور خودم و برای مردم خودم کار بسازم و بخوانم. فکرش را بکنید هرجای دنیا بروی برای مردم آنجا بخوانی، آن وقت ایرانی بودنت چه فایده ای دارد؟ یک ایرانی هر جای دنیا هم که باشد باید ایرانی بماند.
*ولی وقتی در ایران نباشید ، از فضای موسیقی نیز دور می مانید و نمی توانید موسیقی صرف ایرانی کار کنید. این دوری از ایران موجب انتشار کارهای بی ربط نشده است؟
-درست است چون اگر در ایران بودم خیلی بیشتر از اینها می توانستم پیشرفت کنم اما با تیمی که دارم تا به حال خیلی خوب پیش رفتیم. تیمی که با هم کار میکنیم بچه هایی هستند که در ایرانند. آنها از موسیقی روز داخل ایران اطلاع دارند و آن را به خوبی می شناسند و از این بابت خیالم راحت است که مشکلی نیست .همچنین مدیر برنامه ای دارم به نام امیرحسین جوادی که به نوعی جانشین من در ایران برای این امور است

*در آلبومتان قطعات جدید استفاده می کنید با به همان انتشار تک قطعاتی که پیش از این منتشر کرده اید، بسنده می کنید؟
قطعاتی که منتشر شده اند زمان از رویشان گذشته و به کفته ای بیات شده اند. برای آلبوم قطعات جدید ساخته ایم و قرار است از این قطعات که با دقت و وسواس انتخاب شده اند. من معتقدم قطعات جدید به نوعی احترام به مخاطب است. اگر قرار باشد از قطعات قدیم استفاده کنم که دیگر نیازی به انتشار آآلبوم نیست.

*این آلبوم فضای صرفا ایرانی دارد یا به المان ها و استانداردهای جهانی نیز نزدیک است؟
صرفا فضای ایرانی داشته و مطابق با خط قرمز های موزیک ایران تولید می شود. مخاطب من یک مخاطب ایرانی است در حال حاضر که به آن بیش از هر چیزی اهمیت می دهم.

*سیل خوانندگان یک شبه بازار موسیقی را فرا گرفته است. فکر نمی کنید این حضور بی رویه به راهی که شما در حال طی کردن آن هستید، لطمه بزند؟
– نه لطمه ای وارد نمی شود. اتفاقا فکر می کنم حضور همه افرادی که می توانند بخوانند و توانایی دارند در این زمینه لازم است. من سبک و سیاق خودم را دارم و کار خودم را می کنم. هر کس وارد این عرصه شود نیز کارخودش را می کند و ربطی به من و کارهایم ندارد که جایم را تنگ کند. ضمن اینکه معتقدم هر خواننده، هر قطعه و هر موسیقی ای مخاطب خاص خود را پیدا می کند.

*آموزش موسیقی چه تاثیری در کیفیت و کمیت کارهای تولید شده دارد و در موسیقی شما چطور؟
اینکه کسی موسیقی را به صورت آکادمیک فرا بگیرد، می تواند بسیار موفق تر از دیگرانی شود که اصلا آموزشی در این زمینه ندیده اند. ضمن اینکه در زمینه نوازندگی نیز اگر خواننده ای به نواختن یکی دوساز مسلط باشد از او یک خواننده خوب می سازد.
*چه تلاشی برای متمایز بودن از دیگران کرده اید؟
همی که حس مخاطب به کارهایت زیاد است و می بینی که او با تو و کارهایت ارتباط برقرار می کند یعنی موفق شده ای! من همین روند را دنبال می کنم و در ارتباط با مخاطبم کم نمی گذارم. او را شناسایی کرده و با او همذات پنداری پیدا می کنم تا بتوانم به بهترین شکل ممکن در او رسوب کنم.

این وجه تمایز در چیست؟ قطعا به این فکر کرده اید که هر کارتان نباید شبیه دیگری باشد. برای این منظور چه کرده اید؟
هیچ یک از کارهای من نه کاور است ونه الهام گرفته از قطعه خاصی! تاکید من بر این است که هرکار از کار قبلی از نظر شعر و ملودی بهتر باشد و به رغم این که با دیگر کارها ارتباط معنایی و مفهومی دارد و ادامه آنهاست، با آنها متمایز باشد.

*برای کنسرت چه برنامه ای دارید؟
در اولین فرصت به امید خدا پیگیر این هستیم که کنسرت هایمان را برگزار کنیم . برنامه ریزی مفصلی در این رابطه شده است که به زودی اخبار آن اعلام می شود.

*کارهایتان بیشتر محتوا و تم عاشقانه دارد. چرا؟
از آنجایی که موسیقی برای من عشق است ، سعی می کنم با عشق و از عشق بخوانم.

منبع : گانجاموزیک

 

 

چهارچوب مقاله و قواعد مقاله نویسی