برنامه گرادینت ویرایشگر جدیدی برای عکس‌های پرتره و سلفی شما محسوب می‌شود که به شما می‌گوید شبیه کدام شخصیت معروف هستید. در واقع کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از برنامه Gradient تصویر خود را به همراه تصویری از یک هنرپیشه شناخته شده که بیشترین شباهت را به آن ها دارد با دوستان خود به اشتراک می گذارند. اما پشت پرده این برنامه به ظاهر جذاب چیست و چرا نباید به نرم افزار Gradient اعتماد کنید.

اپلیکیشن گرادینت برای مرتبه اول زمانی به صورت گسترده دیده شد که کیم کارداشیان، شخصیت معروف آمریکایی آن را در حساب شخصی شبکه اجتماعی خود منتشر کرده و نشان داد که اپلیکیشن Gradient می‌تواند به شما بگوید شبیه کدام شخصیت معروف هستید.

پس از انتشار این پست توجهات به برنامه گرادینت به صورت گسترده‌ای افزایش یافت و در آن زمان این نرم‌افزار توانست در صدر نرم‌افزارهای محبوب دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استور قرار بگیرد.

برنامه تشخیص چهره ملیت

چرا باید نرم‌افزار Gradient را همین حالا از گوشی خود پاک کنید؟

اگر شما نیز برنامه Gradient اپلیکیشن تشخیص قومیت و نژاد را روی گوشی خود نصب کرده باشید حتماً می‌دانید که در ابتدای کار نرم افزار Gradient به شما چند پلن هزینه را پیشنهاد می‌کند که از هفته‌ای سه پوند شروع شده و تا ماهی 20 پوند ادامه دارد. اما برای آزمایش اولیه شما می‌توانید آن را به مدت سه روز و به صورت رایگان روی دستگاه خود نصب داشته باشید.

اما نکته بسیار مهم در مورد اپلیکیشن گرادینت این است که اگر شما در حین نصب، مشخصات حساب مالی متصل به حساب کاربری خود در یکی از فروشگاه‌های اپ استور و یا گوگل پلی استور را را به اپلیکیشن Gradient معرفی کرده و به آن اجازه تعامل مالی داده باشید، برنامه گرادینت پس از سه روز به صورت خودکار اقدام به کسر از حساب شما کرده و مبلغ 20 پوند که پنل با بیشترین مبلغ است را از حساب شما کم می‌کند.

این اتفاق در حالتی صورت گرفته که شما پس از دانلود برنامه Gradient اجازه‌ای برای ادامه کار و استفاده از آن را نداده‌اید و تولیدکننده به صورت عمدی کدهای اخذ پول از حساب کاربر بعد از سه روز را درون آن جای داده است.

تشخیص نژاد از روی چهره

پس از بررسی ساده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص توییتر می‌توان متوجه شد که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا با این مشکل روبرو شده‌اند و اگر شما هم از جمله این افراد باشید ممکن است مبلغ خرید اپلیکیشن گرادینت از حساب‌تان کم شده و هنوز متوجه آن نشده باشید.

طبق قوانین موجود در دو فروشگاه گوگل پلی استور و اپ استور، اگر تراکنش مالی از حساب یک کاربر متصل به این دو فروشگاه و توسط نرم‌افزارها و یا خدمات موجود آنها صورت بگیرد تا 48 ساعت فرصت شکایت و اعتراض به تراکنش وجود دارد.

در ادامه می‌توان با تماس مستقیم با تیم پشتیبانی و البته صرف کمی وقت، در صورت احراز به عدم اراده شخصی برای تراکنش، مبلغ کسرشده از حساب توسط برنامه تشخیص نژاد از روی چهره را عودت داد و اگر از مدت زمان کسر از حساب این اتفاق توسط اپلیکیشن Gradient افتاده باشد شما می‌توانید مبلغ را به حساب خود برگردانید و در غیر این صورت شما می‌مانید و پولی که از حساب‌تان کسر شده و دیگر قابل بازگشت نیست.

پشت پرده اپلیکیشن Gradient کیست؟

حال موضوع جالب‌تر از این عمل عجیب برنامه گرادینت این است که اگر به صفحه مربوط به دانلود برنامه تشخیص چهره ملیت Gradient در فروشگاه نرم‌افزاری هر دو پلتفرم اندروید و iOS مراجعه کنید متوجه می‌شوید که برنامه Gradient محصول یک توسعه دهنده به نام Ticket to the Moon است.

حال اگر به دنبال وبسایت و یا مشخصات این تیم در اینترنت بگردید مشخص می‌شود که خروجی کار تیمی در ایالت ساحلی Delaware در شمال شرقی آمریکاست که تیم سرمایه‌گذاری با نام Meihua Capital Partners در پشت آن وجود دارد.

البته بررسی‌های بیشتری که توسط Mashable صورت گرفته نشان می‌دهد که نرم افزار Gradient تولید شده تنها یکی از پروژه‌های منفرد این شرکت در یکی از زیرمجموعه‌های آن بوده که شرکت‌هایی که در مسیر ذکر شده قرار می‌گیرند هیچ کدام، اطلاعات بیشتری در اختیار این وبسایت قرار نداده‌اند.

برنامه Gradient اپلیکیشن تشخیص قومیت و نژاد

حتی اگر شما با ایمیلی که در صفحه توسعه دهنده Ticket to the Moon وجود دارد تماس بگیرید نیز پاسخی به شما داده نخواهد شد و به همین دلیل می‌توانیم به وضعیت مشخص و البته بسیار برنامه‌ریزی‌شده اپلیکیشن گرادینت پی ببریم.

عدم آگاهی پلی به سوی کسب سرمایه بزرگ

نکته جالب در مورد برنامه Gradient تشخیص ملیت این است که با بررسی‌های به عمل آمده توسط وبسایت Mashable مشخص شده که طی آمار اعلام شده توسط موسسه تحلیل داده‌های Sensor Tower، اپلیکیشن Gradient تنها در مدت یک ماه تولید و عرضه روی دو فروشگاه نرم‌افزاری اندروید و iOS توانسته مبلغی بیش از 1.1 میلیون دلار درآمد کسب کند که قسمت اعظمی از آن بدون کسب اجازه کاربران بوده است.

در نهایت باید بگوییم این دست از نرم‌افزارهای ایده‌های ساده ولی هوشمندانه برای کسب یک روش درآمدی ساده هستند؛ استفاده از هیجانات موقت اجتماعی برای کسب درآمد وسیع است.

دانلود برنامه گرادینت

حتی برخی از منابع مدعی این شده‌اند که چند نرم‌افزار مشابه برنامه گرادینت که با الهام گرفتن از آن توانسته‌اند به آمار نصب بسیار بالایی برسند و مبلغی در حدود 700 هزار دلار درآمد کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد تب استفاده از آن تا چه حد فراگیر شده است.

به هر حال این تنها بخشی از عملکرد مورد ایراد برنامه Gradient است و با وجود عدم حسن نیت در عملکرد باید به بحث امنیت آن نیز شک کنیم. اگرچه در هنگام نصب و تعهدات حفظ حریم شخصی نرم افزار Gradient آمده است که اپلیکیشن گرادینت اطلاعات آن را با منابع دیگر به اشتراک نمی‌گذارد ولی به هر حال وضعیت نامشخص توسعه دهنده و نرم‌افزار، نگرانی‌ها در این زمینه را نیز به شدت تقویت می‌کند.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

به هر حال به عنوان یک توصیه بهتر است از نصب هر نرم‌افزاری که توسعه دهنده مشخصی ندارد و عملکردهای آن به صورت مشخصی صورت نمی‌گیرد پرهیز نماییم.

چرا باید نرم‌افزار Gradient را همین حالا از گوشی خود پاک کنید؟

دسترسی به اطلاعات شخصی، معلوم نبودن نام و نشانی و هویت توسعه‌دهندگان، زیر سوال بودن امنیت آن و برداشت بدون اجازه از اعتبار حساب کاربری گوگل پلی و اپ استور از جمله دلایلی است که نمی‌توان به برنامه Gradient اعتماد کرد.

داستان برنامه Gradient چیست؟

ایده اصلی نرم افزار Gradient، پاسخ به سوال (من شبیه کی هستم؟) است. این برنامه با ظاهر جذابی که دارد به شما می‌گوید که شبیه چه کسی هستید. اما در پشت پرده با دانلود برنامه گرادینت به این برنامه اجازه خالی کردن حسابتان در گوگل پلی و اپل استور را می‌دهد.

آیا برنامه گرادینت امنیت دارد؟

وضعیت نامشخص توسعه دهنده و نرم‌افزار موجب بروز نگرانی‌هایی در این زمینه شده است البته پس از دانلود برنامه Gradient برای اندروید و آیفون و در هنگام نصب آن آمده که اپلیکیشن گرادینت اطلاعات را جمع‌آوری نکرده و با منابع دیگر به اشتراک نمی‌گذارد.