ثروت و قدرت فراوان در طول تاریخ تنها متعلق به مردان نبوده و زنان متعددی توانسته اند به حکمرانی و قدرت برسند.

ثروت و قدرت فراوان در طول تاریخ تنها متعلق به مردان نبوده است؛ بلکه زنان زیادی نیز در طول تاریخ بوده اند که توانسته اند به فرمانروایی حکومت ها و امپراتوری های بزرگی در جهان برسند. در این گزارش به ۵ زن قدرتمند و ثروتمند که توانسته اند به فرمانروایی امپراتوری های بزرگی در طول تاریخ دست یابند، اشاره می‌کنیم:

۱- ملکه حتشپسوت، فرعون زن باستان

حتشپسوت (Hatshepsut) ملکه مصر باستان، پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود. او دومین فرعون زن است که از لحاظ تاریخی تأیید شده است. نخستین فرعون زن تأیید شده «سوبک‌نفرو» بوده است؛ هر چند ممکن است زنان فرعون دیگری نیز پیش از حتشپسوت حکمرانی کرده باشند.

 

حتشپسوت در سال ۱۴۷۸ قبل از میلاد به قدرت رسید. او با توتمس دوم ازدواج کرد تا با همدیگر به طور مشترک حکمرانی کنند. در واقع توتمس دوم، برادر ناتنی ملکه حتشپسوت بود که با وی ازدواج کرده بود.

در دوره حتشپسوت وضع زندگی مردم بهبود یافت، خانه‌ها و راه‌ها ساخته شدند؛ همچنانکه وی توانست کشور را از جنگ‌های خارجی حفظ کند. اقتصاد نیز در دوره وی شکوفا بود.

طبق عقیده جیمز هنری بریستد (James Henry Breasted) باستان شناس آمریکایی و استاد مصر شناسی، ملکه حتشپسوت، نخستین زن بزرگ تاریخ بوده است.

۲- ملکه کلئوپاترا

کلئوپاترا نیز ملکه مصر باستان در سال ۶۹ پیش از میلاد تا ۳۰ پیش از میلاد بود. او فرمانروایی را از پدرش «بطلمیوس دوازدهم» به ارث برد. کلئوپاترا یکی از حکام زن مشهور در جهان است که بخاطر ثروتش و مهارتش در بازی‌های سیاسی شناخته می‌شود.

 

کلئوپاترا به عنوان فرعون مصر کنترل بخشی از بزرگترین صنعت‌های آن زمان را در دست داشت؛ مانند گندم، پاپیروس، مرهم (unguents) که درآمدی معادل سالانه ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تالنت مصری به او می‌داد. دارایی خالص او تا ۹۵.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ هر چند کلئوپاترا همیشه قادر به تهیه مخارج زندگی لوکس خود نبود. او برای تأمین مالی بسیاری از جنگ‌هایی که در طول سلطنت خود انجام داد، از رهبران خارجی وام‌های زیادی گرفت.

۳- امپراتور وو زتیان

ملکه زتیان، تنها زن در تاریخ چین باستان بود که عنوان امپراتریس فرمانروا را دارا بود. گفته می‌شود شما بدون اندکی خونریزی، نخواهید توانست ثروتمندترین زن شوید. از این رو این امپراتور چینی در از میان بردن رقبا برای عشق خود بی رحم بود. گفته شده او دختر یک هفته‌ای خود را کشته و گناه آن را به گردن یکی از همسران امپراتور گائوزونگ انداخت. زمانی که امپراتور گائوزونگ درگذشت، او پسران خود را مجبور به کناره گیری کرد و به عنوان مدیر دربار منصور شد؛ منصبی که معادل امپراتور قلمداد می‌شد. تاکتیک‌های او در حکومت سبب رشد اقتصاد چین شد. در زمان ۱۵ سال سلطنت او، امپراتوری او قلمروی خود را تا آسیای مرکزی گسترده کرد و ثروت ملی به لطف تجارت چای و حریر در طول جاده ابریشم شکوفا شد.

 

۴- ملکه ایزابلا یکم

ملکه ایزابلای یکم، شهبانوی کاستیا از ۱۴۷۴ تا ۱۵۰۴ بود. به عنوان یکی از ثروتمندترین ملکه‌های جهان، به نظر نمی‌رسید امور برای ملکه ایزابلا یکم بهتر شود؛ تا اینکه وی در پی ازدواج با فردیناند آراگون، کنترل خود را بر تمام اسپانیا تثبیت کرد. او به هنگام مرگ، در آمد سالانه ۱.۴۵ میلیون دوکات (سکه طلا یا نقره که از قرون وسطای تا اواخر قرن بیستم به عنوان سکه در تجارت اروپا رایج بود) داشت.

 

۵- کاترین کبیر

کاترین دوم روسیه ‏که به عنوان کاترین کبیر نیز شناخته می‌شد، امپراتریس و تزاریس مشهور روسیه بود و به مدت ۳۴ سال ( از سال ۱۷۶۲ تا ۱۷۹۶) حاکم کل روسیه بود. لقب کاترین کبیر نه تنها به خاطر قدرت سیاسی وی، بلکه به خاطر ثروت فراوانش که در حدود ۱.۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود، بوده است. حکمرانی کاترین بر روسیه که به طور تاریخی، یکی از امپراتوری‌های جهانی بود، سبب شده بود تا او ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در آن دوران در دست داشته باشد.

اگرچه کاترین سلطنت خود را با امید به اصلاحات لیبرالیستی مانند آزاد کردن رعیت آغاز کرد، اما پس از یک قیام مردمی در سال ۱۷۷۳، نظر خود را تغییر داد.