در اینجا ده کشور برتر تولید کننده این محصول را معرفی و آمار های مختلفی در مورد آن ها ارائه خواهیم کرد.

۱- چین
چین در تولید گوجه در جهان پیشرو است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، این کشور حدود ۶۰ میلیون تن گوجه فرنگی در سال تولید کرده که بخشی از آن، چه به صورت تازه و یا خشک شده، به روسیه و ژاپن صادر شده است. صادرات چین همچنین شامل پودر گوجه فرنگی، کنسرو گوجه و روغن پودر لیکوپن نیز می شود. در حال حاضر قریب به ۱۶۶ کارخانه فرآوری سس گوجه در این کشور وجود دارد. جالب است بدانید که بیش از نیمی از محصول را گلخانه ها تامین می کنند که این محصول دارای بهترین کیفیت و طعمی بی نظیر است و به کشور های دیگر نیز صادر می شود. این در حالی است که محصول زمین های کشاورزی نیز به فروش داخل می رسد.

۲- هند
بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، هند به عنوان دومین کشور تولید کننده، حدوداً ۲۰ میلیون تن گوجه فرنگی در سال تولید می کند.فقط محصول ایالت آندراپرادش ۳۵ درصد از کل تولید کشور را در بر می گیرد. در ادامه ایالت هایی چون کارناتاکا، بیهار، گجرات و بنگال غربی قرار می گیرند. ایالت های اریسا، تامیلنادو، ماهاراشترا و جهارخند به عنوان بیشترین تولید کننده گوجه فرنگی در هند شناخته می شوند. محصول این کشور به پاکستان و دیگر کشور های آسیای میانه صادر می شود.

۳- ترکیه
ترکیه یکی دیگر از کشور های پیشرو در تولید این محصول در سطح جهان است که هر ساله میزان تولید در این کشور بیشتر می شود. این کشور با تولید حدود ۱۳ میلیون تن گوجه فرنگی در سال مقام سوم در این رتبه بندی را به خود اختصاص داده است.بنابر گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ترکیه ۹٫۱۱ میلیون تن گوجه فرنگی در سال صادرات داشته است که در این میان تولید گلخانه ای سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است. در این کشور بالغ بر ۲۵۰۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد که به تولید گوجه می پردازند. همچنین بیش از ۴ میلیون کشاورز در این کشور به کشت این نوع سبزی مشغول اند.

۴- آمریکا
در این میان، آمریکا با تولید سالیانه حدود ۱۱ میلیون تن در رده چهارم قرار دارد. بیشتر کشاورزان این کشور برای شرکت های فرآوری گوجه فرنگی کشت می کنند. غالب صادرات محصول آمریکا به کشور هایی نظیر کانادا، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن فرستاده می شود.ایالت کالیفرنیا در فرآیند تولید گوجه فرنگی در جهان پیشرو است.

۵- مصر
مصر یکی دیگر از بزرگ ترین تولیدکنندگان گوجه فرنگی در جهان است و با تولید سالانه ۷ میلیون تن در مقام پنجم این رده بندی قرار دارد. سطح کشت این محصول در مصر نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار است. گوجه فرنگی های سفره ای ( Table Tomato ) بسیار در این کشور معروف هستند. این نوع محصول دارای آب بیشتری است که برای تولید رب گوجه فرنگی بسیار مناسب می باشد.

۶- ایران
در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶ میلیون تن گوجه در ایران تولید شده که به صورت های متفاوتی در ایران و دیگر کشور ها مصرف شده است. مصرف گوجه فرنگی به صورت تازه و یا به صورت رب گوجه فرنگی از انواع استفاده از این نوع محصول در ایران می باشد. تقریبا حدود ۸۰ عدد کارخانه تولید رب در این کشور وجود دارد که برخی از این کارخانه ها از به روز ترین تجهیزات و فناوری استفاده می کنند.

۷- ایتالیا
ایتالیا از دیگر کشور های تولید کننده این نوع محصول، که از خانواده صیفی جات است، با تولید سالانه در حدود ۶ میلیون تن در رتبه هفتم جهان و اول قاره اروپا قرار دارد ومحصولاتش به آفریقای جنوبی و دیگر کشور های اروپایی صادر می شود.

۸- اسپانیا
بعد از ایتالیا، اسپانیا با تولید کمی بیش تر از ۵ میلیون تن در سال، رتبه هشتم را در اختیار دارد که به ترتیب ۴ و ۵٫۵ برابر مراکش و هلند گوجه فرنگی تولید کرده است. زمین زیر کشت در این کشور بالغ بر ۶۰۸۵۲ هکتار گزارش شده است.

۹- مکزیک
مکزیک با پیشی گرفتن از کشور هایی مانند برزیل، نیجریه و روسیه در جایگاه نهم این جدول قرار گرفته است. این کشور در سال ۲۰۱۷بیش از ۴ میلیون تن گوجه فرنگی تولید کرده است که برای کشت این میزان نیاز به ۹۲٫۹۹۳ هکتار زمین کشاورزی می باشد. این کشور همچنین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گوجه فرنگی در جهان شناخته می شود. مکزیک نزدیک به ۲۵ درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است و سالانه قریب به ۳٫۲ میلیارد دلار به صادرات خود اضافه می کند.

۱۰- برزیل
برزیل، کشوری در آمریکای جنوبی، یکی دیگر از کشور های پیشرو در این حوزه است که از کشور های بزرگی نظیر ازبکستان و روسیه پیشی گرفته و در رده دهم جهان قرار گرفته است. آمار ها نشان می دهد که تولید این کشور بیشتر از ۴ میلیون تن در سال است؛ به منظور تولید این مقدار محصول، این کشور ۶۱٫۵۳۴ هکتار زمین زراعی را به تولید گوجه فرنگی اختصاص داده است.