با افزایش تغییرات اقلیمی، مکان‌های دیدنی مشهوری از مسجد تاج محل و دیوار چین گرفته تا صخره‌های مرجانی استرالیا در معرض فرسایش قرار گرفته و به زودی از روی نقشه محو خواهند شد.

به نقل از کوارا، جزایر، کوه‌ها، مرجان‌ها و شهر‌ها هیچ کدام از خشم طبیعت در امان نیستند. مکان‌های زیبا و چشم نوازی که اکنون از مشاهده آن‌ها لذت می‌برید، ممکن است به نسل بعدی نرسند و حتی در ۱۵ سال دیگر از بین بروند.

بعضی از مکان‌های مشهور و فوق العاده جهان در آستانه ناپدید شدن کامل از نقشه هستند و اگر میخواهید هرچه زودتر و تا قبل از نابودی کامل بایستی به این مناطق سفر کنید.

 دیوار بزرگ چین

 

این میراث فرهنگی که بیش از ۲۰۰۰ سال است به خوبی حفظ شده، اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک خرابه است. کشاورزی بیش از حد و آلودگی هوا و فروش آجر‌های تاریخی این دیوار باعث شده که دو سوم این میراث فرهنگی تخریب شود و شاید کمتر از ۲۰ سال دیگر به یک ویرانه تبدیل شود.

مسجد تاج محل هند

 

تاج محل، نگین هندوستان بزرگترین دستاورد معماری در کل مجموعه معماری هندی و اسلامی و از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود؛ اما این مسجد سال‌هاست با مشکلاتی، چون آلودگی و فرسایش روبه‌رو است و محققان معتقدند که این جاذبه دیدنی به زودی فرسوده خواهد شد.

ونیز در ایتالیا

این کاملا واضح است که شهر عاشقانه ونیز به آرامی در حال غرق شدن است و سیل‌های شدید نیز که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده‌اند، به این مشکل دامن می‌زنند و ممکن است این جاذبه گردشگری مشهور تا سال ۲۰۳۵ کاملا زیر آب فرو رود.

بنگلادش در آسیا

 

فقط یک متر بالا آمدن سطح آب دریا باعث شده است که ما ۵۰ درصد از بنگلادش را از دست بدهیم. محققان می‌گویند در ۳۰ سال آینده، ما اصلاً نمی‌توانیم از زیبایی‌های بنگلادش دیدن کنیم.

جزیره ماجولی در هند

 

جزیره ماجولی جزیره‌ای متفاوت و زیبا در هند است که در یک رودخانه قرار دارد. این جزیره که زمانی بزرگترین جزیره رودخانه‌ای با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع بود، اکنون کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و تخمین زده می‌شود که در دهه آینده این جزیره به طور کامل به زیر آب برود. مسائلی همچون سیل‌های فاجعه بار و فرسایش خاک که تاکنون حدود ۶۰ درصد از خاک‌های این جزیره را از بین برده است، گرم شدن کره زمین، قطع درختان و ساخت سد  سرعت این فرسایش را افزایش داده است. این جزایر ممکن است تا سال ۲۰۳۰ ناپدید شود.

دیواره‌ی بزرگ مرجانی استرالیا

دیواره بزرگ مرجانی استرالیا یکی از بزرگ‌ترین عجایب طبیعی و بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی دنیاست که حتی از فضا هم معلوم است. افزایش غیر طبیعی و سریع دمای زمین و افزایش آلودگی‌های اسیدی، این اکوسیستم گسترده را در معرض تهدید قرار داده است و اندازه این دیوار بزرگ مرجانی تا ۵۰ درصد نسبت به وسعت اولیه آن کاهش یافته و مرجان‌های رنگارنگ این صخره به سرعت در حال سفید شدن هستند. پیش بینی می‌شود ین دیوار نیز کمتر از ۱۵ سال آینده به طور کامل از نقشه محو شود.

 پارک ملی یخچال طبیعی در مونتانا

 

این یخچال‌های طبیعی مسحور کننده، بهشتی برای علاقه‌مندان به گردش در طبیعت است که ممکن است در ۱۵ سال آینده وجود نداشته باشند. تعداد یخچال‌های طبیعی این پارک ملی در ۸۰ سال گذشته از ۱۵۰ عدد به ۲۵ عدد کاهش یافته اند. طبق تحقیقات انجام شده، ممکن است این یخچال‌ها در  ۱۵ سال آینده به طور کامل از بین بروند.

مالدیو در اقیانوس هند

 

کشور جزیره‌ای مالدیو، علاوه بر شهرت آن بخاطر آسمان زیبایش، ممکن است در سال‌های آینده عنوان دیگری را کسب کند! این کشور می‌تواند اولین کشوری باشد که به دلیل گرم شدن کره زمین در اقیانوس فرو خواهد رفت. مالدیو تنها کشوری است که ارتفاع پایه از سطح زمین ۲.۳ متر و ۱.۴ متر بالاتر از سطح اقیانوس است. پس بایستی عجله کنید، چرا که مقصد تعطیلات رویایی شما ممکن است در ۲۰ سال آینده دیگر وجود نداشته باشد.

 کوه کلیمانجارو پوشیده از برف در تانزانیا

 

طی ۹۰ سال گذشته، صفحه‌های یخی کلیمانجارو ۸۵ درصد کاهش یافته است. گفته می‌شود که ممکن است تا ۲۰ سال آینده این جاذبه طبیعی اصلاً وجود نداشته باشد.

 ماداگاسکار در آفریقا

 

این کشور جزیره‌ای در آفریقا ممکن است از بین برود. با توجه به آتش سوزی‌های زیاد و جنگل زدایی گسترده، پیش بینی می‌شود که این آتش سوزی تنها تا ۳۰ سال آینده وجود داشته باشد.

کوه‌های  آلپ در اروپا

 

کوه‌های آلپ اروپا در ارتفاع کمتری نسبت به کوه‌های راکی ​​قرار دارند و یخچال‌ها و پیست‌های اسکی آن بیشتر در معرض تاثیرات گرمایش زمین هستند و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل نابود شوند.

 استرالیای جنوبی

بیابان زایی این قطعه زیبا از زمین را تهدید می‌کند. خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی، باعث تشدید این بیابان زایی شده است و پیش بینی می‌شو که در ۳۵ سال آینده، این اکوسیستم تحت آتش سوزی‌های گسترده بطور کامل از بین برود.

 دریای مرده هم مرز با فلسطین و اردن

 

دریای مرده (بحر المیت) که در برخی منابع از آن با نام دریاچه نمک یاد شده‌است، از آب رودخانه‌ی اردن تغذیه می‌کند.  متأسفانه در ۴۰ سال گذشته بیش از یک سوم آن از بین رفته است. گزارش‌ها حاکی از این است که ادامه بهره از آب رود اردن که آب این دریا از آن تامین می‌شود، در ۳۵ سال آینده باعث خشکی این دریا خواهد شد.

 توندرا شمالی در آلاسکا

 

ثابت شده است که گرمایش زمین دو برابر بیشتر از بقیه جهان بر قطب شمال تأثیر می‌گذارد. محققان معتقدند که این مکان دیدنی تا سال ۲۰۵۰ از بین خواهد رفت.