آیفون ۱۳ پرو مکس تمام چیزی است که شما می‌توانید از یک گوشی انتظار داشته باشید. این گوشی با دارابودن نمایشگر با رفرش ریت 120 هرتز، سریع‌ترین عملکرد بین تمام گوشی‌ها و یک باتری با میزان نگهداری شارژ بسیار بالا پرچمدار گوشی‌های آیفون به حساب می‌آید.

اما چیزی که باعث شده این گوشی در صدر لیست قرار بگیرد دوربین‌های آن هستند. در بین تمام گوشی‌هایی که تابه‌حال ما تست کرده‌ایم این گوشی بهترین دوربین‌ها را داشته. این دوربین‌ها قابلیت آن را دارند که با آنها ویدئوهایی سینمایی با جلوه بوکه ضبط کنید، سبک عکاسی خاص خود را انتخاب و به ضبط کلوزآپ‌های فوق‌العاده با حالت جدید ماکرو بپردازید که از دوربین فوق عریض بهره می‌گیرد.

به لطف وجود سنسورهای بزرگ‌تر برجستگی دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس بیشتر است. همچنین طراحی کلی آن نسبت به آیفون 12 پرو مکس سنگین‌تر است. اما بهتر بود که بریدگی روی نمایشگر 6.7 اینچی آن کمتر می‌بود.

 

نمایشگر

  • نمایشگر پروموشن (ProMotion) 120 هرتزی این مدل عملکرد بهتری دارد و انیمیشن‌ها را روان‌تر اجرا می‌کند.
  • این مدل از آیفون با دارابودن نمایشگر روشن‌تر کار خواندن صفحه را در محیط بیرون آسان‌تر می‌کند.

بزرگ‌ترین به‌روزرسانی که روی نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس – و بزرگ‌ترین به‌روزرسانی به طور کلی – اعمال شده، نمایشگر پروموشن جدید است. این نمایشگر 6.7 اینچی این قابلیت را دارد که متناسب با شرایط، رفرش ریت خود را از 10 هرتز تا 120 هرتز کم‌وزیاد کند که نتیجه این کار اجرای روان‌تر عملکرد کلی سیستم و انیمیشن‌ها است.

 

برای مثال در آزمایشی که ما به صورت هم‌زمان روی هر دو گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس انجام دادیم این نتیجه حاصل شد که هنگام اسکرول سریع روی هر دو نمایشگر، خوانایی متن‌های مرورگر وب در آیفون جدیدتر بهتر است.

این مزیت در سایر فعالیت‌ها مثل جابه‌جایی بین برنامه‌ها یا بازگشت به صفحه اصلی هم مشاهده می‌شود. اما نکته جالب ماجرا برنامه‌هایی هستند که از ویژگی پروموشن استفاده می‌کنند. مثلاً بازی Catalyst Black که یک بازی آنلاین جنگی است با استفاده از این ویژگی، بسیار روان و شناور اجرا می‌شود.

در حال حاضر مشکلی در گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو مکس و پرو مشاهده شده که باعث می‌شود برخی از برنامه‌ها نتوانند روی 120 هرتز اجرا شوند. اپل گفته که به زودی این مشکل را حل می‌کند.

نکته مثبت دیگر در مورد نمایشگر این گوشی افزایش روشنایی آن است. قبل از اینکه جلوتر برویم باید این نکته را توضیح دهیم که برای مشخص‌کردن میزان روشنایی نمایشگر‌های مختلف اعم از تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی موبایل و … از واحدی به نام nit استفاده می‌کنند. یک nit برابر است با میزان نور تابیده‌شده از یک شمع بر روی سطحی به مساحت 1 مترمربع.

طبق بررسی ما میزان روشنایی نمایشگر گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس هنگام غیرفعال بودن تنظیمات انطباقی (Adaptive setting) به طور میانگین 837 نیت و در هنگام فعال‌بودن این گزینه 1038 نیت است. این عدد برای آیفون 12 پرو مکس هنگام غیرفعال بودن گزینه Adaptive setting 654 و برای گوشی Galaxy S21 Ultra بیشترین مقدار آن 821 است.

نمایشگر گوشی iPhone 13 Pro Max حتی از صحنه‌های کم‌نور هم جزئیات فوق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذارد. برای مثال شما می‌توانید هنگام تماشای تریلر فیلم James Bond No Time to Die تک‌تک شکاف و ترک‌های روی صورت تغییرشکل‌یافته رامی ملک را ببینید.

 

طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های آیفون ۱۳ پرو مکس

  • بریدگی کمتر در بالای صفحه اما وزن سنگین‌تر نسبت به آیفون 12 پرو مکس
  • ارائه شده در رنگ‌های جذاب و چشم‌نواز نوک‌مدادی، نقره‌ای، طلایی و آبی سیرا

آیفون ۱۳ پرو مکس لبه‌های صاف مدل آیفون ۱۲ پرو مکس را حفظ کرده اما با کمی تفاوت. اول اینکه آرایش دوربین‌ها بزرگ‌تر از مدل قبلی است پس فضای بیشتری را در پشت گوشی اشغال می‌کند.

این گوشی همچنین با وزنی حدود ۲۴۰ گرم به طرز قابل‌توجهی سنگین‌تر از مدل آیفون ۱۲ پرو مکس است که حدود ۲۲۸ گرم وزن دارد. اما با توجه به اینکه این مدل باتری بزرگ‌تری دارد می‌توان با این افزایش وزن کنار آمد.

از سویی دیگر آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به مدل قبلی یعنی ۱۲ پرو مکس بریدگی کوچک‌تری در قسمت بالای صفحه دارد. اپل درعین‌حال که فناوری تشخیص چهره یا Face ID را حفظ کرده اندازه این بریدگی را به مقدار 20 درصد کاهش داده. گرچه هنوز با یک نمایشگر تمام‌صفحه روبرو نیستیم بااین‌حال نسبت به مدل‌های قبلی آیفون یک پیشرفت محسوب می‌شود.

تنها انتقادی که می‌توان در مورد طراحی آیفون ۱۳ داشت وجود نداشتن فناوری اثر انگشت یا همان تاچ آی‌دی در آن است، نه در دکمه پاور و نه زیر نمایشگر. در دوره‌ای که بر اثر بیماری کرونا مردم هنوز در مکان‌های عمومی ماسک بر صورت دارند خوب می‌شد اگر می‌توانستیم از روشی جایگزین به جای فناوری تشخیص چهره برای بازکردن قفل گوشی‌های آیفون خود استفاده کنیم.

برخی از کاربران نسبت به وجود مشکلاتی در بازکردن قفل گوشی‌های آیفون سری ۱۳ با اپل‌واچ شکایاتی مطرح کرده‌اند. این روش می‌توانست هنگامی که ماسک زده‌اید به کار بیاید. خوشبختانه اپل خبر داده که این مشکل را برطرف می‌کند.

گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس در چهار رنگ عرضه شده:

  • نوک‌مدادی
  • طلایی
  • نقره‌ای
  • آبی سیرا

 

قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس

این گوشی همین الان در بازار موجود است و شما می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. قیمت مدل‌های مختلف این گوشی که از نظر حافظه داخلی با هم متفاوت هستند در جدول زیر آورده شده:

مدل قیمت (دلار) قیمت در بازار ایران (تومان)
آیفون 13 پرو مکس 128 گیگابایت 1099 حدود 43 میلیون
آیفون 13 پرو مکس 256 گیگابایت 1199 حدود 46 میلیون
آیفون 13 پرو مکس 512 گیگابایت 1399 حدود 50 میلیون
آیفون 13 پرو مکس 1 ترابایت 1599 حدود 68 میلیون

میتوانید برای خرید آیفون مورد نظر خود از طریق فروشگاه هکس استور اقدام نمایید.

بررسی دوربین‌ها

  • سنسورهای جدید امکان ورود نور بیشتر برای تصاویر روشن‌تر را فراهم می‌کنند
  • زوم اپتیکال 3 برابری و زوم دیجیتال 15 برابری قدرتمندتر
  • حالت ماکرو قابل‌تحسین

بزرگی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس بی‌دلیل نیست. دوربین اصلی این گوشی در بین تمام گوشی‌های عرضه‌شده اپل با سایز پیکسل 1.9 میکرومتر بزرگ‌ترین دوربین را دارد. همچنین با دیافراگم f/1.5 حدود 49 درصد نور بیشتری نسبت به آیفون 12 پرو مکس جذب می‌کند.

دوربین فوق عریض آن با ارائه دیافراگم f/1.8 باعث ثبت تصاویری روشن‌تر و نیز میدان دید عریض‌تر می‌شود.

 

قدرت زوم دوربین‌های iPhone 13 Pro Max هم افزایش یافته به طوری که قدرت زوم لنزهای تله فوتو آن از 2،5 برابر در گوشی‌های iPhone 12 Pro Max به 3 برابر در سری جدید رسیده.

همچنین جدا از بحث سخت‌افزاری به‌روزرسانی‌های زیادی بر روی دوربین‌ها اعمال شده. برای مثال دوربین فوق عریض این گوشی این امکان را فراهم کرده که بتوانیم تصاویری را در فاصله 2 سانتی‌متری از سوژه ثبت کنیم. تصویر زیر از فاصله بسیار نزدیک از یک تکه چوب گرفته شده. ثبت چنین تصاویری با دوربین گوشی آیفون 12 پرو مکس امکان‌پذیر نیست.

ویژگی جدید دیگری که به دوربین گوشی آیفون ۱۳ اضافه شده سبک‌های عکاسی (Photographic styles) است. این سبک‌ها امکان تغییر tone  و warmth یک عکس را فراهم می‌کنند. 5 گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد: حالت استاندارد، کنتراست بالا، پرانرژی، گرم و سرد که با انتخاب هریک می‌توانید مقدار آن را برای رسیدن به نتیجه مطلوب تغییر دهید.

دوربین گوشی iPhone 13 Pro Max از نظر کیفیت کلی تصویر یک قدم از بهترین دوربین‌های گوشی دیگر جلوتر است. به تصاویر زیر دقت کنید. یکی از این تصاویر با iPhone 13 Pro Max و دیگری با Galaxy S21 Ultra گرفته شده. به سادگی می‌توانید مشاهده کنید که تصویری که با آیفون ۱۳ گرفته شده پرانرژی‌تر از تصویر گرفته‌شده با سامسونگ است. همچنین به تفاوت بین سایه و نور خورشید توجه کنید بر روی زمین توجه کنید. جزئیات در دوربین آیفون ۱۳ به مراتب بالاتر از Galaxy S21 است.

ویدئو و حالت سینمایی (Cinematic)

  • حالت سینمایی با فوکوس خودکار و بوکه، همه توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده
  • پشتیبانی از فرمت ویدئویی ProRes برای کنترل‌های خلاقانه بیشتر

حالت سینمایی گوشی iPhone 13 Pro Max به قدری خوب طراحی شده که شما حس می‌کنید واقعاً کارگردانی یک فیلم را بر عهده گرفته‌اید. وقتی چند ویدئو با استفاده از این حالت ضبط کنید می‌فهمید دقیقاً از چه چیزی حرف می‌زنیم. حالت سینماتیک یک جلوه بوکه به صحنه‌های فیلم شما اعمال می‌کند و به طور خودکار بین سوژه‌های مختلف موجود در فیلم جابه‌جایی فوکوس را انجام می‌دهد.

مثلاً در یک ویدئو که ما برای امتحان با این گوشی ضبط کردیم مشاهده کردیم که چطور این حالت به صورت ماهرانه بین اشیا مختلف موجود در صحنه جابه‌جا می‌شود و به فیلم عمق می‌بخشد.

متأسفانه رزولوشن حالت سینماتیک حداکثر 1080p است، پس شما نمی‌توانید حالت پرتره و کیفیت 4K را هم‌زمان با هم داشته باشید.

چنانچه خواهان کنترل‌های خلاقانه بیشتری هستید باید بگوییم که آیفون ۱۳ پرو مکس از فرمت ویدئویی ProRes پشتیبانی می‌کند. این فرمت ویدئویی فرمت ترجیحی اکثر ویرایشگران ویدئویی است. می‌توانید تا 30 فریم بر ثانیه با فرمت ProRes و در حالت 4K فیلم‌برداری کنید.

اما باید توجه داشته باشید که تنها گوشی‌های مدل 256 گیگابایت و بالاتر از 4K پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌های مدل 128 گیگابایت هنگام ضبط ویدئوهای ProRes حداکثر تا کیفیت 1080p را پشتیبانی می‌کنند. شاید به این خاطر که این فایل‌ها حجم بسیار زیادی از فضای حافظه داخلی را اشغال می‌کنند.

مهم نیست که چه چیزی را فیلم‌برداری می‌کنید چون هیچ‌وقت از کیفیت ویدئوهای iPhone 13 Pro Max ناامید نخواهید شد.

 

 

بررسی عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس

  • تراشه A15 Bionic عملکرد فوق‌العاده بهتری از گوشی‌های اندروید دارد
  • پیشرفت قابل‌ملاحظه از لحاظ گرافیک

به لطف تراشه جدید A15 Bionic این گوشی به طرز دیوانه‌واری سریع است و می‌توان به آن لقب پرسرعت‌ترین گوشی دنیا را داد. ما برای تست سرعت گوشی، بازی Warp Drive را بر روی آن اجرا کردیم. نتیجه کار بسیار رضایت‌بخش و همچنین لذت‌بخش بود. این بازی با فریم ریت پرسرعت و به صورت بسیار روان و نرم (حتی هنگام زوم و تله پورت) اجرا شد.

 

همچنین iPhone 13 Pro Max یک سیستم یادگیری ماشین قدرتمند دارد که می‌توانید از آن برای کارهایی مثل شناسایی گل و گیاه‌های اطراف خود استفاده کنید.

در بحث بنچمارک (معیارهایی برای ارزیابی قدرت یک سیستم) هم باز آیفون ۱۳ پرو مکس بسیار بالاتر از گوشی‌های اندرویدی قرار می‌گیرد. نرم‌افزار بنچمارک Geekbench 5 که برای سنجش عملکرد کلی سیستم طراحی شده به این گوشی در بخش چند هسته‌ای امتیاز 4549 و در بخش تک‌هسته‌ای هم امتیاز 1720 داد. برای مقایسه باید بگوییم که گوشی Galaxy S21 Ultra از این دو بخش به ترتیب 3440 و 1123 امتیاز کسب کرده و آیفون 12 پرو مکس هم 4111 و 1603 امتیاز.

جالب است که گوشی آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس اندکی کمتر امتیاز گرفته (4436 و 1668) که به نظر می‌رسد به خاطر مقدار رم کمتر آن باشد. شرکت محصولات اپل مقدار رم گوشی‌های آیفون خود را فاش نمی‌کند.

این گوشی همچنین از لحاظ گرافیکی هم بهتر شده، گواه این ادعا هم پیشرفت عظیم آن در تست 3DMark Wild Life است. گوشی iPhone 13 Pro Max در این تست فریم ریت 68.4 فریم بر ثانیه را ثبت کرد که نسبت به فریم ریت 54 فریم بر ثانیه iPhone 12 Pro Max واقعاً پیشرفت بزرگی است. همچنین این مقدار برای Galaxy S21 Ultra 34 فریم بر ثانیه بود.

همچنین برنامه‌های ویرایش ویدئو بر روی این گوشی با سرعت بالایی اجرا می‌شوند. مثلاً تبدیل یک ویدئو 4K به 1080p در برنامه Adobe Premiere Rush حدود 25 ثانیه طول کشید که فقط کمی پرسرعت‌تر از رکورد 28.5 ثانیه‌ای آیفون 12 پرو مکس است ولی نسبت به زمان 62 ثانیه‌ای سامسونگ بسیار سریع است.

میزان نگهداری شارژ و کیفیت شارژ کردن باتری

  • با 12 ساعت و 16 دقیقه نگهداری شارژ، در بین بهترین گوشی‌ها از این حیث قرار دارد
  • توان شارژ کردن گوشی هنوز 20 وات است و خبری هم از پورت USB-C نیست

به لطف باتری بزرگ‌تر و همچنین برخی پیشرفت‌های دیگر، آیفون ۱۳ پرو مکس رکورد فوق‌العاده 12 ساعت و 16 دقیقه نگهداری شارژ را از خود برجای گذاشته. این رکورد در حالت وب‌گردی مداوم با اینترنت 5G با 150 نیت روشنایی صفحه به دست آمده.

سال قبل این میزان برای آیفون 12 پرو مکس 10 ساعت و 53 دقیقه و برای Galaxy S21 Ultra 11 ساعت و 25 دقیقه بود.

نگهداری شارژ بالای 11 ساعت فوق‌العاده است و به همین دلیل آیفون ۱۳ پرو مکس در لیست گوشی‌های با بهترین میزان نگهداری شارژ قرار می‌گیرد.

اما در بحث سرعت شارژ کردن باتری گوشی iPhone 13 Pro Max اوضاع به این خوبی‌ها نیست. بعد از 30 دقیقه استفاده از شارژر 20 وات UBC-C این گوشی تنها 50 درصد شارژ می‌شود. برای مقایسه مثلاً گوشی‌های OnePlus 9 Pro و Xiaomi 11T Pro در نیم ساعت به طور کامل و 100 درصد شارژ می‌شوند. شارژر مغناطیسی MagSafe هم با این که استفاده راحت‌تری دارد ولی کندتر است.

سیستم‌عامل iOS 15

  • قابلیت SharePlay این امکان را فراهم می‌کند که با دوستان خود به صورت هم‌زمان فیلم ببینید یا موسیقی گوش کنید.
  • قابلیت Focus نمی‌گذارد که حواستان پرت شود

تفاوت iOS 15 و iOS 14 فقط محدود به اضافه‌شدن چند ویجت نیست بلکه iOS 15 به‌روزرسانی‌های جالب و هوشمندی را در خود جای داده. برنامه FaceTime بهبودهایی را در صدا و ویدئو ایجاد کرده و قرار است که در آپدیت پیش روی iOS 15 این امکان فراهم شود که بتوانید به صورت هم‌زمان با دوستان و خانواده فیلم ببینید یا آهنگ گوش کنید. همچنین برنامه Messages هم قسمتی جدید به نام Shared with You دارد که دسترسی به محتواهای به اشتراک گذاشته‌شده با شما را آسان‌تر می‌کند.

اما یکی از جالب‌ترین آپدیت‌ها مربوط به ویژگی جدیدی است به نام Focus که امکان فیلتر نوتیفیکیشن‌ها بر اساس نوع فعالیتتان در آن لحظه را فراهم می‌کند. همچنین نوتیفیکیشن‌ها هم به لطف summary view ساده‌سازی شده‌اند و مثل قبل باعث سردرگمی شما نمی‌شوند.

 

مشکلات و ایرادات آیفون ۱۳ پرو مکس

تا این لحظه کاربران چندین گزارش از مشکلات این گوشی ارائه کرده‌اند. برای مثال برخی از کاربران آیفون ۱۳ گفته‌اند که نمی‌توانند قفل گوشی خود را با استفاده از اپل‌واچ باز کنند اپل گفته این مشکل را به زودی برطرف می‌کند. همچنین برخی از صاحبان این گوشی می‌گویند که نمایشگر لمسی آن در برخی اوقات به درستی کار نمی‌کند و به قدر کافی حساس نیست که احتمالاً مرتبط با مشکلات سیستم‌عامل iOS 15 است.

اما در مورد گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو به طور خاص انتقادی مطرح شده مبنی بر جابه‌جایی خودکار دوربین بین لنزهای مختلف بدون هیچ هشداری، در مورد این هم اپل گفته در آینده آپدیتی ارائه می‌کند که کاربران بتوانند این ویژگی را غیرفعال کنند. ایراد دیگری که برخی از کاربران ریزبین از این گوشی کشف کرده‌اند این است که برخی از برنامه‌ها نمی‌توانند در رفرش ریت 120 هرتز اجرا شوند که باز هم اپل وعده رفع این مشکل در آپدیت‌های آینده را داده. البته توسعه‌دهندگان برنامه‌ها هم باید نسبت به بهینه‌سازی برنامه‌های خود اقدام کنند.

 

نتیجه گیری

آیفون ۱۳ پرو مکس از جمله معدود گوشی‌هایی است که ما به آن 5 ستاره می‌دهیم. این گوشی امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد از جمله: دوربین‌های عالی و قابلیت‌های ضبط ویدئو مافوق تصور – حالت سینماتیک و حالت ماکرو تحسین‌برانگیز – عملکرد بسیار عالی و یک نمایشگر هوشمند 120 هرتزی. علاوه بر این میزان نگهداری شارژ باتری آن بالا است و از این نظر در بین بهترین گوشی‌های پرچمدار 5G قرار می‌گیرد.

همچنین نباید از کنار ارائه بهتر زوم‌های اپتیکال 3 برابر و دیجیتال 15 برابر آن و نیز صفحه روشن‌تر و بریدگی یا ناچ کمتر بالای صفحه به سادگی عبور کرد. با این حال امیدواریم در آینده که اپل خواست آیفون 14 را تولید کند حتماً در مورد شارژ سریع‌تر، طراحی زیباتر، بیرون‌زدگی کمتر دوربین و حتی نمای تمام صفحه هم فکر کند.

برخی از کاربران شاید به دلیل کوچک‌تر و سبک‌تر بودن، آیفون ۱۳ پرو را انتخاب کنند چون در واقع از نظر کاربرد و عملکرد هیچ تفاوت دیگری بین این نسخه و آیفون ۱۳ پرو مکس وجود ندارد. پس اگر نمایشگر بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهید بهتر است مدل پرو مکس را انتخاب کنید.