قانونی نانوشته در سراسر جهان وجود دارد که می‌گوید «هیچ غذایی بدون دسر کامل نیست». دسر کلمه‌ای از ریشه فرانسوی desservir و به معنی «جمع کردن روی میز» است و در اصطلاح به وعده غذایی گفته می‌شود که پس از غذای اصلی صرف می‌شود. این وعده غذایی شامل غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند کیک، کلوچه، میوه، ژله، بستنی، فالوده، پودینگ، ماست و… می‌شود که برحسب ذائقه مردم در کشورهای مختلف متغیر است.

فرانسه، کرم بروله (Crème brûlée)

 

کرم بروله محبوب ترین دسر در سراسر فرانسه محسوب می‌شود و دارای ترکیبی غنی از کرم کاستارد با رویه‌ای کاراملی نازک، ترد و شکننده است.

اندونزی، دادار گولونگ (Dadar gulung)

 

در زبان اندونزیایی دادار به معنی «پنکیک» و گولونگ به معنی «رول» است که کاملا از شکل ظاهری دسر نیز می‌توان مفهوم آن را درک کرد. این دسر در جزیره جاوای اندونزی از شهرت فراوانی برخوردار است. در واقع، دادار گولونگ پنکیک سبز رنگی است که از برگ درختان پاندانوس به صورت رول تهیه شده و داخل آن از ترکیب شکر و نارگیل پر شده است.

آمریکا، پای سیب (Apple pie)

 

این دسر خوشمزه از ترکیب تکه‌های سیب داخل کیکی ترد تهیه شده و در صورت دلخواه به همراه خامه، بستنی وانیلی یا پنیر چدار سرو می‌شود.

ترکیه، باقلوا (Baklava)

 

باقلوا معروف ترین دسر کشور ترکیه است که از لایه‌های نازک خمیر و خشکبار خرد شده مانند پسته، فندق و گردو تهیه شده و پس از پخت، شربت یا عسل به آن اضافه می‌شود.

ایتالیا، ژلاتو (Gelato)

 

به هنگام قدم زدن در خیابان‌های ایتالیا می توان مغازه‌های متعددی را دید که در حال عرضه دسر معروف ژلاتو هستند. این دسر نوعی بستنی است که نسبت به بستنی سنتی آمریکایی نرم‌تر است. ژلاتو دارای طعم‌های گوناگونی مانند میوه‌های جنگلی، پسته‌ای و شکلاتی است.

پرو، پیکارونس (Picarones)

 

پیکارونس در واقع دونات به سبک پرویی است که برای تهیه آن ترکیب سیب زمینی شیرین، شربت نارنج، آرد، مایع خمیر، شکر و رازیانه ترکیب و در روغن سرخ می‌شود.

روسیه، سیرنیکی (Syrniki)

 

مردم روسیه دیوانه‌وار عاشق پنکیک‌هایی با نام سیرنیکی هستند که از پنیر کوارک تهیه می‌شود. مزه این پنیر تا حدودی شبیه به خامه ترش است. پس از ترکیب مواد اولیه، در روغن داغ سرخ شده و به همراه مربا، سس سیب، خامه ترش یا عسل سرو می‌شود.

اسپانیا، تارت سانتیاگو (Tarta de Santiago)

 

این دسر در کشور اسپانیا منسوب به سنت جیمز است و قدمت آن به سال‌ها قبل و دوران قرون وسطی در گالیسیا (Galicia) ـ ناحیه‌ای در شمال‌غرب اسپانیا‌ ـ باز می‌گردد.

ژاپن، موچی (Mochi)

 

نام این دسر از نوعی برنج ژاپنی گرفته شده که حالتی چسبنده دارد و به صورت گرد شکل داده می‌شود. این دسر در طول سال در دسترس است، ولی اغلب در زمان جشن سال نو ژاپنی تهیه و فروخته می‌شود. معمولا آن را در کنار بستنی سرو می‌شود.

آرژانتین، پاستلیتوس (Pastelitos)

 

این دسر معمولا در روز استقلال آرژانتین صرف می شود. این دسر نوعی شیرینی است که داخل آن با به یک سیب زمینی شیرین پر شده و پس از پخت بر روی آن پودر قند پاشیده می‌شود.

انگلیس، بانوفی پای (Banoffee pie)

 

کشور انگلستان مرکز اصلی تهیه دسر بانوفی پای است؛ این پای خوشمزه از ترکیب موز، خامه، تافی و بعضی مواقع قهوه یا شکلات تهیه می‌شود.

برزیل، بریگادیروس (Brigadeiros)

 

این دسر در جشن‌های مهم کشور برزیل تهیه می‌شود. همانند ترافل این دسر نیز از ترکیب پودر شکلات، شیر غلیظ و کره تهیه شده و به دو شکل مخلوط یا توپی در داخل کپسول سرو می‌شود.

چین، نان دراگون (Dragon beard candy)

 

نان دراگون علاوه بر اینکه دسری چینی است، یکی از هنرهای سنتی این کشور نیز محسوب می‌شود. این شیرینی جالب ظاهری همانند پیله دارد و از موادی مانند شربت مالت به همراه بادام زمینی، دانه کنجد و نارگیل تهیه می‌شود.

بلژیک، وافل بلژیکی (Belgian waffle)

 

همچنان که از نام دسر نیز پیدا است این شیرینی متعلق به کشور بلژیک است و در جای‌جای این کشور یافت می‌شود. این دسر به صورت گرم و به همراه پودر شکر یا نوتلا سرو می‌شود.

هند، گلاب جامون (Gulab jamun)

 

گلاب جامون یکی از معروفترین دسرهای هندی است که در کل منطقه جنوب شرق آسیا صرف می‌شود. این دسر نیز بسیار شبیه به دونات است که در داخل شربت غلتانده می‌شود. همچنین، به شکل سنتی این شیرینی از پودر شیر تهیه شده و در داخل گیه (ghee) – نوعی کره – سرخ می‌شود.

اتریش، ساخرتورته (Sachertorte)

 

معروف ترین دسر کشور اتریش که در عین غلظت، دارای شیرینی کمی است و با شکلات ابداعی فرانز ساخر (Franz Sacher)، در سال ۱۸۳۲، تهیه می‌شود. گفتنی است طرز تهیه این دسر خوشمزه فقط در اختیار شیرینی فروشی هتل ساخر در وین قرار دارد.

استرالیا، لامینگتونز (Lamingtons)

 

مربع‌های کوچک زرد رنگی که از کیک‌های اسنفجی آغشته به شکلات و پودر نارگیل تهیه شده‌اند، زینت بخش منوی مردم استرالیا هستند.

آلمان، کیک جنگل سیاه (Schwarzwälder Kirschtorte)

 

وجه تسمیه نام این کیک برگرفته از منطقه جنگل سیاه در جنوب آلمان است. این کیک از ترکیب خامه، شکلات، گیلاس و آلبالو تهیه می‌شود.

ایسلند، اسکایر (Skyr)

 

قدمت این دسر خوشمزه ایسلندی به هزران سال قبل باز می‌گردد. این دسر ماست مانند از موادی مانند شیر، شکر و میوه‌های مختلف تهیه می‌شود.

کانادا، نه‌نایمو بار (Nanaimo bar)

 

نام این دسر کانادایی از شهری به همین نام در بریتیش کلمبیا (British Columbia) گرفته شده است. نه‌نایمو بار نیازی به پخت نداشته و به راحتی با روی هم چیدن لایه‌های نان پنجره‌ای، کرم کاستارد به روش آیسینگ و شکلات ذوب شده تهیه می‌شود.

آفریقای جنوبی، کوک‌سیستر (Koeksisters)

 

این دسر در آفریقای جنوبی با نام کوکجه خوانده شده و اغلب همراه چای سرو می‌شود. کوکجه در واقع خمیر سرخ شده در روغن است که همراه با شیره یا شربت خنک صرف می‌شود.

سوئد، کیک پرنسس (Prinsesstårta)

 

نوعی کیک که با لایه ضخیمی از خمیر مارزیپان اغلب به رنگ زرد پوشانده می‌شود. همچنین در زیر خمیر مارزیپان سطح کیک با خامه زده شده پوشانده می‌شود.

مصر، ام علی (Om ali)

 

ام علی مدل دیگری از پودینگ آمریکایی است و از موادی مانند خمیر پف دار، شیر، شکر، وانیل، کشمش، پودر نارگیل و انواع خشکبار تهیه می‌شود.

 لهستان، ماکوویک (Makowiec)

 

این دسر در اغلب مراسم‌های کشور لهستان رایج بوده و در کل روزهای سال در جای‌جای این کشور یافت می‌شود. دسر ماکوویک به لایه‌ای از خمیر شیرین نان گفته می‌شود که داخل آن با لایه‌ای ضخیم از خشخاش پر شده و در بعضی مواقع رویه آن نیز با آیسینگ پوشانده می‌شود.