واحد اطلاعات اکونومیست که از بخش های زیرشاخه گروه اکونومیست محسوب می شود هر سال امن ترین شهرهای دنیا را رتبه بندی می کند. فهرست ۲۰۱۹ اکونومیست منتشر شده و این بار نام تهران از آن حذف شده است.

در فهرست سال ۲۰۱۹ اکونومیست شهرهای منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین تعداد جایگاه ها را به خود اختصاص داده اند و در زمره امن ترین ها قرار گرفتند. توکیو برای سومین سال پیاپی توانست جایگاه نخست جدول را از آن خود کند و امن ترین شهر جهان لقب بگیرد. بعد از توکیو نیز سنگاپور و اوزاکا در جایگاه های دوم و سوم جدول قرار گرفتند.

توکیو امن ترین شهر جهان است

در این رتبه بندی ۶۰ شهر مختلف دنیا براساس فاکتورهای مختلفی نظیر زیرساخت، امنیت شخصی، دیجیتالی و سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرند. امسال واحد اطلاعات اکونومیست در بررسی های خود گوشه چشمی هم به فاکتورهای زیست محیطی داشت و عاملی تحت عنوان «انعطاف پذیری شهری» را در نظر گرفت که در واقع توانایی یک شهر در بازگشت به شرایط عادی بعد از وضعیت اضطرار و شوک را تعیین می کند.

شهرهای اروپایی هم از جایگاه خوبی در این رتبه بندی برخوردار بودند و در زمره ده شهر برتر جای گرفتند: آمستردام از جایگاه ششم در سال قبل به رتبه چهارم جدول در سال ۲۰۱۹ صعود کرد و کپنهاگ به همراه سئول پایتخت کره جنوبی مشترکا در جایگاه هشتم قرار گرفتند.

امسال سیدنی هم در زمره ده شهر امن دنیا بود و در جایگاه پنجم قرار داشت. تورنتو رتبه ششم و واشنگتن دی سی هفتم و ملبورن رتبه هشتم را به خود اختصاص داد.

از مجموع ۲۰ شهر ایمن دنیا شش شهر شامل استکهلم (جایگاه دوازدهم)، لندن جایگاه چهاردهم و فرانکفورت جایگاه ۱۶ام و زوریخ در رتبه ۱۸ در اروپا قرار دارند.

۱۴ شهر اروپا در فهرست صدگانه امن ترین شهرهای جهان قرار دارند

آیرین میا مدیر ارشد نویسندگان واحد اطلاعات اکونومیست در این باره گفت:

از مجموع ۱۴ شهر اروپایی در این فهرست تنها استانبول و مسکو بودند که در نیمه دومی جدول قرار گرفتند. با وجود آنکه شهرهای اروپایی معمولا عملکرد خوبی را در حوزه سلامت ایفا می کنند از نظر امنیت دیجیتالی با مشکل روبرو هستند و لندن تنها شهر اروپایی است که از این لحاظ در زمره ده شهر برتر قرار دارد (از نظر امنیت دیجیتالی لندن در زمره ده شهر برتراست).

در آنسوی این طیف شهرهای لاگوس پرجمعیت ترین شهر آفریقا در نیجریه، کاراکاس، یانگون، کراچی و داکا قرار دارند که پنج جایگاه آخر این جدول را پر میکنند و نام تهران در کنار شهرهای آتن، جده و دوحه از این فهرست حذف شده است.

۲۰ شهر امن دنیا

۱- توکیو، ژاپن

۲- سنگاپور، سنگاپور

۳- اوزاکا، ژاپن

۴- آمستردام، هلند

۵- سیدنی، استرالیا

۶- تورنتور، کانادا

۷- واشنگتن دی سی، کانادا

۸- کپنهاگ، دانمارک

۸- سئول، کره جنوبی

۱۰- ملبورن، استرالیا

۱۱- شیکاگو، آمریکا

۱۲- استکهلم، سوئد

۱۳- سانفرانسیسکو، آمریکا

۱۴- لندن، انگلستان

۱۵- نیویورک، آمریکا

۱۶- فرانکفورت، آلمان

۱۷- لس آنجلس، آمریکا

۱۸- ولینگتون، نیوزیلند

۱۸- زوریخ، سوئیس

۲۰- هنگ کنگ، چین