تاکسی که از قدیمی‌ترین و راحت‌ترین وسایل نقلیه شهری است، در اغلب شهرهای دنیا راه گرانی برای عبور و مرور در شهر است؛ با این حال در بعضی از شهرهای دنیا، هزینه تاکسی‌سواری ارزان‌تر از حدتصور است.

در اکثر کشورهای دنیا بالا بودن هزینه سوخت باعث می‌شود که استفاده از تاکسی و وسیله نقلیه شخصی صرفه اقتصادی نداشته و در الویت اول مردم قرار نگیرد؛ از سوی دیگر گسترده و مناسب بودن سیستم خدمات حمل و نقل عمومی نظیر مترو، تراموا و اتوبوس یا استفاده از وسیله راحت و ارزانی مانند دوچرخه مزید بر علتِ عدم استفاده از وسیله‌ای همچون تاکسی می‌شوند؛ با این حال هنوز شهرهایی مانند نیویورک هستند که به تاکسی‌های زردرنگِ معروف‌شان شهره‌اند.

شاید یکی از دلایل زنده ماندن تاکسی‌ها در شکل قدیمی یا جدید خود (سیستم‌هایی مانند اوبر) یکی رفاه و آسانی استفاده برای مسافرین و دیگری ظرفیت اشتغال‌زایی آن است که اجازه محو کامل‌ِ آن را نمی‌دهد. به هر حال گرانی تاکسی در کشورهای دنیا مانعی جدی بر سر استفاده از آن‌ها است.

در دنیا، از تاکسی‌های زرد و سیاه کلاسیک گرفته تا توک‌توک‌ها و سه‌چرخه‌هایی که همین کارآیی را با قیمت کمتری دارند، حق انتخاب و تنوع برای مسافران وجود دارد؛ اما «تاکسی‌ها» به خصوص در مواقعی که به شهری غریب و ناآشنا سفر می‌کنید، می‌توانند بسیار کارآمد و مفید واقع شوند؛ با این وجود بهای این کارآمدی می‌تواند، سنگین باشد و هزینه زیادی را به شما تحمیل کند!

اما خبر امیدوارکننده آن است که حداقل در این مورد، آسمانِ تمام دنیا به یک رنگ نیست! برطبق گزارشی که سایت Silverdoor Apartments منتشر کرده و هزینه سفر یک مایلی با تاکسی (۱.۶۰۹ کیلومتر) مبنای آن قرار گرفته، ۵۰ پایتخت-شهر برای برآوردی از قیمت تاکسی در جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند که ۱۰ شهرِ ارزان این فهرست را در ادامه ملاحظه خواهید کرد:

  • از طرفی قاهره پایتخت مصر، ارزان‌ترین هزینه تاکسی در دنیا را دارد، هزینه یک مایل سواری تاکسی در این شهرِ شمال آفریقا کمی کمتر از نیم دلار با رقمی معادل ۰.۴۵ دلار است، از دیگر سو شهرِ برن پایتخت سوییس، بیشترین هزینه تاکسی به ازای یک مایل را از آن خود کرده است؛ با رقمی معادل ۱۳.۹۵ دلار!
  • شهر مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، دومین هزینه ارزان را بعد از قاهره به خود اختصاص داده است؛ برای یک مایل سواری در این شهر متحمل هزینه ۰.۸۵ دلار می‌شوید. شهر دهلی نو در هند با تنها یک سنت کمتر از یک دلار، یعنی رقم ۰.۹۹ دلار، در جایگاه سوم ارزان‌ترین شهرها قرار گرفته و بخارست پایتخت رومانی با هزینه ۱.۱۰ دلار به ازای یک مایل رتبه چهارم را دارد.
  • مانیل و هانوی دو شهر در شرق آسیا به ترتیب رتبه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‌اند؛ در مانیلِ فیلیپین، به ازای یک مایل سواری با تاکسی، ۱.۱۴ دلار از شما اخذ شده و در هانویِ ویتنام به ازای همین مسافت، ۵ سنت بیشتر، یعنی ۱.۱۹ دلار باید پرداخت کنید.
  • صوفیه بلغارستان در رتبه هفتم قرار گرفته و بانکوک تایلند رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است؛ هزینه تاکسی در صوفیه به ازای یک مایل، ۱.۲۳ دلار برآورد شده و چنین رقمی برای سرویسِ مشابه در بانکوک، به ۱.۳۶ دلار می‌رسد تا این شهر رتبه هشتم را به خود اختصاص دهد.
  • شهر رباط در مراکش هم در لیست ارزان‌ترین‌های هزینه تاکسی قرار گرفته؛ رقم ۱.۳۷ دلار، بهایی است که برای یک مایل سواری با تاکسی، در این شهر می‌پردازید و نهایتا آنکارا پایتخت ترکیه با هزینه ۱.۸۵ دلاری، غافلگیری بزرگ این فهرست بوده و بهایی ۱۵ سنت کمتر از ۲ دلار را به شما تحمیل می‌کند.

در یک جمع‌بندی ۷ شهر اول این لیست، قیمتی کمتر از ۱.۳۱ دلار به ازای یک مایل سواری با تاکسی داشته که خبر خوبی برای گردشگران این شهرها محسوب می‌شود؛ در حقیقت هنگامی که ساعت‌های متمادی برای بازدید از یک شهر و کشف ناشناخته‌های آن با «پای پیاده» وقت می‌گذارید، هیچ چیز بهتر از این نیست که مسیر بازگشت را با یک تاکسی راحت طی کنید، به خصوص اگر دستی پر از خرید و سوغاتی‌های مختلف داشته باشید!