جنگنده‌ها بر اساس نوع‌شان سرعت‌های متفاوتی دارند. اگر جنگنده‌های کشور شما به اندازه جنگنده‌های دشمن سریع نباشند، عواقب سنگینی در انتظارتان خواهد بود. مهندسان جت همواره در تلاش‌اند که بهتر از دیگری عمل کنند و سریع‌ترین جنگنده‌های ممکن را طراحی کنند.

۱- لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک‌برد (Lockheed SR-۷۱ Blackbird)

بیشترین سرعت: ۴۰۲۳ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد پروازی: ۵۳۷۰ کیلومتر

از هر طرفدار هواپیما و جت که بپرسید، حتماً نام اس‌آر-۷۱ بلک‌برد را به شما خواهد گفت. این جت در کلاس خودش نمونه است. جت بلک‌برد رکورد زمانی سریع‌ترین جت را دارد و برای طراحی، عملکرد و مانور‌پذیری عالی جوایز زیادی دریافت کرده است. اس‌آر-۷۱ یک جنگنده رادارگریز است و کمتر دیده می‌شود. تنها جت نظامی‌ای که نزدیک به این جت باشد ام‌آی‌جی-۲۵ فاکس‌بت شوروی است. این جنگنده برای برابری با جت‌های جنگنده زمان خود سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

۲- لاکهید وای‌اف-۱۲ (The Lockheed YF-۱۲)

بیشترین سرعت: ۳۶۶۱ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد پروازی: ۴۸۲۸ کیلومتر

لاکهید وای‌اف-۱۲ لایق جایگاهی است که در آن قرار دارد. این جنگنده الهام‌بخش اس‌آر-۷۱ بلک‌برد افسانه‌ای بود. وقتی این جنگنده در دهه ۶۰ میلادی تولید شد توانست رکورد جت‌های پیشین را بشکند. اما برنامه‌های وای‌اف آن‌قدر محرمانه بود که حتی مردم نیز نمی‌دانستند این جت اولین آزمایش واقعی تکنولوژی رادارگریز را پشت سر گذاشته است. ماموریت وای‌اف این بود که با رسیدن به سرعت بیش از سه ماخ فیلم‌های علمی‌تخیلی را به حقیقت تبدیل کند.

۳- میگ-۲۵ فاکس‌بت (The MiG-۲۵ Foxbat)

بیشترین سرعت: ۳۴۹۲ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد پروازی: ۱۷۳۰ کیلومتر

فانتوم اف-۴ ناتو خطرناک‌ترین جنگنده هوایی جهان بود، اما اتحادیه جماهیر شوروی برای این جنگنده رقیبی ساخت که نامش میگ-۲۵ فاکس‌بت بود. همان‌طور که معلوم است، فاکس‌بت برای رسیدن به نهایت سرعت و مانور‌پذیری خارق‌العاده طراحی و ساخته شد. وقتی میگ-۲۵ در هوا به پرواز درآمد عملاً پوزه جت‌های نیروهای ناتو را به خاک مالید. اف-۴ بدون شک در آن روزگار خداوندگار آسمان‌ها بود.

۴- نورث امریکن ایکس‌بی-۷۰ والکری (North American XB-۷۰ Valkyrie)

بیشترین سرعت: ۳۲۹۹ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد پروازی: ۵۹۹۴ کیلومتر

جنگنده ایکس‌بی-۷۰ علاوه بر عملکرد عالی‌اش یکی از زیباترین و کارآمدترین جنگنده‌هایی است که تاکنون طراحی شده. این جنگنده مرگبارترین بمب‌افکنی است که بشر به چشم خود دیده. سرعت کروز آن تا سه ماخ در ارتفاع حدود ۷۰ هزار پایی می‌رود. این بمب‌افکن ظاهر زیبا و ساختار بال‌های خلاقانه‌ای دارد که باعث شده به معجزه‌ای در صنعت مهندسی تبدیل شود. اندازه و قطعات ایکس‌بی-۷۰ به گونه‌ای بود که از آن برای آزمایش حمل و نقل با سرعت مافوق‌ صوت استفاده می‌شد.

۵- میکویان یه-۱۵۲ (Mikoyan Ye-۱۵۲)

بیشترین سرعت: ۳۰۳۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد پروازی: ۱۴۶۹ کیلومتر

شوروی در زمان جنگ سرد ۲ جت جنگنده تک‌موتوره طراحی کرد تا ادعای خود را برای برتری در سرعت هوایی ثابت کند. هدف از ساخت این جت‌ها این بود که ببینند چه محدودیت‌هایی در رکورد سرعت هوایی در جهان وجود دارد. اتحادیه جماهیر شوروی در آن زمان دریافت که خانواده جنگنده‌های Ye-۱۵۰ بهتر است با ۲ موتور کار کنند تا یکی. این ایده باعث شد مدل Ye-۱۵۲A به عنوان R-۱۱ جتی با موتور توربوی دوگانه مورد استفاده قرار گیرد و ثابت شود که این مدل قابل‌ اطمینان‌تر از مدل‌های دیگر است. مدل Ye-۱۵۲A از لحاظ مقاومت در برابر مشکلات پرواز با سرعت مافوق صوت بهتر از مدل پیشین خود تجهیز شد.