دریاچه‌ها پهنه‌هایی آبی هستند که توسط خشکی‌ها احاطه شده اند و آب آن‌ها توسط رودخانه‌ها و نهر‌هایی که به آن‌ها می‌ریزند تامین می‌شوند. دریاچه‌ها می‌توانند آب شیرین یا شور باشند.

۵. دریاچه میشیگان – ۵۸.۰۱۶ کیلومتر مربع

میشیگان دومین دریاچه بزرگ آمریکای شمالی و بزرگترین دریاچه‌ای است که به طور کامل فقط درون یک کشور (ایالات متحده) قرار گرفته است. مساحت آن ۵۷۸۰۰ کیلومتر مربع است. طول آن ۴۹۴ کیلومتر و ۱۹۰ کیلومتر عرض دارد و بیش از ۲،۵۷۵ کیلومتر خط ساحلی دارد. عمق متوسط دریاچه ۸۵ متر است. حداکثر عمق آن ۲۸۲ متر است. منشأ آن را به فعالیت‌های یخچال‌های طبیعی مربوط می‌دانند.

۴. دریاچه هیوران – ۵۹.۵۹۶ کیلومتر مربع

دریاچه هیوران در مرز آمریکا و کانادا واقع شده و یکی از دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی است. این دریاچه چهارمین دریاچه بزرگ جهان و سومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان محسوب می‌شود. مساحت آن ۵۹،۵۹۶ کیلومتر مربع است. دریاچه هیوران ۳۳۱ کیلومتر طول و ۲۹۵ کیلومتر عرض دارد. عمیق‌ترین نقطه دریاچه ۲۲۹ متر و عمق متوسط آن ۵۹ متر است. جزیره «مانیتولین» که بزرگترین جزیره دریاچه‌ای جهان محسوب می‌شود نیز در این دریاچه قرار دارد. «تنگه مکنزی» و رودخانه «سنت ماری» جریان‌های ورودی اصلی به این دریاچه می‌باشند.

۳. دریاچه ویکتوریا – ۶۹.۴۸۵ کیلومتر مربع

دریاچه ویکتوریا بزرگترین دریاچه آفریقا و بزرگترین دریاچه گرمسیری جهان است که مساحتی بالغ بر ۶۹۴۸۵ کیلومتر مربع را اشغال می‌کند و به نام ملکه ویکتوریا نامگذاری شده است. رودخانه «کاگرا» ورودی اصلی به این دریاچه می‌باشد. دریاچه ویکتوریا با عمق متوسط ۴۰ متر و حداکثر عمق ۸۴ متر نسبتاً کم عمق است. این دریاچه دارای ۸۴ جزیره است.

 

۲. دریاچه سوپریور – ۸۲.۴۱۴ کیلومتر مربع

دریاچه «سوپریور» از نظر مساحت بزرگترین دریاچه آب شیرین در جهان و سومین دریاچه بزرگ دنیا از نظر حجم است. این دریاچه یکی از دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی با مساحت ۸۲، ۴۱۴ کیلومتر مربع است.

حداکثر عمق این دریاچه ۴۰۶ متر است. اصلی‌ترین جریان‌های خروجی از این دریاچه رود‌های «سن ماریز» و «سو لاکس» می‌باشند. آب این دریاچه وارد دریاچه هیوران می‌شود.

۱. دریاچه خزر – ۳۷۱.۰۰۰ کیلومتر مربع

دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است. این دریاچه همچنین بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی در جهان است که مساحت آن ۳۷۱۰۰۰ کیلومتر مربع است و دارای ۷۸۲۰۰ کیلومتر مکعب آب است. دریای خزر همچنین سومین دریاچه عمیق در جهان است. عمیق‌ترین قسمت دریاچه ۱۰۲۵ متر است و عمق متوسط آن ۲۱۱ متر است. ایران، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان کشور‌های حوضه این دریاچه هستند. رودخانه‌های ولگا، اورال، ترک و کورا برخی از ورودی‌های مهم این دریاچه هستند. این دریاچه هیچ جریان خروجی ندارد.