معمولا قطارهای مترو بیش از چند طبقه زیر زمین نمی روند. اما گاهی اوقات مشخصات زمین شناسی و جغرافیایی مانند رودخانه ها و تالاب ها، مهندسان را ناگزیر می کند که خیلی بیشتر به اعماق زمین نفوذ کنند. در این مطلب برخی از عمیق ترین ایستگاه های مترو دنیا را به شما معرفی می کنیم.

1- Arsenalna- کیف، اوکراین

ایستگاه Arsenalna در خط متروی Sviatoshynsko-Brovarska شهر کیف اوکراین یکی از این موارد نادر است. ایستگاه آرسنالنا 105.5 متر پایین تر از سطح زمین واقع شده و همین موضوع آن را به عمیق ترین ایستگاه مترو جهان تبدیل کرده است. اگر شما در زمین یک محور عمودی به این عمق حفر کنید، می توانید کل مجسمه ی آزادی را داخل آن بیندازید و همچنان بالای آن 12 متر خالی خواهد ماند. برای سوار شدن به قطار این ایستگاه، مسافران باید دو پله برقی به ظاهر بی پایان را طی کنند که در کل 5 دقیقه زمان می برد.

عمق غیر عادی ایستگاه مترو آرسنالنا به دلیل جغرافیای خاص کیف است. ورودی ایستگاه مترو در بالای یک دره ی شیبدار و نزدیک به رودخانه ی Dnieper واقع شده که کناره های مرتفع آن به تمام شهر احاطه دارند. ایستگاه متروی نزدیک به آرسنالنا، Dnipro نام دارد که کمی بالاتر از زمین و نزدیک به کناره های رودخانه قرار گرفته یعنی دقیقا قبل از اینکه خط مترو به عمق کناره های رودخانه ی Dnieper وارد شود. به منظور جلوگیری از یک فرود شیبدار، لازم بود که ایستگاه آرسنالنا نیز در همان سطح ساخته شود و این یعنی ورودی ایستگاه می بایستی بیش از 100 متر بالای زمین قرار گیرد.

2- Admiralteyskaya- سن پترزبورگ، روسیه

دومین ایستگاه عمیق در مترو سن پترزبورگ واقع شده که یکی از عمیق ترین سیستم های مترو دنیا و عمیق ترین از نظر عمق متوسط تمامی ایستگاه ها به شمار می رود. عمیق ترین ایستگاه این سیستم Admiralteyskaya 86 متر زیر زمین قرار گرفته و برخی از طولانی ترین پله برقی های دنیا را در خود دارد که طول آن بالغ بر 130 متر است.

3- Park Pobedy- مسکو، روسیه

اتحاد جماهیر شوروی سابق برخی از عمیق ترین ایستگاه های مترو زیرزمینی در جهان را ساخته است. ایستگاه Park Pobedy در مترو مسکو واقع شده و 84 متر زیر زمین قرار دارد و همین موضوع جایگاه آن را به عنوان سومین مورد در عمیق ترین ایستگاه های مترو دنیا تثبیت می کند. مترو مسکو همچنین عمیق ترین در روسیه است و عمق حداکثری آن به 97 متر می رسد.

مانند بیشتر ایستگاه های مترو روسیه، پارک پوبدی نیز به زیبایی هر چه تمام تر دکور شده است.

4- Pyongyang Metro- پیونگ یانگ، کره شمالی

یکی دیگر از عمیق ترین سیستم های مترو جهان مترو پیونگ یانگ در پایتخت مخفی کره شمالی است که مسیرهای آن 110 متر زیر زمین واقع شده اند. مسافران می توانند از اینجا به سمت ایستگاه Puhŭng رهسپار شوند (یکی از دو ایستگاهی که خارجی ها نیز اجازه ی استفاده از آن را دارند). این در حالی است که از بلندگوهای قدیمی کنار پله برقی ها سرودهای انقلابی پخش می شود. چنین سفری 4 دقیقه طول می کشد. به دلیل عمق زیاد، ایستگاه های مترو به عنوان پناهگاه بمب نیز استفاده می شوند به همین دلیل در تالارها به درب های انفجاری مجهز هستند. این مترو آنقدر عمیق است که دمای آن در تمام اوقات سال 18 درجه سانتیگراد باقی می ماند.

از دیگر ایستگاه های عمیق که می توان به آنها اشاره نمود عبارتند از:

5- Washington Park- پورتلند، آمریکا

این ایستگاه در پورتلند ایالات متحده و در عمق 79 متری قرار گرفته و عمیق ترین ایستگاه مترو در آمریکای شمالی به شمار می رود.

6- Hampstead Station- لندن، انگلستان

در شبکه ی مترو زیرزمینی لندن، این ایستگاه در عمق 58.5 متری پایین تر از سطح زمین قرار گرفته و عمیق ترین ایستگاه لندن به شمار می رود.

7- Náměstí Míru- پراگ، جمهوری چک

در جمهوری چک، این ایستگاه عمیق ترین در خط متروی پراگ به شمار می رود که در عمق 53 متری زیر سطح زمین واقع شده است.

منبع : amusingplanet