آنتون لابچنکو آهنگساز سینمای روسیه معتقد است برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف قدم بسیار مهمی در نزدیک شدن فرهنگ کشورهای مختلف است.

به گزارش واریته آنتون لابچنکو موسیقیدان و آهنگساز روسی که به در نهمین جشنواره بین‌ المللی فیلم وارش شرکت کرده است درباره تجربه این سفر گفت: برای دومین بار است که به ایران آمده‌ام و احساس شگفت‌ انگیزی دارم.

لابچنکو در نشست تخصصی موسیقی و سینما گفت: ۲ سال قبل برای حضور در جشنواره فیلم شهر، به ایران آمده بودم. زمانی که برای اولین مرتبه تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم، دوستانم می‌گفتند بهتر است به ایران نیایم اما من آمدم و مدتی که در تهران بودم احساس خوبی داشتم. پس از اینکه به کشور خودمان برگشتم، به تمام دوستانم گفتم که حضور در ایران چقدر برای من جذاب بوده و این کشور اصلاً آنطور نیست که آنها فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از ۲ سال برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم وارش دوباره به ایران آمده‌ام و اعتقاد دارم برگزاری چنین رویدادهای مهم و بین‌المللی باعث می‌شود نه تنها تعامل فرهنگی برقرار شده و گسترش یابد، بلکه دیدگاه اشتباهی که بعضاً نسبت به ایران وجود دارد، به واقعیت نزدیک شود.

این آهنگساز روسی در ادامه گفت: موسیقیدانان و آهنگسازان ایرانی بین مردم روسیه و کشورهای اروپایی چندان شناخته شده نیستند و باید راهی برای شناساندن این هنرمندان به دنیا پیدا کرد بنابراین برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف گامی در تحقق همین مسیر است.

وی افزود: مردم کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان و… نوازندگان روسی را به خوبی می‌شناسند و مردم روسیه نیز شناخت خوبی از نوازندگان این کشورها دارند. این ارتباط دو سویه موسیقی و هنر باعث نزدیکی کشورها به یکدیگر شده است. اگر تعامل بین ایران و کشورهای دیگر از جمله روسیه بیشتر شود، قطعاً روابط ۲ کشور از هر نظر توسعه پیدا می‌کند زیرا دیپلماسی فرهنگی از هر نوع دیپلماسی دیگری مهم‌تر است.

وی در پایان تصریح کرد: تا جایی که می‌دانم مردم ایران تنها چایکوفسکی آهنگساز مطرح روس را می‌شناسند. پیشنهاد من برای آشنایی بیشتر مردم ۲ کشور از هنر و هنرمندان یکدیگر، توجه به توسعه همکاری‌های اقتصادی در فضای هنر است. اگر در این مسیر پیش برویم، قطعاً می‌توانیم تعاملات خود را در سایر زمینه‌ها نیز گسترش دهیم. در همین رابطه همانطور که گفتم برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف، قدم بسیار مهمی در نزدیک شدن فرهنگ کشورهای شرکت‌کننده در این رویدادها است.