ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی به رهبری علی رهبری (موسیقیدان و رهبر ارکستر)، در روزهای ۹ و ۱۰ اسفند ماه در شهر براتیسلاوا روی صحنه می‌رود.

به گزارش واریته، رپرتوار اجرایی ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی را در این کنسرت، اورتور ۱۸۱۲ و سمفونی شماره ۴ اثر (پیوتر ایلیچ چایکفسکی) و کنسرتو پیانو اثر (آرام ایلیک خاچاطوریان) تشکیل می‌دهد.

ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی را در این کنسرت لاتیسلاو فان سوویتس، نوازنده اسلواکی به عنوان سولیست همراهی خواهد کرد.

همکاری علی رهبری ۳۹ سال پیش و بعد از دریافت مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، (زمانی که دستیاری هربرت فون کارایان با ارکستر فیلهارمونیک برلین را داشت) با ارکستر مشهور فیلهارمونیک چک در پراگ شروع شد و بلافاصله به ارکستر فیلهارمونیک اسلواکی نیز دعوت شد.

علی رهبری مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران علاوه بر کنسرت‌های پراگ و براتیسلاوا تورهایی را نیز با این ارکسترها در کشورهای مختلفی چون اتریش، آلمان، سوییس، لهستان، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا داشته است.

او اپراهایی مانند کارمن، توسکا، جانی اسکیکی، ایل تابارو، خواهر انجلیکا کاوالریاروستیکانا، لاتراویاتا، ریگولتو و چند اثر دیگر را نیز با ارکستر فیلهارمونیک رادیو اسلواکی ضبط کرده است.

وزارت فرهنگ جمهوری چک به پاس خدمات مایسترو علی رهبری بنا به تفاضای ارکستر فیلهارمونیک چک در سال ۱۹۸۵ مدال دوژاک را به علی رهبری اهدا کرده است.

مدال دورژاک مدالی است که توسط وزارت فرهنگ جمهوری چک به هنرمندانی اهدا می‌شود که آثار آنتونین لئوپولد دورژاک (آهنگساز و موسیقیدان قرن نوزدهم چک) را در بالاترین سطح اجرا کنند. این مدال پس از تایید شخص وزیر فرهنگ چک به رهبران ارکستر و هنرمندان موسیقی اهدا می‌شود و قبل از علی رهبری، مدال دورژاک به مستیسلاو روستوپوویچ اهدا شده بود.