بیشتر کاربران با کارت‌های microSD آشنایی کامل دارند اما انواع دیگری از این نوع کارت‌ها نیز وجود دارد. کارت حافظه TF نوع دیگری از حافظه ذخیره سازی است که در گجت‌های هوشمند استفاده می‌شود. به همین خاطر در ادامه به سراغ معرفی حافظه تی اف رفته و تفاوت کارت TF و میکرو اس دی را نیز بیان کرده‌ایم.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری دیگر از کاربران با کارت‌های میکرو اس دی آشنایی کافی دارید، اما آیا می‌دانید کارت TF دقیقاً چیست؟ و اینکه کارت TF چه تفاوتی با کارت حافظه میکرو اس دی دارد؟ و ما باید از کدام یک از آن‌ها در دستگاه‌های خود استفاده کنیم؟

کارت میکرو اس دی چیست؟

TF مخفف عبارت TransFlash است. موتورولا و SanDisk این نوع از کارت حافظه خارجی را در سال 2004 برای جایگزینی کارت‌های SD معرفی کردند. همانطور که ممکن است بدانید، کارت‌های SD کارت‌های حافظه‌ای هستند که در دوربین‌های دیجیتال قدیمی و سایر دستگاه‌هایی که نیاز به فضای ذخیره‌سازی قابل حمل دارند، استفاده می‌شوند. اگر چه کارت‌های SD در آن زمان استاندارد بودند، اما ابعاد نسبتاً بزرگی داشته و در مقایسه با کارت‌های نسل جدید نیز سرعت نوشتن پایین‌تری دارند.

کارت tf 32 گیگ

کارت‌های TF به گونه‌ای طراحی شدند که کوچک‌تر، فشرده‌تر و سریع‌تر از کارت‌های SD معمولی باشند و در عین حال عملکرد آن‌ها را نیز حفظ کنند. این بدان معناست که می‌توانید با استفاده از یک خشاب یا همان مبدل مناسب، از کارت حافظه TF در دوربین دیجیتال، Steam Deck یا هر ابزار دیگری که از کارت SD پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید.

کارت TF در مقابل کارت میکرو اس دی

واقعیت این است که هیچ تفاوتی بین کارت TF و کارت میکرو اس دی وجود ندارد. می‌توانید هر دو را به جای هم استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک کارت TF در خانه دارید اما گوشی هوشمندتان فقط از کارت‌های میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از کارت TF خود نیز استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. زیرا کارت TF نیز از همان استاندارد میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند، اما در هیچ دستگاهی شیار مخصوص کارت TF وجود ندارد.

کارت های microSD در سال 1999 و کارت های TF یا TransFlash در سال 2004 وارد بازار شدند. همچنین کارت MicroSD با اندازه 15 در 11 در 1 میلیمتر کمی بزرگتر از کارت TF است.

اسلات کارت tf چیست؟

کارت SD را نمی توان به کارت TF تبدیل کرد در حالی که کارت TF را می توان با استفاده از یک آداپتور تبدیل کارت TF به کارت SD تبدیل کرد. بنابراین ، اگر شما یک آداپتور پلاگین کارت TF دارید ، می‌توانید از یک کارت TF استفاده کنید.

تفاوت دیگر به ظرفیت این کارت‌ها بر می‌گردد به طوری که کارت TF حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 128 گیگابایت دارد در حالی که کارت Micro SD تا 2 ترابایت ظرفیت دارد.

کدام نوع کارت حافظه را انتخاب کنیم؟

اگر یک کارت حافظه برای دوربین دیجیتال یا ابزارهای قدیمی خود می‌خواهید، از یک کارت SD با اندازه کامل استفاده کنید. برعکس، اگر برای گوشی هوشمند خود به دنبال یک کارت حافظه خارجی هستید، به جز کارت حافظه میکرو اس دی هیچ گزینه دیگری پیش رو ندارید.

کارت tf 128 گیگ

همچنین می‌توانید یک کارت میکرو اس دی با خشاب SD تهیه کنید تا از آن هم در گوشی‌های هوشمند و هم در سایر ابزارهای دیجیتال قدیمی مانند دوربین استفاده کنید. از طرف دیگر، از آنجایی که کارت‌های میکرو اس دی و کارت‌های TF از یک رابط استاندارد واحد پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید به جای کارت‌های میکرو اس دی و یا SD (از طریق خشاب مناسب) از این نوع کارت‌ها هم استفاده کنید.

همچنین هنگام تصمیم گیری در مورد مناسب بودن نوع کارت حافظه ، باید ظرفیت ذخیره سازی حافظه و همچنین فضای ذخیره سازی مورد نیاز دستگاه خود را در نظر بگیرید. کارت TF حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 128 گیگابایت دارد در حالی که کارت Micro SD تا 2 ترابایت ظرفیت دارد.

از این رو اگر می خواهید کارت حافظه ای با ظرفیت ذخیره سازی بزرگتر از 128 گیگابایت برای افزودن فضای ذخیره سازی برای دستگاه خود تهیه کنید ، کارت Micro SD بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

عملکرد کارت TF

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

به سراغ معرفی کارت حافظه TF رفتیم و پس از آن به بیان شباهت‌ها پرداخته و تفاوت‌های آن با حافظه Micro SD را بیان کردیم. نکته مهم در انتخاب این کارت‌ها توجه به نیاز خود در استفاده از حافظه ذخیره سازی است. در ادامه نیز به چند سوال پر تکرار در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

کارت TF برای چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

کارت حافظه TF از دوربین دیجیتال گرفته تا کنسول بازی Steam Deck یا هر ابزار دیگری که از کارت SD پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده است.

آیا کارت TF و کارت SD یکسان است؟

این دو کارت حافظه شباهت‌هایی با یکدیگر داشته و می‌توان از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد اما نباید آنها را کاملاً یکسان دانست.

آیا می توانید از کارت SD به عنوان کارت TF استفاده کنید؟

امکان استفاده از کارت SD به عنوان کارت TF وجود ندارد اما بالعکس می‌توان از کارت تی اف به جای اس دی استفاده کرد.

کارت TF برای بلندگو چیست؟

بیشتر اسپیکرهای بلوتوثی قدیمی از کارت تی اف پشتیبانی می‌کنند و کاربران می‌توانند موسیقی مورد علاقه خود را بر روی کارت کپی کرده و با اسپیکر به آن گوش دهند.

کارت خوان TF چیست؟

با استفاده از درایو TF می‌توان کارت تی اف را به کامپیوتر یا دستگاه دیگر متصل کرد و به محتوای آن دسترسی داشت. معمولاً بیشتر کارت خوان های میکرو اس دی از کارت‌های TF نیز پشتیبانی می‌کنند.