همه ما در زمان خرید گوشی آیفون کارکرده به صورت ویژه به پارامتر درصد سلامت باتری آن توجه می‌کنیم، اما اگر باتری دستگاه تعویض شده باشد، از کجا باید به آن پی برد؟ همچنین از کجا می‌توان فهمید که از باتری غیر اصل روی گوشی آیفون استفاده شده است. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته و سعی می‌کنیم به ساده ترین روش به شما بگوییم که چطور باتری غیر اورجینال یا تعویض شده آیفون را شناسایی کنید.

شاید آیفون‌ها از تنها سری گوشی‌هایی باشند که در هنگام خرید آنها توجه ویژه‌ای به درصد سلامت و وضعیت باتری دستگاه می‌شود. در واقع بخواهیم یا نخواهیم این پارامتر به یکی از مهمترین فاکتورهای برای تعیین قیمت گوشی آیفون دست دوم تبدیل شده و می‌تواند حتی تا چندین میلیون تومان روی ارزش خرید دستگاه اثر بگذارد.

با وجود این توضیح به نظر سلامت و اورجینال بودن باتری آیفون ویژگی مهمی است که باید به آن توجه داشت تا ببینیم دستگاهی که می‌خریم چه وضعیتی دارد.

چرا عوض شدن باتری آیفون مهم است

همانطور که عنوان شد، قیمت گوشی‌های آیفون از میانگین بازار بالاتر بوده و معمولاً گران‌قیمت‌ترین محصولات بازار در هر سال، مدل‌های مختلف گوشی اپل هستند. به این دلیل آیفون‌ها و قطعات داخلشان محصولاتی با ارزش تلقی می‌شوند که در این بین باید سلامت باتری که قطعه‌ای با نیمه عمر مشخص است را باید به صورت ویژه تحت نظر داشت. در عین حال سیستم عامل iOS اپل برخلاف اندروید، امکان مشاهده درصد سلامت باتری آیفون را به صورت بومی میسر کرده است. به این ترتیب میزان سلامت باتری آیفون موضعی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.

قیمت تعویض باتری ایفون
پیغام اصل نبودن باتری آیفون

عامل موثر دیگر در بررسی سلامت باتری که روی عملکرد آن بسیار موثر است، ظرفیت پایین باتری محصولات اپل است. گوشی‌های آیفون اغلب بسیار باریک و کم ضخامت هستند و اپل از باتری‌هایی با ظرفیت بسیار کمتر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کند. به همین دلیل معمولاً کاربر ناچار است برای دفعات بیشتری باتری دستگاه را شارژ کند که این عمل خود باعث ترسیع روند طبیعی تنزل کارایی و افت ظرفیت موثر باتری می‌شود.

مسئله دیگری که باعث اهمیت سلامت باتری آیفون می‌شود، داغ بودن بازار گوشی‌های دست دوم است. قیمت بالا و لاکچری بودن گوشی‌های آیفون در کنار دریافت آپدیت‌های جدید سیستم عامل iOS باعث شده است که هنوز هم مدل‌های مربوط به بیش از 5 سال قبل بازنشسته نشوند. از همین رو عجیب نیست که یک گوشی آیفون سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

همه آنچه که اشاره شد نهایتاً باعث می‌شود عده کثیری از دارندگان گوشی‌های آیفون اقدام به تعویض باتری کهنه آیفون خود با باتری نو کنند. به این ترتیب باتری یک گوشی آیفون کارکرده می‌تواند تعویض شده باشد، طبیعی است که در این شرایط نمی‌توان به درصد هلث باتری آیفون اعتماد کرد. اما چگونه می‌توان تعویضی بودن باتری گوشی اپل را تشخیص داد؟

نحوه تشخیص باتری اصلی گوشی آیفون

خوشبختانه iOS اپل در نگارش های 12.3 و جدیدتر از آن، نه تنها درصد سلامت باتری را بدون نیاز به هر برنامه اضافی نشان می‌دهد، بلکه شناسه سخت‌افزاری باتری را نیز بدون نیاز به باز کردن بدنه، در بخش About گوشی به کاربر نمایش می‌دهد. در این شرایط اگر باتری آیفون تعویض شده باشد، به راحتی از طریق منوی دستگاه قابل تشخیص است.

باتری آیفون تعویض شده اصلی
نمونه پیغام نمایش داده شده به دلیل استفاده از باتری اورجینال اپل

برای تشخیص باتری اصلی گوشی آیفون کافی است به منوی Settings و سپس About بروید. در صورتی که باتری یا هر یک از قطعات الکتریکی دیگر گوشی آیفون شما تعویض شده باشد، شاهد یک بخش اضافی با عنوان Parts and Service History خواهید بود که لیست قطعات تعویض شده آیفون را نشان می‌دهد. حال اگر قطعه تعویضی، اصلی یا Genuine اپل نباشد، این شرایط به سادگی و با عبارت Unknown Part قابل تشخیص است.

نحوه تشخیص تعویض باتری آیفون
نمونه پیغام نمایش داده شده به دلیل استفاده از باتری غیراورجینال اپل

قطعاتی اصلی و تعویض شده توسط اپل یا مراکز مجاز این کمپانی با عبارت Genuine نمایش داده می‌شوند و قطعات با وندر (Vendor) یا سازنده ناشناخته، غیر اصل هستند. به این ترتیب نمایش عبارت Unknown Part مقابل باتری به معنای تعویضی بودن باتری آیفون و غیر اصل بودن آن است.

معایب تعویض باتری آیفون

باتری غیر اصلی آیفون معمولاً دوام یا عملکرد مناسبی ندارد و زودتر از باتری اصلی دستگاه دچار افت شارژدهی می‌شود. به این دلیل خرید گوشی آیفون با باتری غیر اصلی پیشنهاد نمی‌شود. همچنین باز شدگی آیفون به منظور تعویض باتری آن معایب خود دارد که در مدل‌های جدید می‌توان از دست رفتن ضد آب بودن را برشمرد.

معایب تعویض باتری آیفون

از معایب تعویض باتری آیفون می‌توان بازشدگی دستگاه، احتمال به وجود آمدن خراش حین فرآیند و باز و بسته کردن گوشی، باتری بی کیفیت یا تقلبی، شارژ دهی ضعیف، زود خراب شدن باتری آیفون و از دست رفتن ضد آب بودن گوشی را برشمرد.

متأسفانه با وجود اینکه قیمت تعویض باتری آیفون می‌تواند بالا باشد، اما غالباً باتری اصلی آیفون مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و باتری جدید زودتر از باتری اصلی گوشی دچار افت محسوس شارژ دهی می‌شود.

جمع بندی

تشخیص باتری تعویض شده آیفون کار آسانی است و پیشنهاد می‌شود که آیفون با باتری تعویض شده نخرید. متأسفانه اغلب باتری‌های یدک آیفون در بازار ما، غیر اصل و بسیار بی‌کیفیت هستند.

در صورتی که گوشی آیفون متعلق به یک یا نهایتاً دو نسل قبل باشد، تعویضی بودن باتری آیفون موجب افت قیمت چشمگیر آن خواهد شد.

آیا باتری آیفون ۱۳ قابل تعویض است؟

بله، تعمیرکاران اقدام به تعویض باتری آیفون 13 می‌کنند اما برای این کار باید گوشی باز شود.

آیا باتری آیفون ایکس قابل تعویض است؟

بله، امکان تعویض باتری آیفون ایکس اپل پس از باز کردن آن توسط تعمیرکار موبایل وجود دارد.