همه ما ممکن است در یک مقطع با این پرسش روبرو شویم که کامپیوتر یا لپ تاپ برای ما مناسب‌تر است و در تلاش برای مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر باشیم. اما تفاوت لپ تاپ و PC چیست و لپ تاپ بخرم یا کامپیوتر بهتر است؟ با مجله دنیای وب همراه شوید تا به مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ و مزایای هر یک از آنها بپردازیم.

کامپیوتر که بیشتر کاربران آن را به نام PC صدا می‌زنند این روزها به یکی از ضروریات هر منزل، اداره یا سازمانی تبدیل شده و تصور انجام هیچ کاری بدون آنها ممکن نیست. اگرچه برخی خانواده‌ها هستند که بسیاری از کارهای خود را با استفاده از گوشی هوشمند انجام می‌دهند ولی این یک حقیقت است که رابط کاربری سیستم‌عامل‌هایی مانند اندروید یا iOS هنوز به هیچ عنوان برای انجام عملیات اداری، حسابداری، امور تخصصی و بسیاری موارد دیگر مناسب نیست.

حتی اگر تصور کنیم که رابط کاربری توانایی ارائه ابزارهای مورد را دارد، همچنان بسیاری از نرم‌افزارهای تخصصی و حتی عمومی بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس ارائه می‌شوند که لازمه استفاده از آنها، در اختیار داشتن یک کامپیوتر یا یک لپ تاپ است.

اما همیشه این سوال مطرح بوده که در این شرایط برای هر کاربری، یک لپ تاپ مناسب تر است یا PC؟ در این مطلب قصد داریم به صورت ویژه تفاوت‌های لپ تاپ و پی سی را با هم مورد بررسی قرار داده و به این سوال پاسخ دهیم که برای اهداف مختلف کدامیک مناسب هستند؟

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

لپ تاپ یا پی سی؛ تفاوت کامپیوتر و لپ تاپ چیست؟

کامپیوتر معمولی یا پی سی (PC) که به عنوان کامپیوتر رومیزی هم شناخته می‌شود، از یک کیس و مانیتور به انضمام وسایل جانبی چون کیبورد و ماوس و کابل‌ها تشکیل شده است و باید به طور ثابت بر روی یک میز قرار بگیرد. در طرف مقابل لپ تاپ یک کامپیوتر کامل و قابل حمل است که همه اجزای یک کامپیوتر را خود را دارد، بنابراین می‌توان گفت لپ تاپ همان کامپیوتر اما با طراحی یکپارچه و قابلیت حمل پذیری است.

در حالی که قطعات مختلف کامپیوتر داخل یک کیس نسبتاً بزرگ نصب می‌شوند و باید از طریق کابل به مانیتور یا صفحه نمایش وصل شود و به تجهیزات جانبی چون کیبورد، ماوس و اسپیکر نیاز دارد، لپ تاپ همه این قطعات را در خود دارد. بنابراین یک تفاوت لپ تاپ و PC در طراحی و ساختار آنها است.

مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر

فرق دیگر لپ تاپ با PC، منبع تأمین انرژی آنها است. کامپیوترهای معمولی یا PC فاقد باتری هستند و برای استفاده از آنها باید حتماً به برق شهری یا حداقل یک UPS متصل شوند. اما لپ تاپ‌ها باتری داخلی هم دارند و علاوه بر امکان استفاده با برق شهری، برای مدتی با باتری و بدون برق شهری نیز قابل استفاده هستند. بنابراین شما نمی‌توانید از کامپیوتر خود در هر مکانی استفاده کنید اما از لپ تاپ می‌توان حتی حین نشستن در یک قایق در حال حرکت هم استفاده کرد.

اما مهم‌ترین فرق لپ تاپ با PC، حمل پذیری (امکان جابجایی) است. به دلیل اندازه بزرگ‌تر و وجود قطعات جداگانه چون مانیتور و کابل‌ها، شما نمی‌توانید یک PC را با خودتان حمل کنید و هر جا که خواستید ببرید. در طرف مقابل لپ تاپ‌ها به واسطه داشتن طراحی سبک و باریک با ساختار یکپارچه که مه قطعات آنها داخل یک قاب واحد و متصل هم قرار گرفته‌اند، به راحتی قابل حمل هستند و برای استفاده از آنها در مکان دیگری به نصب یا راه اندازی نیاز نیست.

مطمئناً شما هم فرق پی سی با لپ تاپ را به خوبی می دانید اما ممکن است در انتخاب لپ تاپ یا پی سی با تردید روبرو باشید. در ادامه این نوشتار به مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر و مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر می‌پردازیم تا بهتر بتوانید به سؤال لپ تاپ بخرم یا کامپیوتر پاسخ دهید و یک کامپیوتر مناسب برای نیاز خودتان را انتخاب کنید. همچنین به شما می گوییم کامپیوتر یا لپ تاپ کدام بهتر است.

مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر؛ سرعت و قدرت پردازشی

یکی از جاهایی که ممکن است در انتخاب میان کامپیوتر یا لپ تاپ با تردید روبرو شوید، قدرت پردازشی و مشخصات سخت افزاری است. بنابراین لازم است تفاوت لپ تاپ و PC از نظر سرعت یا کارایی را به خوبی مد نظر قرار بدهید.

فرق لپ تاپ با PC

کامپیوتر دسکتاپ در مقایسه با لپ تاپ دارای محدودیت‌های کمتری از نظر اندازه، وزن، مصرف انرژی، فضا، دفع گرما و توسعه (نصب قطعات بیشتر) است. در واقع از آنجایی که قاب (کیس) کامپیوتر بزرگ است و پاور قوی‌تری هم دارد، در طراحی و ساخت قطعات کامپیوتر معمولی برخلاف لپ تاپ‌ها به اشغال کمترین فضا با کمترین مصرف و گرما توجه نشده است.

به همین دلیل معمولاً قطعات کامپیوترهای دسکتاپ یا معمولی قوی‌تر، سریع‌تر، پر مصرف‌تر و بهتر از لپ تاپ هستند. همچنین در کیس های معمولی دفع گرما به واسطه استفاده از حرارت گیرهای بزرگ‌تر و فن‌های بیشتر بهتر صورت می‌گیرد که امکان استفاده از قطعات قوی‌تر یا با سرعت بیشتر را فراهم کرده است. بر همین اساس از تفاوت‌های لپ تاپ با پی سی، کلاس و قدرت سخت افزارهای آنها است.

فرق پی سی با لپ تاپ

در حقیقت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزیت PC نسبت به لپ تاپ برخورداری از قطعات قوی‌تر و سریع‌تر است. در واقع شما می‌توانید با خرید PC از سرعت و قدرت پردازشی بالاتر نسبت به یک لپ تاپ بهره‌مند شوید. البته برخی لپ تاپ‌های گران قیمت می‌توانند از نظر قدرت با کامپیوترهای دسکتاپ رقابت کنند اما معمولاً این لپ تاپ‌ها دوام باتری قابل توجهی ندارند و در عین حال بسیار گران تمام می‌شوند.

طبق آنچه که اشاره شد، اگر قدرت پردازشی بیشتر و عملکرد سریع‌تر جزء اولویت‌های اصلی شما باشد، در پاسخ به کامپیوتر یا لپ تاپ کدام بهتر است باید گفت PC و با هزینه کمتری نسبت به لپ تاپ، می‌توانید آن را به دست بیاورید. به عبارت دیگر، برای دست یابی به همان قدرت و کارایی با خرید یک لپ تاپ، باید هزینه بیشتری نسبت به PC بپردازید. بنابراین نسبت کارایی به هزینه یکی از تفاوت‌های لپ تاپ و کامپیوتر محسوب می‌شود.

فرق پی سی با لپ تاپ

هرچند امکان خرید لپ تاپ‌هایی با قطعات قوی هم وجود دارد، اما شما می‌توانید همان کارایی را با هزینه کمتر با خرید یک کامپیوتر PC به دست بیاورید. بنابراین اگر خواهان کارت گرافیک قوی، پردازنده قوی، SSD پرسرعت، حجم بالایی حافظه رم با سرعت بالا، هارد دیسک پرظرفیت یا نصب کارت‌های توسعه (افزودنی) باشید، مطمئناً برای شما PC بهتر از لپ تاپ است.

گیمینگ یکی از استفاده‌های مهمی است که لپ تاپ به دلیل محدودیت فضا و پیرو آن محدودیت در دفع گرما، هرگز به پای کامپیوترهای PC نمی‌رسد. در واقع حتی اگر در یک لپ تاپ یا نوت بوک از قطعات پرسرعتی استفاده شده باشد، بازهم به دلیل محدودیت مصرف، دفع گرما و فضا که امکان نصب کولرهای قوی و بزرگ را به سازنده نمی‌دهد، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به PC دارند.

مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر

همچنین اگر شما برای مدت طولانی کارهای سنگین انجام دهید، PC نسبت به لپ تاپ مزیت دارد و کمتر دچار افزایش دما، افت سرعت یا داغ شدن می‌شود. از همین رو PC برای استفاده کاری سنگین چون رندرینگ، خروجی گرفتن پروژه‌های گرافیکی، تبدیل ویدئو، فشرده سازی ویدئو و نظیر آنها که به ساعت‌ها پردازش بی وقفه وابسته هستند، مناسب‌تر از لپ تاپ است. طبق آنچه که اشاره شد، در پاسخ به لپ تاپ یا پی سی برای رندر مناسب‌تر است باید گفت قطعاً پی سی.

در لپ تاپ‌ها به دلایلی چون محدودیت شدید در تأمین انرژی و دفع گرما، قطعاتی چون پردازنده، کارت گرافیک و حتی حافظه رم و SSD معمولاً به شدت از نظر سرعت، میزان گرما و در نتیجه آن مصرف انرژی، محدود شده‌اند که باعث شده کم سرعت‌تر از مدل‌های مشابه دسکتاپ باشند. بنابراین اگر خواهان بالاترین کارایی هستید، مطمئناً باید میان نوت بوک و PC فقط به کامپیوتر دسکتاپ فکر کنید.

فرقی نمی‌کند شما ابتدا به دنبال خرید لپ تاپ یا پی سی باشید؛ باید اول نیازهایتان و مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر را بشناسید تا بهتر بتوانید دست به مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ بزنید و انتخاب کنید. بنابراین چشم بسته نمی‌توان کامپیوتر یا لپ تاپ خرید و به کسب اطلاعات و بررسی نیاز است.

تفاوت لپ تاپ و PC؛ قابلیت حمل و جابجایی

لپ تاپ یک دسکتاپ یکپارچه است که تمامی قطعات یک کامپیوتر کامل را به علاوه باتری داخلی در خود جای داده است، از همین رو به راحتی می‌توانید آن را بردارید و جابجا کنید.

کامپیوتر بخرم یا لپ تاپ

طبق آنچه که گفته شد از مهم‌ترین مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر و البته از بزرگ‌ترین تفاوت‌های لپ تاپ با کامپیوتر پی سی، امکان حمل و جابجایی است. به همین دلیل در مواقعی که جابجایی یا حمل کامپیوتر می‌تواند برای شما سودمند باشد یا ضرورت دارد، مطمئناً PC جایی ندارد و فقط باید به خرید لپ تاپ فکر کنید..

شما نه تنها می‌توانید یک لپ تاپ را از اتاقی به اتاق دیگری ببرید یا حتی آن را هر روز با خودتان به محل کار برده و شب به خانه بیاورید، بلکه امکان استفاده از آن بدون وابستگی به برق شهری هم وجود دارد. به وضوح حمل پذیری یا قابل حمل بودن از مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر است. به این ترتیب یک تفاوت لپ تاپ و PC، امکان حمل آسان و بی نیاز بودن از راه اندازی یا وصل کردن کابل‌ها و قطعات مختلف است.

با وجود حمل پذیری و داشتن باتری، لپ تاپ‌ها معمولاً برای استفاده‌های سبک چون کار با آفیس، وب گردی، تماشای ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، استفاده دانش آموزی و نظیر آنها که با استفاده سنگین و اتمام سریع باتری یا داغ شدن قطعات همراه نیستند، مناسب‌تر از PC هستند. در نظر داشته باشید که در مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر  برای بخش حمل‌پذیری برخی استثنائات نیز وجود دارند؛ برای مثال یک لپ تاپ پرقدرت با صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت می‌تواند انتخاب عالی برای برنامه نویسی و طراحی وب و حتی بازی باشد ولی وزنی نزدیک به 3 کیلوگرم داشته باشد. این نکته نیز از نظر بسیاری از منتقدان ذکر می‌گردد که برای امور حرفه‌ای مانند رندرینگ، بین لپ تاپ یا پی سی به هیچ عنوان نباید به اولی فکر کرد.

مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ

مطمئناً سناریوهای زیادی وجود دارد که ویژگی حمل پذیری و داشتن باتری لپ تاپ‌ها می‌تواند مزایای عالی برای کاربر باشد. وزن بسیار کمتر و سهولت بیشتر در حمل، یک تفاوت لپ تاپ و PC است.

در مجموع می‌توان گفت اگر حمل پذیری، امکان جابجایی آسان و توانایی کار بدون برق شهری می‌تواند به طرز چشمگیری برای شما مفید باشد یا به آن نیاز دارید، در پاسخ به سوال «کامپیوتر بخرم یا لپ تاپ» باید بگوییم مطمئناً لپ تاپ انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین لپ تاپ‌ها در مواقع قطعی برقی خاموش نمی‌شوند و شما می‌توانید با وجود قطعی برق به کار خود ادامه بدهید که مزیت بزرگی برای لپ تاپ است.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

بدیهی است کامپیوترهای باریک و سبک با طراحی یکپارچه یا همان AIO هم وجود دارند اما با وجود طراحی سبک و جمع و جور، فاقد قابلیت حمل پذیری هستند. در لپ تاپ ها طراحی لولایی و امکان تا شدن باعث کاهش حجم و محافظت از صفحه نمایش، کیبورد و تاپ پد می شود که حمل پذیری را بسیار آسان کرده است. در طرف مقابل کامپیوترهای AIO چنین ویژگی ندارند.

مقایسه لپ تاپ با پی سی کامپیوتر

حالا که به طور کلی با مهم‌ترین تفاوت PC با لپ تاپ آشنا شده‌اید و می دانید کجا باید اقدام به خرید کامپیوتر کنید، به مزایای کامپیوتر نسبت به لپ تاپ می‌پردازیم که جنبه‌های دیگری از تفاوت لپ تاپ و PC را آشکار می‌کند.

تفاوت لپ تاپ و PC از نظر ارتقا و مشخصات سخت افزاری

لپ تاپ به عنوان یک کامپیوتر آماده، معمولاً با سخت افزارهای محدودی قابل انتخاب است و شما نمی‌توانید به طور آزادانه سخت افزارهای دلخواهتان را انتخاب کنید. در طرف مقابل یکی از مزایای بزرگ کامپیوتر نسبت به لپ تاپ، امکان انتخاب و ترکیب قطعات دلخواه است.

تفاوت لپ تاپ و PC

شما می‌توانید بسته به نیازتان به طور هدفمند قطعات مختلف را در یک PC کنار هم بگذارید اما چنین امکانی در یک لپ تاپ وجود ندارد. برای نمونه شما نمی‌توانید یک لپ تاپ با پردازنده قوی و حافظه رم بالا اما با گرافیک ارزان پیدا کنید که اس اس دی پرسرعتی هم داشته باشد. بنابراین اگر در سناریو یاد شده کارت گرافیک جزء اولویت‌های شما نباشد، باز هم چاره‌ای جز پرداخت هزینه بالای آن ندارید. اینجا هم فرق لپ تاپ با PC به خوبی دیده می‌شود.

مزیت بزرگ PC نسبت به لپ تاپ، امکان ارتقای آسان است. هرچند لپ تاپ‌ها هم تا حدودی امکان ارتقا دارند، اما این امکان بسیار محدود است و امکان ارتقای قطعات تأثیر گذار بر سرعت چون پردازنده و کارت گرافیک وجود ندارد. در طرف مقابل شما قادر به ارتقای پردازنده، حافظه رم، کارت گرافیک، اس اس دی، هارد دیسک، کولر، پاور و تقریباً تمامی قطعات یک کامپیوتر هستند. همچنین یک فرق پی سی با لپ تاپ، امکان نصب حافظه بیشتر بر روی PC است. شما می‌توانید بر روی یک PC تعداد زیادی هارد دیسک و SSD با ظرفیت بالا نصب کنید اما چنین امکانی درباره لپ تاپ وجود ندارد.

تفاوت لپ تاپ و کامپیوتر

ارتقا پذیری آسان به عنوان یکی از مزایای PC، باعث می‌شود دیرتر از لپ تاپ‌ها دچار کهنگی شوند و با یک ارتقای کم هزینه بتوانید برای مدت طولانی‌تری از همان کامپیوتر قبلی خود استفاده کنید. به بیان ساده باید گفت در خصوص اینکه لپ تاپ یا پی سی، کدامیک ارتقاپذیری بهتری دارند جای هیچ شک و تردیدی نیست که PC یک سر و گردن از رقیب جمع و جورش بالاتر است. برای نمونه به راحتی می‌توانید از یک پردازنده Core i5 به جای i3 استفاده کنید یا اگر در زمان خرید کامپیوتر گرافیک برایتان مهم نبود و حالا قصد بازی کردن (گیمینگ) دارید، یک کارت گرافیک به پی سی خود اضافه کنید.

همچنین شما می‌توانید کارت‌های توسعه و قطعات جانبی مختلفی را به یک PC اضافه کنید اما چنین امکانی درباره لپ تاپ‌ها تا حد زیادی وجود ندارد یا برای تهیه نسخه اکسترنال همان قطعات باید هزینه بسیار بیشتری بپردازید. فرم فاکتور قطعات، سازگاری از نظر اندازه، مصرف و میزان گرما، یک تفاوت لپ تاپ و PC است. برای نمونه شما آزادانه نمی‌توانید کارت گرافیک لپ تاپتان را با مدل دلخواهتان تعویض کنید و محدودیت‌های زیادی وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است تعمیر و تعویض قطعات معیوب کامپیوترهای دسکتاپ هم آسان‌تر از لپ تاپ است و متغیر پذیری بالاتری دارد. بنابراین در انتخاب کامپیوتر یا لپ تاپ باید به این موضوع نیز توجه کنید.

تفاوت لپ تاپ و PC از نظر صفحه نمایش و کیبورد

معمولاً لپ تاپ‌های با صفحه نمایش تا 15 اینچی وزن و ضخامت مناسبی برای حمل و جابجایی دارند اما از نظر سهولت استفاده بهترین نیستند. برای نمونه صفحه نمایش بزرگ باعث راحتی بیشتر چشم‌ها می‌شود که جایی در لپ تاپ‌های کوچک ندارد. همچنین صفحه کلید (کیبورد) لپ تاپ‌های زیر 17 اینچ معمولاً دارای کلیدهای کوچک با فاصله کم یا حتی فاقد قسمت عددی (numpad) است و تایپ با آن به آسانی کیبورد مجزا پی سی نیست.

مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر

به وضوح کار با صفحه کلید کوچک با کلیدهایی با کمترین فاصله از یکدیگر، چندان مطلوب نیست و یک کیبورد مجزا راحتی و سرعت تایپ بالاتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته این مسئله در لپ تاپ‌های بزرگ‌تر قابل چشم پوشی است.

لازم به ذکر است معمولاً کامپیوترهای دسکتاپ از نظر تنوع و تعداد درگاه (پورت) ها نیز نسبت به لپ تاپ برتری دارند، بنابراین یک فرق لپ تاپ با PC به پرت‌ها و کانکتورها مربوط می‌شود.

تفاوت لپ تاپ و PC از نظر گرما و نویز

در لپ تاپ‌ها به دلیل طراحی باریک و سبک، امکان استفاده از حرارت گیرها و فن‌های بزرگ برای خنک کردن قطعات وجود ندارد، به همین دلیل معمولاً در استفاده سنگین گرم می‌شوند و سرعت فن‌ها با هدف دفع گرما حسابی بالا می‌رود که با تولید نویز زیادی همراه است. در واقع برای مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر در این بخش باید گفت که قطعات یک PC نسبت به لپ تاپ می‌تواند دارای حرارت گیر بزرگ‌تر، فن‌های متعدد، فضای بیشتر و تهویه بهتر باشد که نیاز برای چرخش فن‌های کوچک با سرعت بالا را از میان بر می‌دارد.

لپ تاپ یا پی سی برای رندر

غالباً یک کامپیوتر در مقایسه با لپ تاپ عملکرد خنک‌تر و کم صداتری دارد، بنابراین اگر به نویز حساس هستید یا در سکوت شب با کامپیوتر خود کار می‌کنید، PC بهتر از لپ تاپ است. البته استفاده از کولپد لپ تاپ می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. بر همین اساس یک تفاوت لپ تاپ و کامپیوتر، سیستم خنک سازی، میزان گرما و کارآمدی دفع گرما است.

در حالی که شما می‌توانید کامپیوتر دسکتاپ خود را به مدت روزها یا حتی هفته‌ها به حال خود رها کنید، لپ تاپ‌ها برای استفاده بی وقفه یا مداوم طراحی نشده‌اند و شانس آسیب دیدن آنها به دلیل گرما و کار طولانی مدت بیشتر است.

تفاوت لپ تاپ و PC از نظر اشغال فضا

در بیان مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر نمی‌توان طراحی جمع و جور آنها را نادیده گرفت. لپ تاپ‌ها فضای اندکی را اشغال می‌کنند، بنابراین در مکان‌های کاری با محدودیت فضا انتخاب بهتری نسبت به کامپیوتر دسکتاپ هستند.

شما به راحتی می‌توانید لپ تاپ خود را بر روی یک میز مشترک قرار بدهید و در کمترین فضای ممکن به یک کامپیوتر کامل دسترسی داشته باشید. در طرف مقابل معمولاً کامپیوترهای دسکتاپ به یک میز مجزا نیاز دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

کامپیوتر یا لپ تاپ

با وجود مزیت یاد شده، ویژگی جابجایی و حمل آسان لپ تاپ‌ها باعث آسیب پذیری بیشتر آنها و همچنین کهنگی سریع‌تر می‌شود. معمولاً لپ تاپ‌ها زودتر دچار استهلاک بیرونی یا فیزیکی می‌شوند و در عین حال در برابر ضربه آسیب پذیر تر هستند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود معمولاً لپ تاپ‌ها زودتر از پی سی دچار خرابی، کهنگی و فرسودگی شوند.

عیب دیگر لپ تاپ‌ها نسبت به کامپیوتر رومیزی، سرقت آسان‌تر آنها است. متأسفانه لپ تاپ‌ها جزء وسایلی هستند که به راحتی امکان سرقت آنها وجود دارد و همواره مورد توجه سارقان هستند. یک سارق می‌تواند به راحتی لپ تاپ شما را در کوله پشتی یا حتی زیر لباس خود پنهان کند و ظرف تنها 1 دقیقه آن را به سرقت ببرد.

تفاوت لپ تاپ و PC از نظر گیمینگ

همه ما می دانیم لپ تاپ‌های گیمینگ با سخت افزارهای پرقدرت و صفحه نمایش‌های بسیار سریع در دسترس هستند، با این حال لپ تاپ در مقایسه با PC برای گیمینگ ایده آل نیست.

فرق پی سی با لپ تاپ

صرف نظر از قدرت پردازشی و نرخ فریم دهی، لپ تاپ‌های گیمینگ معمولاً دارای ضخامت زیاد و وزن سنگین هستند که عملاً حمل پذیری آنها را زیر سؤال می‌برد. همچنین باتری لپ تاپ‌های گیمینگ برای مدت کوتاهی قادر به تغذیه قطعات پرقدرت آنها است. اما در مواقعی که سخت افزار پرقدرت در عین امکان حمل آسان به کار شما بیاید، لپ تاپ‌های گیمینگ می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند.

کامپیوتر یا لپ تاپ کدام بهتر است؟

جمع بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

همان‌طور که در این نوشتار به مقایسه لپ تاپ با کامپیوتر و مرور مهم‌ترین تفاوت‌های لپ تاپ و کامپیوتر پرداختیم، لپ تاپ یا پی سی هر یک مزایای خاص خود را دارند و شما باید با در نظر گرفتن نیازهایتان به پرسش کامپیوتر بخرم یا لپ تاپ پاسخ بدهید. برای نمونه ممکن است با خرید لپ تاپ ایسوس بهترین انتخاب را انجام داده باشید.

برای آسان‌تر کردن کار در ادامه به طور خلاصه به ذکر مزایا و معایب لپ تاپ نسبت به PC می‌پردازیم.

نکات برتری لپ تاپ نسبت به کامپیوتر:

  • حمل پذیری
  • طراحی یک پارچه و بی نیاز بودن از راه اندازی یا نصب
  • طراحی جمع و جور و سبک
  • داشتن باتری

نکات برتری کامپیوتر نسبت به لپ تاپ:

  • قدرت پردازشی و سرعت بیشتر
  • ارتقا پذیری کامل
  • آسیب پذیری کمتر و تعمیر پذیری بسیار بیشتر
  • قیمت کمتر نسبت به کارایی
  • تقریباً غیر قابل سرقت

در نهایت شما می‌توانید با اولویت گذاری نیازهایتان، به پرسش کامپیوتر یا لپ تاپ کدام بهتر است پاسخ بدهید. مطمئناً مزایای لپ تاپ نسبت به کامپیوتر قابل تأمل است و اگر از یک کامپیوتر معمولی استفاده می‌کنید، شاید خرید لپ تاپ کار شما را حسابی آسان‌تر کند. در طرف مقابل کامپیوتر معمولی هم نسبت به لپ تاپ مزایایی دارند و ممکن است با خرید کامپیوتر به جای لپ تاپ، نتیجه بهتری بگیرید.

برای دانشجو لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

برای استفاده دانشجویی معمولاً لپ تاپ به واسطه ویژگی حمل پذیری آسان پیشنهاد می‌شود.

برای دانش آموز پی سی بهتر است یا لپ تاپ؟

از آنجایی که دانش آموزان معمولاً لپ تاپ را با خود حمل نمی‌کنند و در مراقبت از لپ تاپ کم ملاحظه تر هستند، پی سی برای دانش آموز بهتر است. همچنین پی سی بیش از لپ تاپ می‌تواند برای گیمینگ مناسب‌تر باشد.