برای سالیان متمادی اینتل از توان طراحی گرمایی (TDP) بر حسب وات برای بیان مصرف پردازنده‌های خود استفاده می‌کرد. با این با نسل دوازدهم شاهد اضافه شدن یک عدد سردرگم کننده دیگر به نام PBP بودیم. اما تفاوت PBP با TDP چیست؟

فرق Processor Base Power با Thermal Design Power در پردازنده های اینتل

تفاوت pbp با tdpهمان‌طور که می دانید TDP در اصل بیانگر مقدار گرمایی است که پردازنده تولید می‌کند و به خریدار در انتخاب کولر مناسب کمک می‌کند. در عین حال TDP چشم انداز نسبتاً خوبی از میزان مصرف پردازنده نیز ارائه می‌کرد. اما آنچه که باعث شده اینتل به جای TDP از یک مفهوم جدید استفاده کند، ظهور فناوری‌های بوست (افزایش فرکانس) پیشرفته است. احتمالاً شما هم می‌پرسید تفاوت PBP با TDP چیست؟

فرق PBP با TDP در پردازنده‌های اینتل

اینتل با نسل دوازدهم از پردازنده‌های خود یا Alder Lake دیگر عدد TDP (توان طراحی گرمایی) را اعلام نمی‌کند و در عوض از Processor Base Power (به اختصار: PBP) برای بیان میزان مصرف و گرمای پردازنده‌های خود استفاده می‌کند.

مقایسه pbp با tdp

به بیانی ساده PBP یا مصرف پایه پردازنده نشان دهنده میزان مصرف پردازنده در زمان کار با فرکانس پایه است. به وضوح چنین عددی نمی‌تواند بیشینه مصرف پردازنده‌های اینتل یا میزان مصرف آنها در حالت بوست را نشان دهد. به همین دلیل اینتل اعداد دیگری چون cTDP نیز اعلام می‌کند.

معنای PBP در پردازنده‌های اینتل

می‌توان گفت PBP (اسم دیگر آن PL1) نام جدیدی برای توان طراحی گرمایی (TDP) است که میانگین گرمای تولید شده توسط پردازنده هنگام انجام کارهای سنگین با فرکانس پایه را نشان می‌دهد. همان‌طور که می دانید پردازنده‌های چند هسته‌ای جدید در زمان بار کاری سنگین به دلیل محدودیت‌های دمایی و مصرف انرژی، با فرکانس پایه کار می‌کنند.

PL1 با PBP یا TDP یکی است و مصرف پردازنده در زمان کار با فرکانس پایه را نشان می‌دهد.

معنای MTP و cTDP در پردازنده‌های اینتل و فرق آن با PBP

یکی دیگر از اعدادی که درباره مصرف یا گرمای پردازنده‌های اینتل بیان می‌شود، Maximum Turbo Power (به اختصار: MTP) است. MTP (اسم دیگر آن cTDP) بیانگر بیشینه مقدار گرمایی است که در زمان بوست پردازنده تولید می‌شود. باید دقت داشت cTDP شامل رشد لحظه‌ای مصرف و گرما نمی‌شود در عوض بیشینه گرمای تولید شده به صورت پیوسته و در بازه‌های طولانی‌تر از 1 ثانیه را نشان می‌دهد.

فرق Processor Base Power با Thermal design power

همچنین می‌توان گفت MTP عددی است که مکانیزم های ایمنی پردازنده با کنترل فرکانس و شدت جریان مانع از تولید گرمای بیش‌تر از آن می‌شوند. به وضوح تفاوت PBP با MTP بسیار زیاد است و این دو یکی نیستند. در طرف مقابل TDP با PBP تفاوت ندارد.

همان‌طور که در این نوشتار خُرد اشاره شد، PBP نام جدیدی برای TDP است و اگر TDP را با PBP مقایسه کنیم، می‌توان گفت PBP و TDP تفاوتی ندارند و میزان گرما و مصرف پردازنده در زمان کار با فرکانس پایه را نشان می‌دهند.

در طرف مقابل cTDP و MTP بیشینه مصرف پردازنده در زمان بوست را نشان می‌دهند. برای نمونه  Core i9-13900K اینتل یک پردازنده با فرکانس پایه و بوست به ترتیب 2.8 و 5.8 گیگاهرتز است. میزان PBP یا توان طراحی گرمایی این پردازنده اینتل 125 است اما MTP یا cTDP که بیانگر بیشینه مصرف پردازنده در زمان بوست است به 253 وات می‌رسد.

بنابراین برای اینکه پردازنده مزبور در زمان بوست دچار افزایش شدید دما و افت فرکانس نشود، شما به یک کولر با توانایی دفع گرمای بیش از 250 وات نیاز دارید.

مقایسه PBP با MTP در پردازنده های اینتل

فرکانس بوست یک عدد پر زرق و برق برای نشان دادن سرعت بیشتر پردازنده‌ها است که به وضوح سازندگان پردازنده از آن به عنوان یک نقطه قوت دست می‌گذارند. با این حال از آنجایی که فرکانس بوست بسته به عواملی چون میزان دما، میزان مصرف و میزان بار کاری متفاوت است، تضمینی درباره آن وجود ندارد. به همین دلیل فرکانس‌های بوست در شرایط معینی فعال می‌شوند و هنگامی که پردازنده‌های اینتل تحت بار کاری سنگین و شدید قرار بگیرند، با فرکانس پایه کار می‌کنند.

بدیهی است که افزایش فرکانس پردازنده با رشد شدید مصرف و گرمای آن همراه است، به همین دلیل زمان بوست میزان مصرف و گرمای پردازنده بیشتر زمانی است که با فرکانس پایه کار می‌کند، بنابراین عدد PBP کوچک‌تر از MTP یا cTDP است.

از طرف دیگر پردازنده‌های مُدرن اینتل قادر هستند برای افزایش کارایی از طریق بوست فرکانس، برای مدت کوتاهی محدودیت توان طراحی گرمایی (TDP یا PBP) عبور کنند که به وضوح با افزایش گرما و میزان مصرف پردازنده همراه است. همه این‌ها باعث تفاوت PBP با cTDP یا به عبارت دیگر تفاوت PL1 با cTDP در پردازنده‌های اینتل می‌شود.

جمع بندی

در نوشتار جاری به PBP با TDP در پردازنده های اینتل پرداختیم و طبق آنچه که بیان شد، PBP با TDP تفاوتی ندارد اما PBP (یا TDP) با MTP (یا cTDP) فرق دارد و این دو یکی نیستند. به طور خلاصه TDP میزان گرمای تولید شده توسط پردازنده در زمان کار با فرکانس تضمینی (فرکانس پایه) را نشان می‌دهد اما MTP یا cTDP بیشینه گرمای تولید شده توسط پردازنده‌های اینتل در زمان بوست غیر لحظه‌ای یا طولانی‌تر از یک ثانیه را به ما می‌گوید.