در نسل هشتم از کنسول‌های بازی، PlayStation 4 موفق به شکست رقیب، و فروش بالاتر شد. با تصمیم‌های اشتباه «مایکروسافت» این خطر در کمین Xbox Series X هم نشسته است. رقابت بین دو کنسول Xbox Series X و PlayStation 5 آغاز شده و معایب ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت و همچنین اشتباهات ایکس باکس سری ایکس موضوع مقاله‌ای است که به نگارش درآمده است.

آخرین باری که مایکروسافت موفق به پیروزی در برابر پلی استیشن شد، به سالها پیش باز می‌گردد. کنسول بازی Xbox 360 در برابر PlayStation 3 در نسل هفتم، موفق به ثبت فروش بسیار بالایی شد.

پس از آن سونی با معرفی PS4 بار دیگر موفق به شکست Xbox  شده و قاعده بازی را به نفع خود تغییر داد. مایکروسافت با کاهش قیمت ایکس باکس نسل هشتمی و همچنین سرویس‌های آنلاین و بازی‌های اختصاصی، گیمرهای بسیاری را به خود جذب کرده اما به خاطر وجود معایب xbox series x در نهایت PS4 به عنوان دومین کنسول پُر فروش، ایکس باکس را پشت سر نهاد.

به دلیل مشکلات ایکس باکس سری X فروش آن در برخی از کشورها نظیر ژاپن فاجعه آمیز است. در نسل هشتم، طراحی ظاهری آخرین حرف را می زند. اما در نسل نهم، داستان به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. اشتباهات استراتژیک مایکروسافت و نواقص ایکس باکس ایکس از همین حالا بازار را به نفع رقیب بهبود بخشیده است.

اگر چه مایکروسافت با پشتوانه مالی عظیم خود می‌تواند مانورهای بسیاری را در بخش قیمت گذاری انجام داده و منابع مالی آن، جهت تأمین ضرر ناشی از معایب ایکس باکس سری ایکس آماده‌اند.

اما نباید فراموش کنید که بر خلاف سونی که نزدیک به 35 تا 40 درصد از تمام درآمد خود را از راه پلی استیشن به دست می‌آورد، مایکروسافت یک تولید کننده بزرگ نرم افزار و سیستم عامل است که در بخش‌های گوناگونی تمرکز کرده است.

آیا مشکلات ایکس باکس سری X شکست دیگری برای مایکروسافت رقم خواهد زد؟

در این بخش، به سراغ اشتباهات ایکس باکس سری ایکس و البته نقاط قوت مایکروسافت در زمینه طراحی این کنسول خواهیم رفت. پیش از این و در یک مطلب اختصاصی، به بررسی اجمالی طراحی در دو کنسول PS5 و XBX پرداختیم. همچنین توجه به نظرات دیگر کاربران در رسانه و انجمن‌های خارجی، به نظر می‌رسد که طراحی PS5 نمره بهتری را دریافت خواهد کرد.

مشکلات دسته ایکس باکس سری ایکس

علی رغم نواقص ایکس باکس ایکس، پلی استیشن 5 قابلیت بالایی در ساخت اسکین و مادهای گوناگون داشته و همچنین ظاهر آن با نوارهای آبی و هارمونی زیبایی که با کنترلر هماهنگ شده است، برگ برنده آن در برابر کنسول نسل نهمی ایکس باکس است.

در ادامه مطلب معایب ایکس باکس سری ایکس باید گفت که کنسول پلی استیشن 5 نتیجه ساعت‌ها تفکر مهندسی، در زمینه تهویه و زیبایی شناختی است. اگر چه در نسل فعلی، یعنی Xbox One و PS4/Pro طراحی ظاهری اهمیت چندانی نداشته و در درجه‌های چندم لیست انتخاب قرار دارد، اما در نسل نهم داستان به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

به عنوان یکی از معایب xbox series x باید گفت که همچنان گیمرهای بسیاری وجود دارند که ظاهر یک کنسول بازی برایشان از برخی از ویژگی‌ها مهم‌تر است.

مایکروسافت در تلاش برای استفاده از یک APU ساخت AMD است که احتمالاً توان حرارتی نزدیک به 300 وات را به همراه دارد. ابعاد کنسول تا جای ممکن کاهش یافته و در هزینه تولید نیز صرفه جویی می‌شود. یک فن در بالا هوای را پایین مکیده و از قسمت بالایی خارج می‌کند.

مشکلات ایکس باکس سری ایکس

به عنوان یکی دیگر از مشکلات ایکس باکس سری X در این طراحی نیز می‌توان اسکین و مادهای گوناگونی را مورد استفاده قرار داد، اما بدون شک اُبهت و زیبایی آن به PS5 نخواهد رسید. پس طراحی ساده را می‌توان اولین اشتباه استراتژیک مایکروسافت در نسل نهم و در برابر PlayStation 5 دانست.

یک کنترلر ناامیدکننده

یکی از اشتباهات ایکس باکس سری ایکس، طراحی ساده کنترلر آن است. عدم تغییرات کلی و ارائه کنترلر پیشین با تغییرات جزئی، دومین اشتباه این کمپانی در نسل نهم خواهد بود. کنترلر Xbox Series X هم پیشه کنترلر Xbox One با کمی تغییر است. شایان ذکر است که ایجاد تحول‌های بزرگ در بخش ارگونومیک یک کنترلر، دل و جرات فراوانی می‌خواهد!

معایب ایکس باکس سری X

اما تیم R&D مایکروسافت زحمت چندانی در این بخش به خود نداده و می‌توان گفت که مورد جدید و شگرفی را در کنترلر Xbox Series X مشاهده نخواهید کرد. طراحی ساده هم یکی از مشکلات دسته ایکس باکس سری ایکس بوده و جز نواقص ایکس باکس ایکس محسوب می‌شود.

این در حالی است که کنترلر DualSense شرکت سونی با ویژگی‌های جذاب، از جمله «بازخورد لمسی هپتیک» و تغییرات بزرگ در طراحی کنترلر، و همچنین هماهنگی ظاهر آن با کنسول اصلی، در این زمینه بسیار خوش درخشیده است. با ساده‌ترین نگاه ممکن هم می‌توان متوجه تفاوت بزرگ طراحی در کنترلر DualSense با DualShock شد.

معرفی ایکس باکس سری ایکس در زمان اشتباه

کار را باید به کاردان سپرد؛ این ضرب‌المثل ساده و قدیمی، به خوبی در زمینه کنسول‌های بازی هم صادق است. مایکروسافت کنسول XBX را در اواخر سال 2019 رونمایی کرد؛ رویداد رسمی این شرکت که برای چند روز نام کنسول این کمپانی را بر سر زبان‌ها انداخت. اما زمان عرضه کنسول، یک سال پس از معرفی بود. پس می‌توان گفت که رونمایی در زمان نامناسب یکی دیگر از معایب ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت بوده است.

سونی معرفی PS5 را به چند مرحله گوناگون تقسیم کرد. تمامی مراحل برای سال 2020 برنامه ریزی شده و حتی E3 را نادیده گرفتند. سونی در ابتدا به معرفی مؤلفه های سخت افزاری پرداخت؛ سپس برخی از ویژگی‌های این کنسول، از جمله صدای سه بعدی و بازخورد لمسی هپتیک مطرح شد.

پس از آن، سونی به شکل غیر مستقیم بر روی سرعت درایو SSD کنسول PS5 مانور داد. پس از آن، سونی کنترلر DualSense را رونمایی کرده و در نهایت پس از گذشت چند ماه، این کمپانی در یک رویداد آنلاین اختصاصی، پرده از پلی استیشن 5 برداشت. همه اینها به عنوان سومین معایب xbox series x مطرح شده است.

مشکلات xbox series x

تمام این مراحل برای مایکروسافت تنها در دو بخش خلاصه شده و این شرکت زمان مناسبی را برای پرده برداری از جعبه جادوی سبز رنگ خود انتخاب نکرده بود.

ردموندی‌ها یک اشتباه استراتژیک دیگر را با تاریخ و شیوه معرفی به ثبت رسانده و کنسول ایکس باکس ایکس را یک پله از رقیب خود عقب انداخته‌اند. در تمام این مدت، اخبار بسیاری در زمینه گمانه‌زنی و احتمال‌های PS5 به انتشار رسید که نام آن را حسابی ملکه ذهن همگان کرده است.

مایکروسافت به تصور آنکه با معرفی زودهنگام توجه گیمرها را به خود جلب خواهد کرد به عنوان یکی از اشتباهات ایکس باکس سری ایکس، مایکروسافت آن را در زمانی نامناسب رونمایی کرد.

مراسم Xbox 20/20 ، تجربه‌ای تلخ که به این سادگی فراموش نمی‌شود

در ادامه این مطلب نواقص ایکس باکس ایکس حالا نوبت به یک اشتباه دیگر می رسد. مراسم Xbox 20/20 که یک شکست کامل برای مایکروسافت بود. در شرایطی که شیوع ویروس کرونا تمامی نمایشگاه، گردهمایی و مراسم‌های جهانی را یکی پس از دیگر لغو می‌کرد، کمپانی مایکروسافت در نیمه دوم اردیبهشت ماه مراسم اختصاصی Xbox 20/20 را به صورت آنلاین برگزار کرد.

در ابتدا قرار بر این بود که Xbox 20/20 با معرفی بازی‌های کنسول‌های نسل نهمی، نمایش گیم پلی، قدرت نمایی گرافیک و اشاره به جزئیات بازی‌های برجسته همراه باشد. همچنین مایکروسافت که با توسعه دهندگان بازی برای این منظور وارد همکاری شده بود، قول نمایش گیم پلی بازی جذاب Assassin’s Creed Valhalla را به کاربران داده بود.

خاموش شدن ناگهانی xbox series x

با این وجود اشتباهات غیر قابل چشم پوشی مایکروسافت در Xbox 20/20، آن را به یک شکست کامل مبدل کرد. در این مراسم گیم پلی هیچ کدام از بازی‌های برجسته، از جمله Assassin’s Creed Valhalla دیده نشد. که به عنوان یکی از معایب ایکس باکس سری ایکس مطرح می‌شود.

تنها شاهد تریلرهای سینماتیک بازی‌هایی نظیر Assassin’s Creed Valhalla بودیم. متاسفانه در این مراسم  هیچ یک از بازی‌های اختصاصی Xbox Series X حضور نداشته و تنها شاهد معرفی عناوین عمومی و مشترک بودیم که این خود به عنوان یکی از معایب xbox series x محسوب می‌شود.

معایب ایکس باکس سری ایکس

مانور اصلی مایکروسافت در رویداد Xbox 20/20، معرفی بازی‌های عمومی، معرفی توسعه دهندگان که نزدیک به 144 استودیو را شامل می‌شد و در نهایت برخی از ویژگی‌های جزئی بود.

اما پس از آن، تعداد دیسلایک های این مراسم از لایک های آن پیشی گرفته و مایکروسافت را ناچار به ارائه توضیحاتی کرد. مایکروسافت ضمن پذیرش این شکست و مشکلات ایکس باکس سری X گفت: ما سطح انتظار کاربران و گیمرها را از این مراسم بالا برده بودیم.

آیا مایکروسافت بازی را با Xbox Series X به پلی استیشن 5 باخته است؟

با توجه به تمام اشتباهات استراتژیک Microsoft، به نظر می‌رسد که اشتباهات ایکس باکس سری ایکس بیشتر از این حرف‌ها بوده و ردموندی‌ها بازی را در برابر PS5 واگذار کرده است. اگر چه این شرکت با تصمیم‌های اشتباه متعدد وضعیت را برای خود دشوار کرده است، اما باید بگوییم که کورسوی امید همچنان برای این کمپانی آمریکایی دیده می‌شود.

جدای از نواقص ایکس باکس ایکس باید گفت که در بخش سخت افزار، خصوصاً در مبحث GPU، کنسول XBX قدرتی به مراتب بالاتر از رقیب را ارائه می‌دهد. قدرت تراشه گرافیکی این کنسول 12 ترافلاپ در ثانیه بوده و این در حالی است که کنسول PS5 در این بخش توان زیر 11 ترافلاپ در ثانیه را در نظر گرفته است.

همچنین ظرفیت حافظه SSD مورد استفاده در XBX نیز تا حدودی بالاتر از PS5 است. علی رغم سرعت بالاتر SSD مورد استفاده در PS5، ظرفیت نهایی برای گیمرها از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

مشکلات ایکس باکس سری X

به غیر از معایب ایکس باکس سری ایکس باید به نقاط قوت آن پرداخت. تعمیر پذیری و ارتقای بخش حافظه در XBX به مراتب ساده‌تر از PS5 است. این مسئله نیز در پیروزی مایکروسافت دخیل است. چهارمین نکته‌ای که می‌تواند XBX را به نسبت PS5 برتر جلوه دهد، قیمت نهایی است.

مایکروسافت با تکیه بر منابع مالی قدرتمند خود، می‌تواند XBX را با قیمتی کمتر از PS5 روانه بازار کند. در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، قیمت نهایی محصول بسیار مهم خواهد بود.

معایب xbox series x

قیمت کمتر، یکی از روش‌هایی رقابتی است که مایکروسافت در نسل هشتم، و با Xbox One نیز به آن پناه برد. با توجه به چند ویژگی یاد شده، می‌توان گفت که با توجه به معایب xbox series x فعلاً برای اعلام شکست Xbox Series X بسیار زود بوده و همچنان می‌توان امیدوار بود که مایکروسافت با در پیش گرفتن چند تصمیم درست و صحیح، نتایج بازی را تا حدودی به نفع خود تغییر دهد.

آیا می توان به این تحلیل عجیب باور داشت؟

با توجه به تمام گفته‌های این مطلب درباره مشکلات ایکس باکس سری X، بسیاری از شما احتمال می‌دهید که دست کم در ابتدای عرضه، فروش پلی استیشن 5 از ایکس باکس سری ایکس بیشتر باشد. «پیرس هاردینگ رولز» محقق دنیای بازی‌های کامپیوتری در موسسه تحلیلی Ampere به تازگی در این زمینه اطلاعاتی را ارائه کرده است.

وی در ابتدا با اشاره به اشتباهات ایکس باکس سری ایکس گفت که وسعت بازار کنسول‌های بازی اشاره کرده و می‌داند که این بازار هیچ شکستی را پیش رو نخواهد داشت. در نهایت بازار کنسول‌های بازی با قدرت به سمت جلو در حرکت است.

با این وجود، وی معتقد است که PS5 با اختلاف زیاد XBX را در زمینه فروش پشت سر می‌گذارد. ادعای جسورانه که می‌تواند شهرت یک نام را به سادگی به چالش بکشد.

وی بر این باور است که کنسول PS5 تا پایان سال 2024 به فروش 66 میلیون دستگاه دست پیدا کرده و XBX نیز در همین بازه زمانی، 37 میلیون کنسول را به فروش خواهد رساند. این تحلیلگر با اشاره به نواقص ایکس باکس ایکس معتقد است که میزان فروش کنسول‌های نسل نهم به نسل هشتم نخواهد نرسیده و به مانند نسل قبل، پلی استیشن در این زمینه از ایکس باکس پیشی خواهد گرفت.

اشتباهات ایکس باکس سری ایکس

پیرس هاردینگ رولز در آن زمان ادعا کرده بود که هر دو کنسول با اختلافی نزدیک به 50 دلار وارد بازار خواهند شد. همچنین وی معتقد است که قیمت این کنسول‌ها چیزی بین 450 تا 500 دلار است.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

تحلیل نهایی این مقاله چندان دشوار نخواهد بود؛ مایکروسافت با تکرار اشتباهات ایکس باکس سری ایکس، بازی را از همین حالا به سونی واگذار کرده است.

اما این پایان داستان نخواهد بود؛ برتری‌های XBX در برابر PS5 و همچنین امکان کاهش قیمت XBX، می تواند تا حدودی قواعد بازی را به نفع این کمپانی تغییر دهند. به نظر شما آیا با توجه به تمام موارد ذکر شده PlayStation 5 فروش بالاتری را به نسبت Xbox Series X تجربه خواهد کرد؟

آیا Xbox Series X مشکل خنک کننده دارد؟

سیستم خنک کننده کنسول گیمینگ مایکروسافت علیرغم عملکرد خوب خود از مشکلاتی رنج می‌برد. بر اساس برخی از گزارش‌های منتشر شده یکی از مشکلات ایکس باکس سری ایکس به صدای فن آن بر می‌گردد.

برخی کاربران صدای تق تق را از دریچه هوای بالای کنسول Xbox Series X گزارش کرده‌اند. حتی یکی از کاربران پس از شنیدن صدا از فن کنسول خود را باز کرد و متوجه کابلی شد که در نزدیکی فن آویزان شده بود.

چرا Xbox Series X من مدام خراب می شود؟

معایب ایکس باکس سری X چندان نگران کننده نبوده و شامل مشکلاتی مانند خاموش شدن ناگهانی xbox series x و گیر کردن دیسک در درایو و نداشتن سیگنال در تلویزیون و اجرا نشدن بازی‌ها عنوان کرد. موارد فوق مهم ترین مشکلات xbox series x به حساب می آید.

طول عمر Xbox Series X چقدر است؟

آقای «فیل اسپنسر» مدیر عامل بخش Xbox شرکت مایکروسافت در مصاحبه‌ای به این پرسش پاسخ داده است. درست است که سرویس‌های بازی ابری در حال توسعه بوده و نمی‌توان جلوی رشد آنها را گرفت. اما مطمئن باشید که دست کم تا 10 سال آینده، شاهد توسعه کنسول بازی Xbox Series X خواهیم بود.