اگر می‌خواهید قدرت کارت گرافیک خود را محک بزنید یا سلامت یک کارت گرافیک دست دوم (کارکرده) را بررسی کنید ولی علاقه‌ای به بنچمارک های مصنوعی ندارید و بازی‌های باکیفیت بالا را ترجیح می‌دهید، در ادامه به معرفی سنگین‌ترین بازی‌ها می‌پردازیم تا بتوانید کارت گرافیک خود را تا سر حد ممکن تحت فشار قرار بدهید. با ما و لیست 10 بازی سنگین دنیا در سال 2022 همراه شوید.

چرا همیشه بالاترین تنظیمات واقعاً بالاترین نیست؟

آزمایش سلامت کارت گرافیک ماین شده

قبل از اینکه سراغ معرفی سنگین‌ترین بازی‌ها برای PC برویم، در نظر داشته باشید فشار بیشتر به کارت گرافیک با افزایش تولید گرما و احتمالاً دما همراه خواهد بود، بنابراین بهتر است کیس کامپیوتر شما تهویه مناسبی داشته باشد. همچنین مطمئن شوید پاور شما از عهده تأمین مصرف تمامی قطعات سیستم بر می‌آید.

البته جای نگرانی نیست و هرگاه که کارت گرافیک به آستانه دمای مجاز خود برسد، به طور خودکار داون کلاک می‌کند که موجب کاهش فرکانس‌ها و دما می‌شود. با این حال هنوز هم ممکن است تراشه‌های دیگر موجود بر روی بُرد کارت گرافیک تحت فشار باشند، از همین رو اطمینان حاصل کنید سرعت چرخش فن پایین باشد یا از حالت‌های موسوم به Silent استفاده نکنید که سرعت فن‌ها را پایین نگه می‌دارد.

ممکن است تصمیم بگیرید تمامی تنظیمات بازی را بر روی بالاترین حد ممکن قرار بدهید و وضوح تصویر را هم تا جای ممکن بالا ببرید. هرچند این روش می‌تواند جواب بدهد و نرخ فریم دهی سقوط کند، اما اشباع شدن حافظه ویدئویی (VRAM) می‌تواند مانع اصلی باشد.

تست کارت گرافیک کارکرده

اشباع شدن یا پُر شدن حافظه ویدئویی به دلیل بالا بودن کیفیت بافرها، مدل‌ها، بافت‌ها و دیگر عناصر باعث می‌شود پردازنده گرافیکی به ناچار دائماً در حال جابجایی آنها میان حافظه ویدئویی با حافظه اصلی سیستم باشد که ضمن استفاده بیشتر از گذرگاه PCI Express، موجب تأخیر نیز می‌شود.

تست دمای کارت گرافیک دست دوم

تصویر بالا اطلاعات GPU-Z از یک کارت گرافیک را در دو حالت اشباع شدن حافظه ویدئویی و پُر نشدن آن نشان می‌دهد که با یک خط آبی جدا شده‌اند. سمت چپ تصویر مربوط به زمانی است که حافظه ویدئویی کارت گرافیک اشباع نشده است. اما سمت راست نشان دهنده اشباع شدن حافظه ویدئویی و بروز وقفه یا تأخیر در عملکرد اجزای مختلف کارت گرافیک است.

طبق آنچه که اشاره شد، برای اینکه بتوانید از تمام قدرت و توان کارت گرافیک خود بدون تأخیر یا وقفه استفاده کنید، نباید به محدودیت‌های حافظه ویدئویی، مصرف یا دما برسید؛ در غیر این صورت تأخیر، گلوگاه یا وقفه رخ می‌دهد. به همین منظور تنظیمات مربوط به کیفیت بازی را بر روی بالاترین حالت یا نزدیک به آن قرار دهید.

همچنین شما می‌توانید برای پیچیده‌تر کردن کار کارت گرافیک، از گزینه‌هایی چون up-scaling استفاده کنید تا حافظه ویدئویی به راحتی اشباع نشود و بتوانید GPU را تحت فشار بگذارید.

لیست سنگین‌ترین بازی‌ها برای تست و آزمایش کارت گرافیک

در این لیست به معرفی سنگین ترین بازی ها برای تست سلامت کارت گرافیک کارکرده، ماین شده یا آزمایش دمای کارت گرافیک می پردازیم. برای شکنجه کارت های گرافیک با ما همراه شوید. این بازی ها توسط وب سایت TechSpot انتخاب شده اند.

بازی سنگین سایبرپانک 2077 – Cyberpunk 2077

بدون شک Cyberpunk 2077 یکی از سنگین‌ترین بازی‌ها است که می‌تواند حسابی به کارت گرافیک سیستم یا لپ تاپ شما فشار بیاورد. شما می‌توانید با فعال کردن Ray Tracing برای global illumination ،reflections و shadows، تقریباً تمامی قطعات سیستم خود را تحت فشار بگذارید و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید. البته آنچه که اشاره شده مشروط به داشتن یک کارت گرافیک RTX قوی است.

در صورتی که کارت گرافیک واقعاً پرقدرتی در اختیار نداشته باشید، بالا بردن تنظیمات بازی سایبرپانک 2077 تا سرد حد جنون، موجب سقوط شدید نرخ فریم دهی خواهد شد. بنابراین بهتر است کمی تنظیمات پایین‌تر را لحاظ کنید و Raytraced Lighting را خاموش بگذارید تا پردازنده گرافیکی کمی فرصت خودنمایی پیدا کند و نرخ فریم دهی بالاتری به نمایش بگذارد.

همچنین اگر یک کارت گرافیک GeForce RTX یا Radeon RX دارید، قابلیت‌های DLSS یا FSR را فعال بگذارید.

بازی سنگین مترو اکسدس انهنسد ادیشن – Metro Exodus Enhanced Edition

سنگین ترین بازی ها

بازی سنگین بعدی برای آزمایش کارت گرافیک، Metro Exodus Enhanced Edition است. نسخه PC Enhanced Edition به راحتی کارت گرافیک سیستم شما را در تنگنا قرار می‌دهد.

در صورتی که کارت گرافیک شما از Ray Tracing و DLSS پشتیبانی می‌کند، آنها را هم فعال کنید. اما اگر کارت گرافیک شما 8 گیگابایت یا کمتر حافظه ویدئویی دارد، از تنظیمات Extreme صرف نظر کنید.

بازی سنگین پلیگ تیل: رکویئم – A Plague Tale: Requiem

بازی با گرافیک سنگین بالا

بازی سنگین دیگری که می‌توانید برای تست سلامتی کارت گرافیک روی آن حساب باز کنید، A Plague Tale: Requiem است. شما می‌توانید برای شکنجه کردن کارت گرافیک خود تنظیمات را بر روی High قرار دهید، چراکه Ultra کمی زیاده روی است.

متأسفانه هنوز پشتیبانی از Ray Tracing در دسترس نیست اما می‌توانید برای جوش آوردن کارت گرافیک خود از DLSS در حالت Quality هم استفاده کنید.

بازی سنگین کنترل – Control

بازی سنگین برای PC

کنترل یک بازی کلاسیک ساخت Remedy است که مکس پین و آلان ویک را در کنار دارد. کافی است تنظیمات گرافیکی را بر روی High بگذارید و تمامی گزینه‌های Ray Tracing را هم فعال کنید و از گرم شدن سیستم خود در سرمای پاییزی لذت ببرید.

بازی Control تنها از DLSS پشتیبانی می‌کند، از همین رو دارندگان کارت‌های گرافیک Radeon می‌توانند وضوح تصویر را پایین باورند تا فشار بر کارت گرافیک بیشتر شود.

بازی سنگین فورزا هورایزن 5 – Forza Horizon 5

کدام بازی سنگین تر است

بازی ریسینگ جهان باز فروزا هورایزن 5 یکی دیگر از گزینه‌های شما برای تست سلامتی کارت گرافیک و فشار آوردن به آن است. کافی است تنظیمات را بر روی بالاترین حالت ممکن قرار بدهید و به تماشای نفس زدن کارت گرافیک خود بنشینید. البته بهتر است از Ray Tracing صرف نظر کنید؛ چراکه کارکرد بسیار محدودی دارد.

بازی سنگین مرول اسپایدرمن ریمسترد – Marvel’s Spider-Man Remastered

سنگین ترین بازی های دنیا

ریمستر اسپایدر من دارای جزئیات گرافیکی بسیار بالایی است که به راحتی می‌تواند کارت گرافیک شما را تحت فشار بگذارد. کافی است تنظیمات را بر روی بالاترین گزینه قرار بدهید.

پیشنهاد ما تنظیمات Very High Quality، فعال گذاشتن Ray Tracing و وضوح تصویر 1440p یا بالاتر است تا CPU هم دوشادوش GPU تحت فشار قرار بگیرد. همچنین می‌توانید DLSS یا FSR را فعال بگذارید.

بازی سنگین داینگ لایت 2 استی هیومن – Dying Light 2 Stay Human

فشار به کارت گرافیک

Dying Light 2 Stay Human بازی دیگری است که می‌تواند کارت گرافیک سیستم یا لپ تاپ شما را بپزد. کافی است تنظیمات را بالا ببرید و Ray Tracing را هم فعال بگذارید. همچنین فعال گذاشتن DLSS or FSR هم توصیه می‌شود. امکان اعمال Up scaling بر روی تقریباً هر کارت گرافیکی وجود دارد.

بازی سنگین هیتمن 3 – Hitman 3

تست سلامت کارت گرافیک

برای تست سلامت کارت گرافیک هیتمن 3 یکی دیگر از گزینه‌های خوب است. کافی است تنظیمات را بر روی High گذاشته و جزئیات را به Ultra برسانید تا ضمن خلق صحنه‌های زیبا و نفس گیر، کارت گرافیک سیستمتان را در شرایط کاری دشوار قرار بدهید. فعال سازی Ray Tracing تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که یک کارت گرافیک رده بالا و پرقدرت داشته باشید. امکان استفاده از  DLSS ،FSR 2.0 یا Intel XeSS هم وجود دارد.

بازی سنگین اساسین کرید والهالا – Assassin’s Creed: Valhalla

بررسی سلامت کارت گرافیک کارکرده دست دوم

این بازی از Ray Tracing پشتیبانی نمی‌کند اما با رساندن وضوح تصویر و جزئیات به نهایت ممکن، برای به جوش آوردن کارت گرافیکتان کافی خواهد بود. در حالی که امکان فعال کردن قابلیت AMD FSR هم وجود دارد، بهتر است آن را غیرفعال بگذارید و در عوض جزئیات جهان بازی را بالا ببرید.

برای فشار بیشتر به کارت گرافیک می‌توانید scaling را بر روی بیش از 100 درصد قرار بدهید.

بازی سنگین رد دد ریدمپشن 2 – Red Dead Redemption 2

آزمایش سلامتی کارت گرافیک ماین شده

آخرین بازی سنگین برای آزمایش سلامت کارت گرافیک در گیمینگ، Red Dead Redemption 2 است. برای این کار همه تنظیمات را بر روی بالاترین حد خود قرار بدهید. البته بهتر است قید Tree Tessellation را بزنید و کیفیت فیزیک آب را بر روی 3 یا کمتر بگذارید. همچنین توصیه می‌شود DLSS یا FSR را فعال بگذارید.

سخن پایانی

نمی‌توان از بازی‌های سنگین گفت و اسمی از Far Cry 6 یا Watch Dogs: Legion به میان نیاورد. همه بازی‌های یاد شده برای تست سلامت کارت گرافیک کارکرده یا کارت گرافیک ماین شده ایده آل هستند؛ هرچند که خرید کارت گرافیک ماین شده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در شرایط کنونی باید تمامی کارت‌های گرافیک کارکرده را ماین شده فرض کرد.