اگر علاقه‌مند به دنیای بازی‌های رایانه‌ای هستید بدون شک طی چند سال گذشته با عبارت بازی ابری یا کلود گیمینگ روبرو شده‌اید. به بیان ساده می‌توان گیمینگ تحت اینترنت با پردازش اطلاعات در سمت سرور را کلود گیمینگ نامید ولی این تنها جمله‌ای نیست که بتوان همه ویژگی های سرویس گیمینگ ابری را توصیف کند. در واقع کلود گیمینگ مفهومی بسیار جذاب است که می‌تواند به طور کلی آینده بازی‌های کامپیوتری را تحت تأثیر قرار دهد.

کلود گیمینگ یا بازی ابری چیست؟

کلود گیمینگ یا بازی‌های ابری اساساً نوعی خدمات اینترنتی هستند که امکان انجام بازی‌های روز دنیا را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و شما می‌توانید تنها با در اختیار داشتن یک خط اینترنت پرسرعت و بدون داشتن سخت‌افزار رایانه‌ای قدرتمند، به این بازی‌ها دسترسی داشته باشید.

بهترین سرویس های کلود گیمینگ کدامند؟

این بازی‌ها بر روی یک پایگاه داده نصب شده‌اند و شما از طریق اینترنت به استریم لحظه‌ای آن‌ها می‌پردازید. مزیت اصلی این خدمات گیمینگ ابری همان‌طور که گفته شد عدم نیاز به داشتن یک سیستم قدرتمند است و کاربر تنها با پرداخت هزینه این سرویس‌های بازی ابری (که معمولاً ماهیانه هستند)، می‌توانند عناوین مورد علاقه خود را تجربه کنند.

معرفی بازی ها به عنوان یک سرویس ابری
برای اینکه بدانیم چرا موفقیت سرویس های کلود گیمینگ در دنیای دیجیتال امروزی روز به روز در حال افزایش است، باید به مسیری که این روزها فایل های فیلم و موسیقی و به طور کلی محتویات چند رسانه ای به دست کاربران می رسد نگاهی داشته باشیم. مفهوم Game as a Service نیز در این زمینه مورد اشاره قرار گرفته که به ارائه بازی های ابری بر بستر یک سرویس اشاره دارد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، این روزها اغلب صنایع در حال حرکت به سمت مدل های سرویس  محور مبتنی بر اینترنت هستند. برای صنایع فعال در حوزه سرگرمی نیز این مسیر در حال طی شدن است و در طی سال های اخیر با گسترش فناوری و پهنای باند اینترنت، این سرعت دو چندان شده است.

نحوه کار سرویس گیمینگ ابری

در ابتدا این اتفاق برای دنیای موسیقی رخ داد و سپس نوبت به فیلم ها و تلویزیون رسید که ساختاری سرویس محور پیدا کنند و کاربران بتوانند تحت پلتفرم های آنلاین و از طریق حساب های کاربری خود، به این محتویات دسترسی پیدا کنند. به نظر می رسد اکنون نوبت به دنیای بازی ها رسیده است که مدلی سرویس گونه به خود بگیرد. فواید صنایع سرویس محور برای شرکت ها و کاربران به‌قدری زیاد است که نمی توان از آن ها چشم  پوشی کرد و همین مسئله باعث شده تحلیلگران بازی مبتنی بر Cloud را آینده صنعت گیم توصیف کنند.

شانس موفقیت بازی‌های مبتنی بر Cloud بیشتر است

یک مدلِ سرویس محور می تواند به استودیوهای تولید کننده بازی اجازه دهد کار خود را در ابعاد بسیار وسیع تری به کاربران سراسر دنیا معرفی و ارائه کنند. این در حالی است که بودجه موردنیاز برای تولید بازی ها ثابت باقی می ماند و به صرف هزینه اضافه برای استفاده از این مدل ها نیازی نخواهد بود. به طبع هرچه تعداد کاربران بیشتری یک بازی را خریداری و نصب کنند، درآمد استودیوهای بازی سازی نیز بیشتر خواهد شد. به این ترتیب یک مدلِ سرویس محور یا عرضه بازی به صورت یک سرویس مبتنی بر Cloud می تواند نسبت به عرضه سنتی بازی ها درآمد بیشتری را نصیب این شرکت ها کند.

Fortnite-Cloud-gaming  گیمینگ ابری چیست بازی مبتنی بر Cloud چیست فورتنایت

Fortnite که چندی سال قبل محبوب ترین بازی دنیا را کسب کرد، توانست با حذف کامل موانع موجود در پلتفرم ها و شکل های گوناگونی در دسترس کاربران قرار بگیرد.

این بازی در حال حاضر در اختیار تمامی کاربران هر نوع دستگاه هوشمندی قرار گرفته است. این سطح از دسترسی سبب شد که Fortnite به یکی از موفق ترین بازی های تاریخ تبدیل شود؛ تا جایی که در سال ۲۰۱۸ اعلام شد این بازی توانسته به تنهایی بالغ بر 3 میلیارد دلار سود نصیب فروشگاه Epic Games کند.

مهمترین ویژگی سرویس کلود گیمینگ چیست؟

سرویس های گیمینگ ابری از چند جهت برای علاقه مندان به دنیای بازی  نیز سودمند هستند. این سرویس‌های بازی مبتنی بر Cloud به کاربران اجازه می دهد بدون اینکه سیستم گیمینگ خود را همراه داشته باشند، به اجرای بازی های بالارده و AAA بپردازند. هرگاه و هرجا که دسترسی به یک اینترنت با سرعت بالا امکان‌پذیر باشد، می توان از این بازی ها لذت برد.

حتی هنگامی که امکان دسترسی به شبکه های Wi-Fi وجود ندارد، شبکه های 5G که این روزها در بسیاری از نقاط دنیا در حال گسترش هستند به دلیل زمان تأخیر پایین می‌توانند برای پشتیبانی از سرویس‌های Cloud Gaming بسیار مناسب باشند. به نظر می رسد تنها مانع برای استفاده از سرویس گیمینگ ابری، محدودیت در حجم دریافت دیتا باشد.

Best-Cloud-Gaming-service بازی ابری مبتنی بر Cloud سرویس بهترین کلود گیمینگ

یکی دیگر از مزیت  های گیمینگ ابری، عدم نیاز به ارتقا سخت افزاری سیستم های مختلف است. هر چند سال نسل جدیدی از کنسول ها عرضه می شود و تقریباً هر روزه شاهد تغییرات وسیع در حوزه قطعات سخت افزاری هستیم ولی بازی های ابری را می‌توان هم روی دستگاه‌های قدیمی به راحتی اجرا کرد و هم روی سیستم‌های جدید. علت این عدم وابستگی به سخت‌افزار، اعمال بار پردازشی بر سرورهای سرویس دهنده کلود گیمینگ است و نه به سخت‌افزار محلی گیمر.

با تقسیم هزینه لازم برای ارتقا قطعات سخت افزاری میان هزاران گیمر، هزینه اجرای بازی ها به میزان چشم ‌گیری کاهش پیدا می کند. می توان به جای صرف صدها دلار برای ارتقا سیستم های خانگی، اشتراک سرویس های بازی ابری را تهیه و جدیدترین بازی ها را با وضوح تصویر 4K در اختیار داشت.

مطمئناً گاهی اوقات عملکرد سرویس های گیمینگ ابری ضعیف تر خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که در حال حاضر اجرای بسیاری از بازی ها بر روی سیستم های خانگی یا گوشی های هوشمند نیز با لگ و تاخیر همراه است.

Cloud-gameing-sevices-2022 بازی‌های مبتنی بر Cloud بهترین سرویس های کلود گیمینگ کدامند

بدون شک این سرویس ها قادر نیستند با ماشین های گیمینگ 5000 دلاری رقابت کنند اما باید گفت تا زمانی که آن ها بتوانند با هزینه کم، حتی یک عملکرد ضعیف تر را به نمایش بگذارند، بازهم موفقیت در انتظار آن ها خواهد بود.

بهترین سرویس بازی ابری (Cloud Gaming) در سال 2022 کدام است؟

با افزایش سرعت و کیفیت اینترنت در سراسر جهان، تقاضا برای سرویس‌های کلود گیمینگ روزبه‌روز در حال افزایش است و شرکت‌های بزرگ هم به دنبال استفاده از این فرصت پول‌ساز هستند.

در میان برترین سرویس‌های گیمینگ ابری می‌توان به NVIDIA GeForce Now، Shadow، Sony PlayStation Now، Amazon Luna، Xbox Game Pass Ultimate (Xbox Cloud Gaming)،Playkey ،Paperspace و Boosteroid اشاره کرد. در نظر داشته باشید که بسیاری از سرویس‌های گیمینگ ابری معرفی شده در ادامه مطلب خدمات گیمینگ ابری رایگان را حداقل برای بازه یک هفته‌ای در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و می‌توان برای تست و بررسی اولیه با آنها بازی کرد.

بر همین اساس، در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب برخی از برترین سرویس‌های بازی ابری در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم. پس اگر به دنبال سوالی با مضمون «بهترین سرویس های کلود گیمینگ کدامند؟» می‌گردید، ادامه این بخش را از دست ندهید.

فضای ابری گیمینگ

سرویس بازی ابری PlayStation Now

سرویس کلود گیمینگ PlayStation Now مدتی قبل با PlayStation Plus ادغام شد و سونی به کاربران پلی استیشن پلاس اجازه داد با خرید این سرویس، به تمام ویژگی‌ها و طرح‌های بازی های ابری دسترسی داشته باشند.

خدمات گیمینگ ابری سونی با در اختیار داشتن بیش از ۷۰۰ عنوان بازی جدید و کلاسیک یکی از بهترین سرویس‌های بازی ابری به شمار می‌آید که در کنسول‌های گیمینگ پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۴ پرو و حتی رایانه‌های شخصی قابل‌دسترس است.

مزایا:

  • بیش از ۷۰۰ عنوان بازی مبتنی بر Cloud که بر اساس تقاضا کاربران انتخاب شده‌اند.
  • تعداد زیادی از بازی‌های مدرن و با گرافیک بالا را می‌توان از طریق هدست واقعیت مجازی PSVR تجربه کرد.

معایب:

  • برای اجرای بدون مشکل بازی‌ها به حداقل ۵ مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز است.
  • سونی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی استفاده از سیستم‌ها و کنترلر‌های سیمی را به‌جای بی‌سیم پیشنهاد می‌کند.

amazon_luna-cloud-gaming ویژگی های سرویس گیمینگ ابری بازی مبتنی بر Cloud خدمات بازی ابری

سرویس کلود گیمینگ Amazon Luna

Amazon Luna یکی از جدیدترین خدمات بازی مبتنی بر Cloud است که توسط شرکت آمازون در دسترس عموم قرار گرفته است.

سرویس گیمینگ ابری دسترسی آسان به بیش از صد‌ها عنوان بازی مدرن و قدیمی در ژانرهای مختلف را ممکن می‌سازد. شاید برترین ویژگی سرویس بازی ابری آمازون را قابلیت دسترسی بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله تلویزیون‌های Fire TV، Fire tablets، مک بوک، رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، کروم بوک، آیپد، آیفون و حتی گوشی‌های اندرویدی توصیف کرد.

مزایا:

  • دسترسی به جدیدترین بازی‌های روز دنیا
  • همکاری آمازون با پلتفرم Twitch کاربران را قادر ساخته تا هنگام انجام بازی‌های ابری با دیگران تعامل اجتماعی داشته و بتوانند گیم پلی خود را به اشتراک بگذارند.

معایب:

  • پیچیدگی انتخاب بین بسته‌های اشتراک مختلف که کاربران تازه‌وارد را به دردسر می‌اندازد.
  • نیاز به پهنای باند حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه و شبکه بی‌سیم ۵ گیگاهرتز برای اجرای بازی‌ها به‌صورت روان و بدون مشکل

NVIDIA-GeForce-Now-Cloud-gaming اتاق گیمینگ با سقف ابری بازی مبتنی بر سرویس Cloud

سرویس گیمینگ ابری NVIDIA GeForce Now

NVIDIA GeForce Now یکی دیگر از سرویس‌های بازی ابری است که توسط شرکت انویدیا در اختیار جامعه گیمینگ قرار گرفته است. انویدیا ادعا می‌کند که NVIDIA GeForce Now آینده بازی‌های ابری است و امکان دسترسی به عناوین هیجان‌انگیز در ژانرهای مختلف را فراهم می‌کند.

این سرویس بازی مبتنی بر Cloud به کاربر اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم به حساب پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های گیمینگ آنلاین از جمله Uplay، Steam یا Epic Games دسترسی داشته و بتوانند بازی‌های خریداری شده خود را تجربه کنند.

سرویس بازی ابری NVIDIA GeForce Now بر روی سرورهای راه دور شرکت انویدیا میزبانی می‌شود و کاربران می‌توانند از طریق آیپد، آیفون، مرورگر iOS Safari و هر دستگاه اندرویدی که حداقل ۲ گیگابایت حافظه رم دارد، به آن دسترسی داشته باشند.

سرویس کلود گیمینگ انویدیا برخلاف سایر خدمات بازی های ابری معرفی شده در این مطلب قابلیت ارائه عرضه بازی‌های مختلف را ندارد، بلکه به‌عنوان یک واسط بین کاربر و پلتفرم‌های عرضه بازی‌ها عمل می‌کند.

مزایا:

  • با اتصال سرویس بازی ابری NVIDIA GeForce Now به فروشگاه‌های بازی آنلاین می‌توانید به تعداد بی‌شماری بازی مختلف دسترسی داشته باشید.
  • خرید اشتراک در این سرویس گیمینگ ابری بسیار ساده است و به سه دسته کلی رایگان (۶۰ دقیقه تست و بررسی خدمات)، اولویت ابری (۶ ساعت بازی ابری بی‌وقفه) و RTX 3080 (۸ ساعت بازی مبتنی بر Cloud با حداکثر کیفیت) تقسیم‌بندی می‌شود.

معایب:

  • امکان خرید، دانلود و تجربه بازی‌های مختلف به طور مستقیم در این سرویس گیمینگ ابری وجود ندارد.
  • طرح RTX 3080 برای وضوح تصویر 720p به حداقل ۱۵ مگابیت در ثانیه و برای وضوح تصویر 1080p به ۲۵ مگابیت در ثانیه پهنای باند نیاز دارد. این رقم برای وضوح 1440p به ۳۵ مگابیت در ثانیه می‌رسد.

معرفی سرویس های گیمینگ ابری ایرانی

مانند بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی، در ایران نیز برخی شرکت‌ها اقدام به ارائه سرویس گیمینگ ابری نموده‌اند که از میان آنها می‌توان به سرویس های گیمینگ ابری پلی پاد، پرانیکس، گیم سرویس، گیمینگ کلود و … اشاره کرد. در حال حاضر بسیاری از این سرویس‌ها شرایط رشد اولیه را سپری می‌کنند ولی نشانه‌های پیشرفت و ارائه خدمات مناسب در برخی از آنها دیده می‌شود.

سرویس گیمینگ ابری ایرانی

در میان سرویس های گیمینگ ابری ایرانی، دو سرویس پلی پاد و پرانیکس، خدماتی مشابه با سرویس‌های گیمینگ ابری خارجی ارائه می‌کنند. بازی کردن بازی‌های روز دنیا در این سرویس‌ها ممکن است ولی به دلیل نیاز به اینترنت سرعت بالا و شرایط ویژه، بهتر است ابتدا به بررسی تناسب امکانات خود با شرایط خواسته آنها بپردازید و سپس به خرید اشتراک اقدام کنید. البته باقی سرویس‌ های گیمینگ ابری ایرانی نیز خدمات مناسبی عرضه می‌کنند که بازی‌های ایرانی و متفاوتی را نیز در لیست خود قرار داده‌اند که می‌توانند تجربیات جالبی ارائه دهند.

چشم‌انداز روشن گیمینگ ابری

بسیاری از گیمرها، سرویس های گیمینگ ابری را به عنوان تهدیدی برای کنسول یا سیستم خانگی قدرتمند خود می دانند. این موضوع هنگامی تحقق پیدا می کند که این سرویس ها، 20 سال تاریخچه دنیای گیمینگ را پاک کنند.

رشد خدمات مرتبط با بازی مبتنی بر Cloud را می توان با رشد بازی های مبتنی بر گوشی های هوشمند مشابه دانست. هنگامی که استودیوهای بازی‌سازی نسخه جدیدی از بازی های شناخته شده مانند Diablo یا Command & Conquer را معرفی و اعلام می کنند آن ها تنها ویژه گوشی های هوشمند هستند، اعتراض علاقه  مندان به این عناوین از هر سویی به گوش می رسد. این در حالی است که انتشار این بازی ها، تنها راه ارزان قیمت برای زنده نگه داشتن این عناوین قدیمی است و به حیات و بازگشت دوباره آن ها کمک می کند. این دقیقاً مکانی است بازی های ابری می‌توانند وارد کار شده و بسیاری از تجربیات کاربران را تحت تأثیر خود قرار دهند.

mobile-cloud-gaming فضای ابری گیمینگ سرویس بازی مبتنی بر Cloud

در اصل باید گفت که سرویس های کلود گیمینگ، به حیات دنیای وسیع بازی ها کمک می کنند و حتی موجب می شوند که آن ها در نزد کاربران نفوذ بیشتری پیدا کنند.

هم اکنون بازی های مبتنی بر گوشی های هوشمند از هر نوع بازی دیگری، درآمد و سود بیشتری را نصیب تولید کنندگان خود می کنند. در واقع درآمد حاصل از این بازار از مجموع دیگر بازارهای فعال در حوزه گیمینگ نیز بیشتر است. مشخص است که دسترسی بالای کاربران به این دستگاه ها سبب شده است این اتفاق رخ دهد. بررسی ها نشان می دهد تا پایان سال 2017، چیزی حدود 2.1 میلیون گیمرِ گوشی هوشمند در دنیا وجود داشته است. مطمئناً در طی چند سال اخیر این میزان با رشد بیشتری نیز همراه بوده است.

سرویس های بازی ابری به تولید‌کنندگان این بازی ها اجازه می دهند بازی های کنسولی یا PC خود را بسیار بهتر از قبل به این گیمرهای جدید معرفی کنند.

cloud-gaming-market-value سرویس گیمینگ ابری ایرانی خدمات بازی مبتنی بر Cloud

در طی سال های اخیر افزایش قابل توجه گیمرهای موبایل و همچنین سود و درآمد حاصل از انتشار بازی ها در این بازار سبب شده است شرکت های بزرگی پا به این عرصه بگذارند. اگر استودیوهای بزرگ بازی سازی نظیر EA تصمیم بگیرند وارد بازار بازی های موبایلی شوند، به راحتی امکان آن را دارند بخش اعظمی از این بازار را تصاحب کنند.

در اصل باید گفت بهتر است این شرکت های بزرگ تنها به تولید بازی های رده بالا و AAA برای گوشی های هوشمند بپردازند؛ چرا که در حال حاضر در فروشگاه گوگل پلی می توان به خیل عظیمی از بازی های پایین رده و میان رده دسترسی پیدا کرد.

در حال حاضر چیزی حدود 90 درصد از بازی  ها به صورت دیجیتال و از طریق سرویس های اینترنتی خریداری می شود و بخش کمتری از کاربران به خرید بازی ها به صورت دیسک های فیزیکی علاقه دارند. این موضوع نشان می دهد که مهاجرت کاربران به سمت سرویس های گیمینگ ابری می‌تواند خیلی سریع و ساده صورت بگیرد.

سرویس گیمینگ ابری رایگان

آیا گیمینگ ابری آینده ای در دنیای بازی ها دارد؟

به این ترتیب به نظر می رسد چه بخواهیم و چه نخواهیم، سرویس های بازی مبتنی بر Cloud تعیین‌کننده آینده دنیای بازی ها هستند. اگر این سرویس‌های ارائه دهنده بازی های ابری بتوانند عملکردی مشابه با آنچه قول داده اند را فراهم آورند، شاهد یک انقلاب در حوزه گیمینگ خواهیم بود. در این بین نحوه سرویس دهی و هزینه استفاده از آن ها، تعیین می کند که باید با چه سرعتی منتظر رخ دادن این انقلاب باشیم.

به نظر می رسد مهم ترین چالشی که شرکت‌های ارائه‌دهنده کلود گیمینگ این روزها با آن سر و کار دارند، ترغیب استودیوها برای عرضه بازی های مختلف خود در این سرویس ها باشد. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، می توان گفت وقت آن فرا رسیده تا با کنسول های بازی خداحافظی کنیم. ممکن است دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت حجم نیز، طی یکی دو سال آینده کاربران را بابت استفاده از این سرویس محدود کند؛ اما انتظار می رود در آینده نزدیک برای این مسئله نیز راهکاری مناسب معرفی شود.

Cloud-Gaming-bright-future سرویس Cloud Gaming خدمات بازی ابری رایگان

جمع بندی

گیمینگ تحت اینترنت یا کلود گیمینگ مفهومی متفاوت از بازی‌های آنلاین است که این روزها بسیار فراگیر شده و بسیاری از شرکت‌ها، فعالیت خود در این حوزه را برنامه‌ریزی کرده یا به فاز اجرایی رسانده‌اند. گیمینگ ابری می‌تواند در آینده نزدیک به یک طرح و راهکار بسیار ارزان‌تر و با محدودیت کمتر برای گیمرهای با علائق متنوع تبدیل شود ولی از سوی دیگر نیاز به اینترنت با پهنای باند و سرعت بالا یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای آن است.

در عین حال انتظار می‌رود در آینده بسیاری از بازی‌ها و عناوین اختصاصی برای کلود گیمینگ (بازی های ابری) نیز عرضه شوند که همگی این اتفاقات نوید دهنده آن هستند که شاید طی 5 تا 10 سال آینده رویکرد بازی‌های کامپیوتری به کلی دچار تحول شده و راهکار اصلی گیمرها، مراجعه به سرویس های کلود گیمینگ باشد و نه کنسول‌ها و PCهای گران‌قیمت گیمینگ.