وزیر امور دیجیتال ژاپن تارو کونو که به تازگی برای این منصب انتخاب شده قصد دارد در اولین اقدام رسمی خود علیه شیوه‌های منسوخ انتقال اطلاعت مانند فلاپی دیسک‌ها اعلام جنگ نماید. این قانون جدید تنها به فلاپی دیسک‌ها خلاصه نشده و قرار است انواع فرم‌ها و رسانه‌هایی که رقم تقریبی آن‌ها حدود 19000 می‌باشد و به شیوه آنلاین نیستند را محدود نماید. تا بخش‌های مختلف دولت و کسب‌وکارهای مرتبط با آن به شیوه‌ای مبتنی بر اینترنت روی آورند.

این تصمیم روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی توسط آقای تارو کونو اعلام شد. براساس این تصمیم دفاتر دولتی ژاپن که تا قبل از این برای دریافت مدارک از مردم و شرکت‌ها، آن‌ها را به صورت سی‌دی، مینی دیسک یا فلاپی دیسک قبول می‌کردند باید این اطلاعات را بر روی بسترهای آنلاین و ابری دریافت نمایند.

این امر به سهولت انتقال دیتا و عدم آسیب دیدن و گم شدن آن می‌انجامد. بعنوان مثال بنابر گزارش روزنامه Mainichi ژاپن در دسامبر 2021 پلیس توکیو دو فلاپی دیسکه که اطلاعات 38 متقاضی مسکن در آن‌ها بوده است را گم کرده. برای حل این مشکلات این چنینی قرار است گروهی ویژه به ریاست آقای تارو تشکیل شود و تا پایان سال میلادی مشکلات مربوط به این نوع موارد را حل نماید.

تارو کونو مدت کوتاهی بعد از انتخاب شدن بعنوان وزیر امور دیجیتال ژاپن تمایل خود را برای مدرن کردن فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های دولتی اعلام نموده است. بنابه نظر آقای تارو اتکای دولت ژاپن به تکنولوژی‌های منسوخ مانند مهرهای سنتی برای تایید مدارک یا استفاده از دستگاه‌های فکس در طول همگیری کووید-19 صدمات زیادی به این دولت وارد نموده است.

انتقادات تارو تنها به کنفرانس‌های مطبوعاتی خلاصه نشده و در توییتر هم به این موضوع اشاره می‌کنند.

فناوری فلاپی دیسک قدمتی 50 ساله دارد. سونی فلاپی دیسک‌های 3.5 اینچی خود را در سال 1983 معرفی نمود که می‌شود آن‌ها را محبوب‌ترین فلاپی دیسک‌ها با ظرفیت 1.44 مگابایت فضا برای ذخیره سازی دانست. این نمونه که بروزترین فلاپی دیسک محسوب می‌شود در سال 2011 توسط سونی توقف تولید گردید. آقای تارو کونو در کنفرانس مطبوعاتی خود با طعنه پرسید: «این روز‌ها فلاپی دیسک را از کجا تهیه کنیم؟»