مینی سریال «اهل هوا» به کارگردانی کریم لک زاده و تهیه کنندگی علی مجیدی، مراحل فنی را پشت سر گذاشته و در مرحله انتخاب پلتفرم پخش است.

«اهل هوا» مینی سریالی است به کارگردانی کریم لک زاده و تهیه کنندگی علی مجیدی که در پنج قسمت ۴۵ دقیقه ای آماده پخش شده است. پژمان بازغی، همایون ارشادی، نوشین مسعودیان، حامد نجابت، رها سلیمانی، ماهان عبدی، تاجیه صوباتی و اصلان شاه ابراهیمی در این مینی سریال ایفای نقش کرده اند. به همین بهانه با کریم لک زاده گفتگویی داشته ایم.

او با اشاره به اینکه ژانر این اثر ترسناک و رمزآلود است، بیان کرد: «اهل هوا» در سبک پاراسایکولژی، ترسناک، روانی و جنایی قرار دارد؛ ساختاری که به دلیل شرایط و مسائل داخلی در ایران، کمتر تجربه شده و همین مساله کار کردن چنین اثری را سخت تر کرد. 

لک زاده درباره هدفش از کارگردانی این اثر اظهار کرد: اگر بخواهم بگویم دغدغه مشخصی از لحاظ نقطه نظر داستانی داشتم، خیر! هدفی جز اینکه کار باکیفیتی بسازم، نداشتم و درنهایت تجربه ساخت همچین فضایی نیز برای کل گروه جالب بود.

او درباره داستان «اهل هوا» توضیح داد: این اثر روایتی پرابهام به نویسندگی فرناز زارعیان است و در آن قصه فردی به نام صابر با بازی پژمان بازغی می بینیم. او با پیدا کردن چهار خمره گنج، ناخواسته وارد داستانی می شود و با بخش مهمی از زندگی اش در گذشته و آینده رو به رو می شود.

لک زاده ضمن پیش بینی این که اثرش در زمستان پخش می شود، خاطرنشان کرد: مینی سریال «اهل هوا» مراحل پس تولید را هم پشت سرگذاشته و کامل آماده پخش است. من به عنوان کارگردان، کار را به اندازه توانم به اتمام رساندم و حالا برعهده تهیه کننده است تا ببیند در کدام پلتفرم و اینکه کی می خواهد پخش شود.

او درباره روند تولید مینی سریال توضیح داد: یک دفتر و پلتفرمی به نام پیشتاز مووی با مدیریت علی مجیدی با ما تماس گرفتند و گفتند می خواهیم یک سری تولیدات داشته باشیم، همه چیز با پیشنهاد آنها شروع و بعد هم روال عادی طی شد.

کارگردان «قیچی» درباره شبکه نمایش خانگی و رونق گرفتن پلتفرم ها و تولیداتشان نیز توضیح داد: رسانه هایی مثل شبکه نمایش خانگی تحت تاثیر نهادهایی هستند مثل ساترا. با خوب و بدش کاری ندارم اما اینکه هم پلتفرم ها و هم تلویزیون بسته تر و شبیه به هم شوند، اتفاق خوبی نمی افتد زیرا هر یک از این فضاها اقتضائات و شرایط خود را دارد.

کارگردان «اهل هوا» در تبیین نظر خود بیان کرد: تلویزیون مخاطب مشخص ندارد، یک کودک هم تلویزیون را روشن کند می تواند همه چیز را ببیند اما در پلتفرم ها تفاوت در این است که والدین می توانند مشخص کنند که فلان فیلم برای بالای ۱۸ سال است و انتخاب می کنند فرزند ما نباید این اثر را ببیند. بالاخره باید این دو با هم فرق کنند.

او در خاتمه عنوان کرد: آن ایده ای که به دلیل قهر مردم از تلویزیون، سراغ پلتفرم های داخلی بروند هم دیگر کاربرد ندارد زیرا در شرایط هستیم که اگر مدتی بگذرد مردم دیگر تلویزیون نمی بینند و به دنبال آن شبکه نمایش خانگی را هم نمی بینند.

کریم لک زاده پیش از کارگردانی «اهل هوا» آثاری چون «قمار باز»، «کله سرخ»، «قیچی»، «شیرجه بزرگ» و … را در کارنامه خود ثبت کرده است.