عربستان سعودی، امارات و کویت از جمله کشورهایی هستند که اکران انیمیشن «لایت‌یر» پیکسار را ممنوع اعلام کردند.

به نقل از ورایتی، عربستان سعودی، کویت، امارات و چند کشور دیگر از آسیای غربی اکران انیمیشن جدید پیکسار یعنی «لایت‌یر» را به دلیل داشتن یک پلان هم‌جنس‌گرایانه ممنوع کردند.

این صحنه که درباره ایجاد خانواده بین ۲ شخصیت زن انیمیشن است ابتدا از تدوین دیزنی حذف شده بود اما پس از این که انیماتورهای پیکسار علیه تصمیم دیزنی صحبت کردند و با نامه‌ای سرگشاده به این امر اعتراض کردند و به دنبال آن اعتصاب کارمندان دیزنی رخ داد، این صحنه دوباره به فیلم افزوده شد.

در حالی که انیمیشن جدید پیکسار قرار است ۱۷ ژوئن در آمریکا اکران شود، پیش‌تر مجوز اکران آن در امارات متحده عربی داده شده بود اما پس از گسترش اعتراض‌ها به این فیلم و متهم کردن دیزنی به توهین به مسلمانان و اسلام در شبکه‌های اجتماعی، مقامات این کشور نیز اکران آن را ممنوع کردند.

عربستان سعودی به تازگی برای حضور یک شخصیت همجنس‌گرا در فیلم «دکتر استرنج ۲» و «ابدی‌ها» از اکران آنها ممانعت کرد و «داستان وست ساید» نیز به همین دلیل در این کشور اکران نشد.

مالزی نیز به اکران «لایت‌یر» واکنش نشان داده و اعلام کرد این انیمیشن در آنجا نیز اکران نخواهد شد. این کشور در برابر هر فیلمی که دیالوگ یا صحنه‌های همجنس‌گرایانه داشته باشد، به شدت می‌ایستد. مقامات این کشور از دیزنی خواستند تا این سکانس حذف شود، اما با نپذیرفتن آنها اکران این فیلم در این کشور نیز ممنوع شد.

مالزی به تازگی فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور» و فیلم زندگی‌نامه‌ای التون جان با عنوان «مرد موشکی» را نیز به همین دلیل اکران نکرد.

این کشور در روزهای اخیر «ممکن است برای همیشه جوان بمانید» درباره رویدادهای اعتراضی هنگ‌کنگ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نیز ممنوع کرده و گفته است اعتراض‌های خشونت‌آمیز که می‌تواند آموزه‌های ناسالم برای مردم داشته باشد و نیز ممکن است روابط با چین را دچار مشکل سازد، دلیل این امر بوده است.

در «لایت‌یر» که از اسپین‌آف‌های «داستان اسباب‌بازی» است، ماجراهای فضایی لایت‌یر در مرکز توجه قرار گرفته است. انگوس مک‌لین کارگردان و کریس اوانز صداپیشه شخصیت اصلی این انیمیشن است و کیکی پالمر، تایکا وایتیتی و جیمز برولین دیگر صداپیشگان آن هستند. این فیلم با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است.