بررسی مخاطبان فیلم‌های سعید سهیلی طی ۲۵ سال فعالیت .

یک میلیون و پانصد هزار نفر. این تفاوت تعداد مخاطبان اولین و آخرین فیلم سعید سهیلی است. کارگردانی که اولین فیلمش یعنی «مردی شبیه باران» با ۳۵۰ هزار مخاطب در رتبه سی‌ام جدول فروش سال ۷۶ قرار گرفت و بعد از ۲۴ سال فیلمش در رقابت برای در اختیار گرفتن صدر جدول فروش سالانه است.

با مرور فیلم‌های سعید سهیلی او تا پیش از «چارچنگولی» در مجموع دو میلیون صد هزار مخاطب داشته و ساخت کمدی‌های اجتماعی تاثیر بزرگی در رشد مخاطبان فیلم‌های او گذاشته. جایی که او بعد از دو تجربه ناموفق در سینمای اکشن و پلیسی سراغ یک کمدی رفت و برای اولین بار در دوران فعالیتش به یک میلیون مخاطب با این فیلم رسید. قدم بعدی او در کمدی‌سازی یعنی «ازدواج در وقت اضافه» یک شکست تمام عیار بود اما قدم بعدی اش تبدیل به نقطه محوری کارنامه کاری او شد.

«گشت ارشاد» فیلمی بود که علاوه بر همه حواشی‌اش شروعی برای ساخت یکی از پرمخاطب‌ترین دنباله‌های سینمای ایران شد. اولین قسمت «گشت ارشاد» تنها در ۱۷ روز به نزدیک نیم میلیون مخاطب رسید و اگر در همان ایتدای اکران توقیف نمی‌شد بعید نبود حالا پر مخاطب‌ترین فیلم سهیلی باشد

سعید سهیلی با «کلاشینکف» همچنان موقعیت خوبی در جذب مخاطب داشت اما با «گشت ارشاد۲» بود که بالاترین آمار مخاطب کارنامه‌اش ثبت شد و دو میلیون و سیصد هزار نفر به تماشای آن نشستند. او با «ژن خوک» باز هم سراغ یک سوژه اجتماعی رفت اما هیچکدام از فیلم‌هایش موفقیت «گشت ارشاد» را تکرار نکرد تا باز هم سراغ ساخت دنباله دیگری از این فیلم برود.

فیلم‌های سعید سهیلی در مجموع نزدیک ۹ میلیون مخاطب داشته که نیمی از این مخاطبان تماشاگران سه قسمت «گشت ارشاد» بوده ‌اند. فیلمی که تمام جنجال‌ها برای دیده نشدن و توقیف قسمت اولش حالا به چهار و نیم میلیون مخاطب برای سه قسمت آن ختم شده.
منبع: سینمادیلی