با ۱۰ موزه برتر جهان که هرساله مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرند آشنا خواهید شد.

جمع آوری چیز‌هایی که زیبا و با اهمیت هستند، به عمق تاریخ می‌روند. موزه‌ها نه تنها آن‌ها را نشان می‌دهند بلکه از این اشیاء هنری برای نسل‌های آینده محافظت می‌کنند. موزه می‌تواند در بردارنده آثار تاریخی، طبیعی، حیات وحش، انسان‌شناسی یا علم و تکنولوژی باشد. موزه‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به مناطق مختلف محسوب می‌شود. امروزه، ما بهترین موزه‌ها را در جهان داریم. آن‌ها برخی از بزرگترین و مهم‌ترین هنر و مجموعه آثار باستانی را نگه می‌دارند.

۱۰- موزه کاخ ملی (National Palace Museum)

 

موزه کاخ ملی در تایپه، بزرگترین مجموعه‌ای از آثار باستانی چینی و آثار هنری جهان است. در اصل این موزه، به عنوان کاخ موزه در شهر ممنوعه، پکن در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد. در سال‌های پایانی جنگ داخلی چین، باارزش‌ترین اقلام در موزه، به تایوان منتقل شدند. زمانی که این اقلام به تایوان وارد شدند، ارتش کمونیستی کنترل کاخ موزه را به دست گرفته بود.

۹- موزه گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum Bilbao)

 

این موزه توسط فرانک گری طراحی شده است، موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا، موزه مدرن دیدنی و جذاب تیتانیوم و شاید هم مشهور‌ترین ساختمان از دهه ۱۹۹۰ می‌باشد. منحنی‌های زیبا و مهیجی از کشتی‌ها که در امتداد اسکله بیلبائو استفاده شده، مربع تیتانیوم را پوشانده اند و شبیه به ماهی‌ای است که در نور خورشید روشن و خاموش می‌شود. این موزه دارای نمایشگاه دائمی، و بازدید از آثار هنرمندان اسپانیایی و بین المللی است.

۸- موزه هنر مدرن (Museum of Modern Art)

 

موزه هنر مدرن واقع در منهتن در شهر نیویورک، اغلب به عنوان تاثیرگزارترین موزه هنر مدرن در جهان شناخته شده می‌باشد. مسلما اینجا شامل بهترین مجموعه‌ها از شاهکار‌های مدرن در سراسر جهان از جمله نیلوفر‌های آبی مونه، دوشیزگان آوینیون پیکاسو و شب پر ستاره ونگوگ می‌باشد. علاوه بر آثار هنری، یکی از اصلی‌ترین نقاشی‌های موزه هنر مدرن خود ساختمانش است. گردشگاه‌های شیشه‌ای پر پیچ و خم، اجازه مشاهده هنر را از تمام زوایا می‌دهند.

۷- موزه ارمیتاژ (Hermitage Museum)

 

موزه ارمیتاژ در سال ۱۷۶۴ توسط کاترین کبیر در سن پترزبورگ، روسیه تاسیس شد، و موزه‌ای عظیم از هنر و فرهنگ است که نشان دهنده‌ی نکات برجسته‌ای از بیش از سه ملیون اقلام گسترده در جهان است. جاذبه‌های توریستی محبوب، این میراث با نمایش آثار با ارزشی توسط رامبراند، داوینچی، میکل آنژ، و روبنس یکی از بهترین موزه‌ها در جهان است. این مجموعه‌ها یک مجتمع بزرگ از شش ساختمان تاریخی از جمله کاخ زمستانی و اقامت گاه سابق امپراتوران روسیه را اشغال کردند.

۶- گالری یوفیزی (Ufizi Gallery)

 

گالری یوفیزی در فلورانس، ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین موزه‌های هنری در جهان است. این موزه در کاخ یوفیزی قرار دارد که در قرن ۱۶ به عنوان دفاتری برای قضاوت دادگاه‌های بخش فلورانس ساخته شد. مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنسانس و مجسمه‌ای از عصر کلاسیک فوق العاده هستند؛ که شامل تولد ونوس توسط سندرو بوتیسلی می‌شود.

۵- موزه بریتانیا (British Museum)

 

موزه بریتانیا در لندن، یک موزه از تاریخ و فرهنگ بشر است که در سال ۱۷۵۳ تاسیس شد. مجموعه‌های آن، که بیش از هفت میلیون شی می‌باشد، جامع‌ترین و بزرگترین‌های جهان هستند، و از همه قاره‌ها سرچشمه می‌گیرند که نشان دهنده‌ی فرهنگ بشری از آغاز تا به امروز می‌باشند. این اشیاء شامل سنگ روزتا، کلید رمز گشایی از هیرو گلیف، و بزرگترین مجموعه مومیایی در خارج از مصر است؛ و یکی از مقصد‌های برتر در لندن می‌باشد.

۴- موزه هنر متروپولیتن (Metropolitan Museum of Art)

 

موزه هنر متروپولیتن واقع در لبه شرقی پارک مرکزی (Central Park) نیویورک است. این ساختمان عظیم سبک گوتیک، در اصل در سال ۱۸۷۲ بازگشایی شد، که دارای صد‌ها اتاق در دو طبقه می‌باشد، و حاوی بیش از دو ملیون اثر هنری از سراسر تاریخ بشر و جهان است که تقریبا هر زمینه هنری موجود را پوشش می‌دهد. علاوه بر نمایشگاه‌های دائمی خود، این مکان سازمان دهنده و میزبان سفر‌های بزرگ در طول سال است.

۳- موزه واتیکان (Vatican Museum)

 

موزه واتیکان توسط پاپ ژولیوس دوم در قرن ۶ تاسیس شد، و داخل شهر واتیکان، روم قرار دارد و در میان بهترین موزه‌های جهان می‌باشد. این موزه برای راه پله‌های مارپیچ، اتاق رافائل و تزئین کلیسای سیستین مشهور می‌باشد. تحت حمایت پاپ ژولیوس دوم، میکل آنژ بین سال‌های ۱۵۰۸ و ۱۵۱۲ سقف کوچک کلیسا را رنگ آمیزی کرد. امروزه تصور می‌شود که رنگ آمیزی سقف اوج دستاورد‌های میکل آنژ در نقاشی بود.

۲- موزه مصر (Egyptian Museum)

 

موزه مصر محل نگه داری حداقل ۱۲۰۰۰۰ آثار باستانی مصر باستان می‌باشد که در قاهره قرار دارد و یکی از بهترین موزه‌های جهان است. دو طبقه اصلی در موزه وجود دارد، طبقه همکف و اول. در طبقه همکف مجموعه وسیعی از پاپیروس و سکه که توسط مصریان باستان استفاده می‌شد وجود دارد. در طبقه اول آثار مکشوفه از دو سلسله نهایی مصر باستان و بسیاری از آثار گرفته شده از دره پادشاهان وجود دارد. برجسته‌ترین آثار عبارتند از آرامگاه توت عنخ آمون، و اتاق مومیایی سلطنتی حاوی ۲۷ مومیایی زمان‌های فراعنه.

۱- لوور (Louvre)

 

موزه لوور، پاریس یکی از بزرگترین و پربازدید‌ترین موزه‌ها در جهان است. این موزه در سال ۱۷۹۳ افتتاح شد، و در کاخ لوور، کاخ سلطنتی سابق قرار دارد. هرم شیشه‌ای معروف که در حیاط اصلی کاخ موزه قرار دارد، در سال ۱۹۸۹ اضافه شد که ورودی اصلی موزه می‌باشد.

نمایشگاه‌های آن از ریشه‌های متنوعی مانند مصر باستان، یونان کلاسیک و رم، اروپای قرون وسطی و ناپلئون فرانسه آمده است. البته نمایشگاه معروف‌تر آن، نقاشی لئوناردو داوینچی از مونالیزا می‌باشد، که به طور کلی توسط انبوهی از گردشگران با دوربین هایشان احاطه شده است.

منبع: پارساسیتی