به تازگی فهرست 5 مالک ثروتمند باشگاه‌های فوتبال جهان اعلام شده است که «منصور بن زاید» مالک باشگاه منچسترسیتی با ۳۰ میلیارد یورو ثروت در صدر آن قرار دارد. به همین بهانه و در ادامه، با ثروتمندترین مالکان باشگاه‌های فوتبال جهان، میزان ثروت‌شان و … بیشتر آشنا خواهید شد.

۱- شیخ منصور بن زاید

مالک باشگاه منچسترسیتی که معاونت نخست وزیر امارات را هم در اختیار دارد، ثروتش حدود ۳۰ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود و علاوه بر باشگاه منچسترسیتی در انگلیس، مالک باشگاه‌های «ملبورن سیتی» استرالیا، «نیویورک سیتی» آمریکا، «بمبئی سیتی» هند و «مونته‌ویدئو سیتی» اروگوئه است. وی سهام شرکت‌های بسیار زیادی را در امارات، عربستان، انگلستان و آمریکا بر عهده دارد و با حضورش در باشگاه منچسترسیتی در سال ۲۰۰۸ انقلابی در این باشگاه ایجاد کرد و باعث شد تا شرایط مالی این باشگاه انگلیسی متحول شود.

همچنین این میلیاردر اماراتی، ناوگانی از حیرت‌انگیزترین خودرو‌های جهان را در اختیار دارد. مرسدس SLR مک‌لارن (۳۵۰ هزار پوندی)، یک لامبورگینی رونتون (۸۴۰ هزار پوندی) و یک فراری انزو (۲٫۵ میلیون پوندی) از خودرو‌های اوست. طبق آخرین گزارش‌ها، منصور و خانواده‌اش در هتل شخصی‌شان به نام «امارات پالاس» اقامت دارند.

این هتل سال ۲۰۰۵ با هزینه ۲٫۲ میلیون پوندی بازگشایی شده و تنها هتل واقعا ۷ ستاره جهان است. ۳۹۴ اتاق، شامل ۹۲ سوئیت و ۲۲ سوئیت ویژه مسکونی دارد که اکثراً با طلا و مرمر مبله شده است. شیخ منصور زندگی شخصی‌اش را از نگاه‌ها دور می‌کند، اما در این حد می‌دانیم که ۲ همسر و ۶ فرزند دارد.

منچسترسیتی زیر نظر حمایت‌های مالی او از سال ۲۰۰۸ تاکنون توانسته دو عنوان قهرمانی لیگ‌برتر، یک قهرمانی اف‌اَی‌کاپ و دو قهرمانی لیگ کاپ را به دست آورد. آن‌ها در دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا به فینال راه یافتند و بازی را با نتیجه یک بر صفر به حریف واگذار و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کردند.

۲- دیتریش ماتشیتس

 

«دیتریش ماتشیتس» مالک سه باشگاه «ردبول» سالزبورگ اتریش، لایپزیک آلمان و NI ردبولز است. او بنیان گذار و مدیر عامل شرکت «ردبول» (نوشیدنی انرژی زا) بوده و برآورد می‌شود ثروت وی نزدیک به ۲۶ میلیارد یور باشد. ماتشیتس در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربز، به‌عنوان ثروتمندترین فرد اتریش شناخته شد.

ماتشیتس ۷۲ ساله در دانشگاه تجارت شهر وین در رشته بازاریابی تحصیل کرده، اما اصلا درس‌هایش خوب نبوده است. وی به مدت ۱۰ سال در این دانشگاه درس خواند و در نهایت در ۲۸ سالگی فارغ التحصیل شده است! بعد از دانشگاه وی به عنوان مدیر بازاریابی یک شرکت که در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت، مشغول به کار شده است.

او و شریک تایلندی خود چالیو یوویدیا در ابتدا شرکت‌شان را در سال ۱۹۸۷ و در حوزه تولید نوشابه‌های گازدار تاسیس کرده و خیلی زود راه‌های جالبی را برای سرعت بخشیدن به اعتبار برند خود برگزیدند؛ از جمله خرید یک تیم در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک و چند تیم فوتبال. آن‌ها فقط در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶ میلیارد قوطی از نوشابه‌های ردبول را در جهان فروخته‌اند. این مرد ثروتمند و کارآفرین ۷۲ ساله به ندرت در انظار عمومی به ابراز عقیده پرداخته و خود را از تیررس رسانه‌ها دور نگه می‌دارد بنابراین اطلاعاتی از زندگی شخصی او موجود نیست.

۳- آندره‌آ  آنیه‎‌لی

 

او سال ۱۹۵۷ در خانواده‌ای به شدت پولدار به دنیا آمد و کودکی بسیار خوبی را تجربه کرد. مثلا بعد از افت تحصیلی در مدرسه، پدرش تصمیم گرفت برای او یک مدرسه تاسیس کند! این مدرسه که J School نام داشت تنها شاگرد آن خود آندره آ بود. او توانست در پایان آن مقطع تحصیلی شاگرد اول شود و با استفاده از تبصره به دانشگاه راه پیدا کند.

در دانشگاه او با معلم ورزشی آشنا شد که زندگی‌اش را تغییر داد، چون او اصلا به فوتبال علاقه‌ای نداشت. آن معلم که ساندرو ماتزولا نام داشت تاثیری روی او گذاشت که به لحاظ ورزشی آندره آ از این‌رو‌به آن رو شد. آنیلی جوان دیگر روز‌های بازی یوونتوس در خانه نمی‌ماند و باید حتما به ورزشگاه می‌رفت؛ بنابراین آندره آ همانند پدر خود که او هم رئیس باشگاه یوونتوس از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ بود، علاقه بسیاری به یوونتوس پیدا کرد و از هنگام جوانی در بخش مالی و اداری باشگاه فعالیت می‌کرد.

سپس به آرزوی خودش رسید و حالا مالک این باشگاه بزرگ است. ثروت «آندره‌آ آنیه‌لی» مالک باشگاه یوونتوس ۱۹.۱ میلیارد یورو تخمین زده شده است. این کارآفرین ایتالیایی، عضو اجرایی انجمن باشگاه‌های اروپاست.

۴- دتمار هوپ

 

دتمار هوپ در بین میلیونر‌های جهان در رده ۹۶ و در بین میلیونر‌های تکنولوژی، در رده ۲۳ جهان حضور دارد. او میلیونر ۷۹ ساله آلمانی است که در سال ۱۹۷۲ همراه با چهار تن دیگر از کمپانی IBM جدا شد و کمپانی بزرگ SAP را تاسیس کرد.

کمپانی SAP یک شرکت نرم افزاری آلمانی است که عمده شهرتش را مدیون تولید نرم افزار‌های سازمانی در زمینه مدیریت عملیات تجاری و روابط با مشتریان است. دتمار هوپ اتفاقا در کار‌های اجتماعی و خیریه هم فعالیت بالایی دارد و تاکنون در زمینه‌های مختلفی از جمله پزشکی، ورزشی، برنامه‌ها و کمپین‌های اجتماعی، پول زیادی را توزیع کرده است. او حامی و سهامدار اصلی باشگاه هوفنهایم آلمان است.

۵- رومن آبراموویچ

 

رومن آبراموویچ، یکی از افراد میلیاردر و موفق در جهان به شمار می‌رود. گفته می‌شود رومن وقتی که فقط چهار سال داشته، پدرش در اثر یک سانحه ساختمانی جانش را از دست داده و، چون به جز خانواده عمویش هیچ فامیل و آشنای دیگری نداشته برای ادامه زندگی به خانواده نسبتا فقیر عمویش سپرده شده است.

رومن در دوران جوانی برای ادامه تحصیل به موسسه آموزش‌های فنی و صنعتی رفته، اما بعد از سپری شدن مدتی مجبور شد به ارتش سرخ شوروی بپیوندد. پس از گذشت چندین سال رومن سرمایه تقریبا مناسبی برای خودش جمع کرده بود تا این که با خصوصی‌شدن صنایع دولتی بعد از فروپاشی کمونیسم، تصمیم گرفته سهام ارزان تعدادی از این شرکت‌های تازه تاسیس شده را خریداری کند، اما آبراموویچ در آن زمان خبر نداشته که تمام این سهام‌ها بعد‌ها به اندازه طلا ارزش پیدا خواهند کرد و زندگی‌اش زیر و رو خواهد شد.

همین مسئله سبب شده که امروزه آبراموویچ را به عنوان سهام‌دار عمده دومین کارخانه تولید کننده آلومینیم در دنیا و همچنین سیب نفت که یکی از کمپانی‌های بزرگ نفتی جهان به شمار می‌رود، بشناسند. او هم اکنون مالک باشگاه چلسی انگلیس است که آخرین قهرمان لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود.