اژدهای کومودو خزنده ای با نام علمی Varanus komodoensis و گوشتخوار است که در طبیعت تا ۳۰ سال زنده می ماند و با طول ۱۰ فوت (حدود سه متر) و وزن ۳۳۰ پوند (حدود ۱۵۰ کیلوگرم) یکی از بزرگ ترین خزندگان به شمار می آید. با چنین وزن و طولی، اژدهای کومودو بزرگ ترین و سنگین ترین مارمولک روی زمین است. آن ها سرهای صاف و درازی داشته و دارای پوزه های گرد، پوست فلس دار، پاهای کمانی و دم های عضلانی و بزرگ هستند.

زیستگاه

اژدهای کومودو برای میلیون ها سال در جزایر لسر سوندا در اندونزی در شرایط آب و هوایی خشن زنده مانده است. آن ها جنگل های استوایی این جزیره را می پسندند اما می توان آن ها را در دیگر نقاط جزایر  مذکور نیز مشاهده کرد. اگر چه این خزندگان عضلانی می توانند روزی تا ۷ مایل (حدود ۱۰ کیلومتر) را بپیمایند اما ترجیح می دهند که نزدیک به خانه باقی مانده و به ندرت به جاهای دیگر بروند هر چند تنها برای تخم گذاری به دره های موجود در جزایر یاد شده می روند.

تولید مثل

سالی یک بار، زمانی که اژدهای کومودو برای جفتگیری آماده باشد، کومودوهای ماده در مدفوع خود بویی تولید می کنند که توجه نرها را به خود جلب می کند. وقتی که یک اژدهای نر هم نوع ماده خود را می یابد، پشت ماده مورد نظر را خراش داده و بدن او را لیس می زند. اگر اژدهای ماده نیز چنین کاری برای اژدهای نر انجام دهد در ادامه با هم جفتگیری خواهند کرد. نرها گاهی اوقات برای بدست آوردن حق جفتگیری ها با ماده ها، با نرهای رقیب مبارزه می کنند. اژدهای باردار در ادامه حدود ۳۰ تخم می گذارد که آن ها را در زمین دفن کرده و نوزادان ۸ ماه بعد سر از تخم بیرون خواهند آورد.

در شرایطی که هیچ اژدهای کومودو نری در آن حوالی نباشد، اژدهای ماده روش های دیگری برای تولید مثل دارد. از آنجایی که ماده ها همزمان دارای کروموزم های جنسیت نر و ماده هستند، اژدهای کومودو ماده می تواند در فرآیندی که بکرزایی (parthenogenesis) نام دارد و بدون نیاز به اژدهای نر تولید مثل کرده و تخم های بارور بگذارد.

رژیم غذایی

به عنوان شکارچی غالب جزایری که در آن ها زیست می کند، اژدهای کومودو تقریباً همه چیز می خورد، از جمله لاشه مردار، آهو، خوک، اژدهاهای کوچکتر و حتی بوفالوهای آبی بزرگ. در هنگام شکار، بر قوه استتار و صبر خود اتکا کرده و دراز می کشند تا طعمه از کنار آنان عبور کند. وقتی که قربانی از کنار آن ها عبور کرد، اژدهای کومودو بیرون پریده و با استفاده از چنگال های تیز و دندان های دندانه دار و شبیه کوسه اش، شکم قربانی خود را پاره می کند.

چند نکته جالب در مورد اژدهای کومودو:

اژدهای کومودو بزرگ ترین گونه زنده مارمولک هاست.

اژدهای کومودو می تواند به سرعت ۱۳ مایل در ساعت (حدود ۲۱ کیلومتر در ساعت) نیز برسد، البته برای مسافتی کوتاه.

اژدهای کومودو گاهی اوقات هنگام مورد تحقیق قرار گرفتن محتویات معده خود را بالا می آورد تا برای فرار سبک تر بوده و سریع تر حرکت کند.