به معرفی تعدادی از این ورزش‌های غیرمعمول می‌پردازیم.

چشم و گوش ما، با صدا و تصویر خیلی از ورزش‌های مطرح جهان مثل فوتبال، والیبال، کشتی و .. آشناست. اما یکسری از ورزش‌ها (مانند کشتی شست پا!) نیز وجود دارند که شاید تا به حال در موردشان نشنیده باشیم.

اگرچه این ورزش‌ها عجیب به نظر می‌رسند، اما باید بگوییم که بعضی از آن‌ها با وجود ماهیت عجیب‌شان، بسیار جدی هستند و رویداد‌های مهمی در دنیا برای برگزاری این ورزش‌ها طراحی شده‎‌اند. مثلا کدام یک از شما می‌دانستید که ما برای یک ورزشی به نام حمل همسر جام جهانی داریم! اصلاً همین ماهیت عجیب و غریب این ورزش‌هاست که تماشای آن‌ها را جذاب و پر شور کرده است.

شترمرغ سواری

 

مسابقه شترمرغ سواری، در آفریقا به وجود آمده و به تدریج راه خود را به آمریکا نیز باز کرده است. در این مسابقه نیز مشابه مسابقه اسب دوانی، سوارکاران بر روی شترمرغ‌ها می‌نشینند و در طول یک مسیر خاص با یکدیگر رقابت می‌کنند. سرعت شترمرغ‌ها به طرز غافلگیرکننده‌ای به ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد.

بوکس شطرنج

 

ورزش بوکس شطرنج همان‌طور که از نامش پیداست، از ترکیب دو ورزش بوکس و شطرنج به وجود آمده است. هدف از این ورزش، بالا بردن قوای بدنی در کنار قوای ذهنی است و شامل بازی جدی شطرنج و مسابقه سفت و سخت بوکس می‌باشد.

هاکی زیر آب

 

هاکی زیر آب به نوعی بازی هاکی اطلاق می‌شود که در زیر آب برگزار می‌گردد. این ورزش در سال ۱۹۵۴ و در کشور انگلستان به وجود آمده است.

کشتی شست پا

 

در ورزش کشتی شست پا، دونفر طی یک بازی پر تنش پا‌های خود را از طریق شست به یکدیگر قفل می‌کنند و هر کدام سعی می‌کند تا پای حریف را بخواباند.

زوربینگ

 

زوربینگ یک نوع مسابقه است که در یک توپ بزرگ و شفاف صورت می‌پذیرد. روش‌های انجام این بازی متفاوت است. برای مثال، این توپ می‌تواند در ارتفاع یک تپه قرار داده شود و به سمت پایین تپه غلت بخورد و یا در یک دریاچه شناور گردد. خواستگاه این ورزش، کشور نیوزلند بوده است.

بیل سواری

 

مسابقه بیل سواری که شامل نشستن روی بیل و مسابقه در یک تپه یخی است، توانست خود را در میان اولین بازی‌های زمستانی ایکس (Winter X-Games) در سال ۱۹۹۷ جای دهد. در این رویداد ورزشی، یک تصادف شدید رخ داد و یک شرکت‌کننده به شدت آسیب دید. در نتیجه سانحه مذکور، این ورزش دیگر نتوانست در زمره بازی‌های ایکس قرار بگیرد.

اسپورتوکینگ

 

ورزش اسپورتوکینگ (Sporthocking) که با نام اکستریم سیتینگ نیز شناخته می‌شود، در آلمان پدید آمده و در آن ورزشکار از یک وسیله تخصصی برای اجرای یک نمایش خلاقانه استفاده می‌کند. تکنیک‌های این ورزش، مشابه ترفند‌هایی است که بر روی اسکیت برد پیاده می‌شود. هر تکنیک به گونه‌ایست که در انتهای اجرای آن، ورزشکار به حالت نشسته بر روی کرسی مخصوص خود قرار می‌گیرد.

حمل همسر

 

این ورزش در کشور فنلاند به وجود آمده و در سال ۱۹۹۹ راه خود را به آمریکای شمالی نیز باز کرد. در این مسابقه، هر تیم از یک مرد و یک زن تشکیل شده و مرد سعی می‌کند در حالی‌که زن را بر دوش خود گرفته، از موانع و مراحل موجود عبور کند و خود را به خط پایان برساند. در انتهای بازی، هر کس که بتواند فاصله تعیین شده را در مدت زمان کمتری طی کند، برنده مسابقه خواهد بود.

چوگان با فیل

 

تنها تفاوتی که میان چوگان با فیل و چوگان معمولی وجود دارد، حضور فیل به جای اسب است. حتی لوازم ورزشی آن نیز کاملاً مشابه چوگان با اسب است. این ورزش در نپال، هند و تایلند رواج دارد.

سایکلبال

سایکلبال مسابقه‌ای بین دو تیم دو نفره است که سوار بر دوچرخه هستند و در تلاش‌اند تا با استفاده از چرخ و سر خود، توپ را وارد دروازه حریف کنند. بازیکنان فقط در زمان دفاع می‌توانند از دست‌های خود استفاده کنند. استفاده از دست در زمان حمله، خطا محسوب می‌گردد.

سپک تاکرا

 

سپک تاکرا که از آسیا نشأت گرفته، مانند والیبال است. با این تفاوت که بازیکنان باید از پا‌های خود برای عبور دادن توپ از روی تور استفاده کنند. بازیکنان مجاز هستند تا از هر قسمت از بدن خود به جز بازو‌ها یا دستانشان، برای نگه داشتن توپ در هوا استفاده کنند.

مسابقه غلتاندن پنیر

 

در طی این مسابقه، یک پنیر استوانه‌ای بزرگ به پایین تپه‌ای شیب‌دار غلت داده می‌شود و شرکت‌کنندگان به دنبال آن پنیر مسابقه می‌دهند. اولین نفری که خود را به پایین تپه برساند صاحب پنیر خواهد شد.

موج‌سواری سگ‌ها

 

این ورزش مربوط به سگ‌هایی است که به همراه صاحب خود موج‌سواری می‌کنند. البته سگ‌های حرفه‌ای در حین موج‌سواری، ترفند‌های نمایشی و جالبی را نیز اجرا می‌کنند که نشان‌دهنده مهارتشان در موج‌سواری است.

کوئیدیچ

 

کوئیدیچ به عنوان یک بازی تخیلی اولین بار در کتاب‌های مجموعه محبوب “هری پاتر” معرفی شد. طرفداران هری پاتر، ایده کوئیدیچ را آنقدر دوست داشتند که خیلی زود این ورزش را به یک ورزش واقعی تبدیل کردند به طوریکه هم اکنون در سطح بین‌المللی نیز بازی می‌شود. این بازی عناصر و تجهیزات خود را از راگبی، داج بال و گرگم به هوای خودمان قرض گرفته و در آن، هر تیم از هفت ورزشکار تشکیل شده است که باید همیشه سوار بر جارو باشند.

منبع: دیجی رو