خیابان بالدوین شیب دارترین خیابان جهان در شهر دونیدن نیوزیلند قرار دارد و به خاطر این ویژگی منحصر به فرد شهرت یافته است. در این خیابان به ازای هر ۲.۸۶ متر، یک متر به شیب آن افزوده می‌شود و شیب آن به قدری تند است که در برخی نقاط، راه رفتن را عملا غیر ممکن می‌کند.

خیابان بالدوین که در شهر دونیدن در جنوب نیوزیلند واقع شده، عنوان شیب‌دارترین خیابان جهان را به خود اختصاص داده است. ابتدا  این خیابان ۳۵۰ متری، با شیب متوسط آغاز می‌شود و رفته رفته شیب آن تند می‌شود به طوری که به ۱:۲.۸۶ یا ۱۹ درجه می‌رسد. به عبارت دیگر به ازای هر ۲.۸۶ متری که در سطح افق طی می‌کنید، یک متر به شیب خیابان اضافه می‌شود. شیب این خیابان آن قدر تند است که سطح آن را به جای آسفالت، بتن می‌ریزند؛ چون در روزهای گرم آسفالت ذوب شده و در شیب تند خیابان جاری می‌شود.

خیابان بالدوین در منطقه‌ای مسکونی در قسمت شمال شرقی دره قرار دارد که از قسمت شرقی دره‌ی لیندسی کریک تا آن سوی سیگنال هال به طرف اپوهو کشیده شده است. شیب این خیابان تا ۷۰ متر افزایش می‌یابد و به طور متوسط شیب آن کمی بیشتر از ۱.۵ است. سطح شیب‌های متوسط آن از آسفالت است اما سطح شیب‌های تندتر از جنس بتن است.

شیب غیر عادی این خیابان حاصل برنامه ریزی ضعیف است. مسئولان برنامه ریزی در لندن که هیچ اطلاعی از مکان نگاری شهر نداشتند، بدون در نظر گرفتن نوع زمین با الگوی شبکه‌ای خیابان‌بندی کردند. این کار منجر به شکل گیری خیابان‌هایی شده است که دقیقا در سراشیبی تند تپه‌ها قرار دارند. به جای برگشتن بر سر میز نقشه کشی یا حداقل ایجاد راه‌های پر پیچ و خم برای مهار شیب تند آن، جاده‌ها را به طور عجیبی شیب دار ساخته‌اند. در واقع شیب بعضی از خیابان‌های این شهر به قدری تند بود که کسی نمی‌توانست از آن عبور کند.

خیابان بالدوین بعد از اتمام ساخت، به شیب‌دارترین خیابان جهان تبدیل شد. خیابان‌های دیگر نیز که به موازات این خیابان ساخته شده‌اند، همگی کاملا شیب‌ دار هستند: خیابان آرنولد (۱:۳.۶)، خیابان دالمنی (۱:۳.۶) و خیابان کالدر (۱:۵.۴).

امروزه ساکنان شهر دونیدن به خاطر شهرت خیابان بالدوین به داشتن آن افتخار می‌کنند. هر ساله در فصل تابستان چند رویداد خیرخواهانه و مسابقه در این خیابان برگزار می‌شود مانند مسابقه‌ی دو که در امتداد خیابان از بالا تا پایین آن برگزار شده و در بالای خیابان هزاران شیرینی شکلاتی و در پایین خیابان هزاران توپ تنیس عرضه می‌شود.