موسسه‌ی بین‌المللی وین/گالاپ، در آخرین نظرسنجی خود وضعیت مذهب و دین را در کشورهای جهان بررسی کرده است.

 

۵. یمن (۹۹٪، ۲۰۰۹)

حتی اگر پیروان مکاتب مختلف اسلام مناطق جداگانه‌ای را در یمن اشغال می‌کنند، اسلام، یمنی‌ها را در تمام مرزهای این کشور یکپارچه کرده‌است. یمنی‌ها به شدت به پنج اصل اسلام پایبند هستند. مردان در مساجد برای نماز و در روز سبت، برای موعظه جمع می‌شوند، در حالی که به شدت از ورود زنان به این مکان‌های عمومی برای عبادت ممانعت می‌شود. همه‌ی جشنواره‌های بزرگ در تقویم مسلمان عرب توسط یمنی‌ها برگزار می‌شود. در سال ۲۰۰۹ داده‌های رای‌گیری موسسه‌ی بین‌المللی وین/گالوپ نشان داد که ۹۹٪ از مردم یمن دین را بخش مهمی از زندگی روزانه خود می‌دانند.

 

۴. اندونزی (۹۹٪، ۲۰۰۹)

بسیاری از اندونزیایی‌ها خداناباوری را به لحاظ اجتماعی غیر قابل قبول می‌دانند. دولت این کشور اسلام، آیین هندو، پروتستان، کاتولیک، و بودیسم را به عنوان شش دین رسمی کشور به رسمیت می‌شناسد. هر اندونزیایی باید به یکی از این ادیان وابسته باشد، چرا که دین افراد باید در اسناد رسمی مانند گذرنامه و کارت هویت قید شوند. اسلام رایج‌ترین دین این کشور است، و اندونزی همچنین دارای بیش‌ترین تعداد مسلمانان در جهان است.

در سال‌های اخیر، اندونزیایی‌هایی که عقاید موافق با خداناباوری داشته‌اند، در معرض تهدیدات از سوی اعضای جامعه محلی قرار داشته‌اند و حتی توسط پلیس دستگیر شده‌اند. پایبندی سفت و سخت اهالی اندونزی نسبت به دین در نظرسنجی‌های سال ۲۰۰۹ نیز منعکس شد. در این نظرسنجی‌ها ۹۹ درصد از مردم این کشور دین را عامل مهمی در زندگی روزمره خود اعلام کردند.

 

۳. مالاوی (۹۹٪، ۲۰۰۹)

مالاوی، که در جنوب شرق افریقا قرار گرفته‌است، در جایگاه سوم فهرست مذهبی ترین کشور جهان است. اکثریت جمعیت مالاوی پیرو مسیحیت هستند، با یک اقلیت قابل‌توجهی که معتقد به اسلام هستند. هندوها، یهودیان، بهائیان، و راستافارین‌ها سایر اقلیت‌های مذهبی این کشور هستند، هر چند تنها درصد کمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. ۹۹ درصد از مردم مالاوی باورهای دینی را در زندگی روزمره‌ی خود به کار می‌برند، و به شدت به اصول دین خود پایبند هستند.

 

۲. سریلانکا (۹۹٪، ۲۰۰۹)

سریلانکا مذهبی ترین کشور جهان و یک جامعه‌ی چند مذهبی است. هر چند بودیسم دین اصلی این کشور است، ادیان دیگر، مانند هندو، مسیحیت و اسلام نیز معمولا پیروانی دارند. بودیسم نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ این کشور، و همچنان به نفوذ در جنبه‌های اخلاقی و فلسفی فرهنگ سینهالی بازی کرده‌است.

هندوهای سریلانکا نیز به شدت به دیدگاه‌های مذهبی خود پایبند هستند، و تعداد زیادی از زیارتگاه‌های هندو که در این کشور دیده می‌شود، شواهدی از این واقعیت هستند. به طور کلی، مردم سریلانکا بسیار مذهبی هستند: مطابق با داده‌های به‌دست آمده از نظرسنجی سال ۲۰۰۹ توسط وین گالوپ، ۹۹٪ از مردم این کشور ادعا می‌کنند که مذهب نقش مهمی در زندگی روزمره‌ی آنها ایفا می‌کند.

۱. نیجر (~ ۱۰۰٪، ۲۰۰۹)

نیجر مذهبی ترین کشور جهان است. همانطور که در داده‌های تولید شده از نظرسنجی سال ۲۰۰۹ موسسه‌ی بین‌المللی وین/گالوپ، تقریبا تمام جمعیت نیجر ادعا می‌کنند که مذهب نقش مهمی در زندگی روزمره‌ی آنها ایفا می‌کند. این داده‌ها نیجر را در بالاترین موقعیت در میان مذهبی‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد. اسلام دین بیشتر ساکنان نیجر است زیرا ۹۴ درصد از جمعیت این کشور به این دین اعتقاد دارند. اکثریت مسلمانان نیجر پیرو مکتب مالکی یکی از شاخه‌های مذهب سنی هستند. روح‌باوری، مسیحیت، آیین هندو، بهائیت، و برخی از ادیان سنتی افریقایی دیگر مذاهبی هستند که در این کشور پیروانی دارند.