در برخی از کشورها، فرودگاه های خطرناکی وجود دارد که ساختن آن ها کاملا اشتباه است و برای افرادی که در آن مناطق زندگی میکنند و هواپیماهایی که از آن فرودگاه ها پرواز میکنند یا فرود می آیند خطر خیلی زیادی دارد. مهندسین شب و روز در تلاش کردند فرودگاه هایی را در مناطقی که اصلا مناسب فرودگاه نیست و امکان ساخت وجود ندارد را بسازند ؛ ساخت این فرودگاه های خطرناک، خطرات خیلی زیادی را به دنبال دارد به خاطر موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص آن پرواز را برای خلبان ها سخت تر کرده است.

تنها در فاصله ۴۰ دقیقه ای از کاتماندو در نپال، خطرناک ترین فرودگاه جهان قرار دارد: فرودگاه لوکلا (Lukla airport). فرودگاه لوکلا پررفت و آمدترین فرودگاه نپال و در عین حال، خطرناک ترین فرودگاه این کشور نیز به حساب می آید. کوهنوردانی که از سرتاسر دنیا برای صعود به قله اورست به این منطقه می آیند از این فرودگاه وارد نپال می شوند. در واقع، این فرودگاه پرطرفدارترین نقطه شروع برای برنامه صعود به قله اورست است و به همین دلیل سالانه کوهنوردان بسیاری از سرتاسر جهان به این منطقه سفر می کنند. اما چرا فرودگاه لوکلا خطرناک ترین فرودگاه جهان است و چه خطراتی هواپیماها را تهدید می کند؟ با الی گشت همراه باشید تا با هم سری به فرودگاه لوکلا در رشته کوه های هیمالیا بزنیم و این فرودگاه را با هم بررسی کنیم.

فرودگاه لوکلا، دروازه صعود به قله اورست

فرودگاه لوکلا تنها یک باند فرود دارد. این باند اگرچه در سال ۲۰۰۱ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است اما در واقع تاریخ ساخت آن به ۱۹۶۴ برمی گردد. در آن زمان کوهنوردی نیوزلندی به نام سر ادموند هیلاری (Sir Edmund Hillary) که اولین کوهنوردی است که به طور رسمی به قله اورست صعود کرده است برای تسهیل ورود کوهنوردان به بام دنیا این باند فرود را ساخت. شهر لوکلا تنها ۵۰۰ نفر جمعیت دارد اما پرطرفدارترین نقطه شروع برای صعود به قله اورست به شمار می رود. به همین دلیل سالانه کوهنوردان ماجراجوی زیادی برای فتح این بلندترین قله دنیا به این منطقه و خطرناک ترین فرودگاه دنیا سفر می کنند.

آن دسته از کسانی که اعصاب فرود در این فرودگاه را ندارند گزینه های دیگری خواهند داشت: از کاتماندو سوار اتوبوس شوند و پس از ۱۱ ساعت به شهر جیری برسند و از آنجا ۵ روز کوهنوردی کنند تا به لوکلا برسند! یا هلیکوپتر خصوصی اجاره کنند. اما پرواز مستقیم به فرودگاه لوکلا از بسیاری جهان بهترین راه برای کوهنوردان است، به همین دلیل به خطرناک ترین فرودگاه جهان سفر می کنند.

چرا فرودگاه لوکلا خطرناک ترین فرودگاه جهان است؟

این باند فرود تنها ۵۲۷ متر طول دارد. اگر می خواهید کوتاه بودن و ترسناک بودن این باند را متصور شوید باید بدانید که طول باند فرودگاه هیترو لندن ۳۹۰۲ متر، یعنی بیش از ۷ برابر این باند است! علاوه ب راین، یکی از مشهورترین باندهای فرود در جهان که در ساحل سنت بارت کارائیب قرار دارد طول باندش به مراتب بیشتر از باند فرودگاه لوکلا است و حدود ۶۵۰ متر طول دارد.

باند فرود کوتاه بسیار خطرناک هستند و دشواری هایی را برای فرود و پرواز به وجود می آورند. قبلا در مطلبی جداگانه ترسناک ترین باندهای فرودگاه دنیا را معرفی کردیم که با مراجعه به آن مطلب می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. باند فرود کوتاه به این معناست که خلبان فرصت بسیار کمی برای پرواز و همین طور فرود دارد. در این صورت، فرصتی برای اشتباه وجود ندارد و چند ثانیه تاخیر می تواند به فاجعه ای مرگبار منجر شود.

پرواز و فرود در چنین باندهایی نیازمند تبحر و مهارت فوق العاده بالای خلبان است. اما باند فرودگاه لوکلا علاوه بر کوتاهی طول باند، در ارتفاعی بسیار بالا نیز قرار گرفته است که بر خطرناک بودن آن اضافه می کند. فرودگاه لوکلا در ارتفاع ۹۵۰۰ فوتی (۲۸۹۵ متر) از سطح دریا قرار گرفته است و این موضوع مزید بر علت شده است تا فرودگاه لوکلا را به خطرناک ترین فرودگاه دنیا تبدیل کند. هرچه ارتفاع بالاتر باشد غلظت هوا کمتر می شود و در نتیجه، هواپیما باید با سرعت بیشتری حرکت کند.

اما خطرات این باند به همین جا محدود نمی شود. محل قرارگیری این باند نیز یکی از عوامل خطرآفرین برای هواپیماهاست. همان طور که گفتیم این فرودگاه به عنوان محل ورود کوهنوردان به شمار می رود و در نزدیک ترین فرودگاه برای صعود به قله اورست است. در نتیجه، این فرودگاه در بین کوهستان های سربه فلک کشیده قرار دارد و اطراف آن را دره های عیمق و خطرناک دربرگرفته اند. در انتهای باند فرود صخره ای سنگی قرار دارد و بین آن نیز سراشیبی کوهستان که به دره ای عمیق منتهی می شود وجود دارد. در صورتی که هواپیما نتواند به موقع توقف کند به صخره برخورد خواهد کرد!  در هنگام تیک-آف نیز آن طرف باند رو به سوی شیب بسیار زیاد کوه دارد و اگر هواپیما به موقع از زمین بلند نشود به قعر دره سقوط خواهد کرد.

تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا فرودگاه لوکلا را به عنوان خطرناک ترین فرودگاه جهان به همگان معرفی کنند. هر خلبانی جرات نزدیک شدن به این فرودگاه را ندارد و تنها خلبان های ماهر و باتجربه می توانند در این باند فرود بیایند و پرواز کنند. در این باند فرصت برای هیچ گونه اشتباهی وجود ندارد و یک اشتباه کوچک یا چند ثانیه تاخیر می تواند به سانحه ای هوایی منجر شود. با این حال، کوهنوردانی که برای صعود به قله اورست سفر می کنند آنقدر عاشق کوهنوردی و ماجراجویی هستند که خطر فرود و پرواز در این فرودگاه را نیز به جان بخرند. جالب است بدانید که به دلیل شرایط ویژه این باند، هر هواپیمایی اجازه فرود و پرواز در آن را ندارد. تنها برخی هواپیماهای کوچک می توانند در باند فرود لوکلا فرود بیایند یا پرواز کنند. البته همان طور که گفتیم تنها بحث مدل هواپیما نیست و خلبان نیز باید تبحر و مهارت کافی داشته باشد تا بتوانید در خطرناک ترین فرودگاه جهان فرود بیاید.

یکی از زیباترین فرودگاه ها

علیرغم خطراتی که این فرودگاه دارد، نباید از زیبایی های طبیعی و چشم انداز اطراف فرودگاه غافل شد. فرودگاه لوکلا را از نظر مناظر و چشم اندازهای اطراف باید به عنوان یکی از زیباترین فرودگاه های جهان نیز دسته بندی کرد. این فرودگاه بین قله های سر به فلک کشیده هیمالیا قرار دارد، اطراف باند فرود را در فصل بهار گل های ریز بنفش می پوشانند. همچنین وقتی هواپیمایی در آن اطراف نباشد هرازگاهی صدای زنگوله های گاومیش های هیمالیا سکوت را می شکند و فضایی بدیع و زیبا به وجود می آورد.