تمامی متروهای دنیا به‌منظور جابجایی انسان‌ها ساخته شده‌اند. از آن‌جایی که متروها معمولا در مناطق شهری خدمات‌رسانی می‌کنند، ممکن است ایستگاه‌های زیادی داشته باشند. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خطوط متروی دنیا را می‌شناسید؟

۵. متروی مسکو، روسیه؛ ۳۴۰ کیلومتر (Moscow Metro)

طول متروی مسکو به ۳۴۰ کیلومتر می‌رسد و در شهر مسکو در  روسیه قرا دارد. این خط مترو در مسکو و شهرها و حومه‌های اطرافش فعالیت می‌کند. متروی مسکو ۱۲ لاین و ۲۰۰ ایستگاه دارد. روزانه ۹٫۷ میلیون مسافر و سالیانه ۲٫۴۵ میلیارد مسافر از طریق قطارهای این مترو جا به جا می‌شوند. عمق این مترو در ایستگاه «پارک پوبدی» شهر مسکو به ۷۴ متر می‌رسد که به‌همین دلیل، مترویی زیرزمینی محسوب می‌شود. از جمله برنامه‌های توسعه‌ی آتی این خط مترو می‌توان به گسترش ۱۵۰ کیلومتری خطوطش اشاره کرد که متروی مسکو را به سومین متروی طویل جهان بعد از متروهای شانگهای و پکن تبدیل خواهد کرد.

۴. متروی نیویورک، آمریکا؛ ۳۸۰ کیلومتر (New York City Subway)

خط متروی ۳۸۰ کیلومتری نیویورک واقع در شهر نیویورک در آمریکا است. این مترو در نیویورک و بخش‌های مختلف آن از جمله بروکلین، کوئینز، منهتن و برانکس به حمل و نقل مسافران می‌پردازد. خط متروی نیویورک ۳۴ لاین و ۴۶۹ ایستگاه دارد. این خط مترو وظیقه‌ی جا به‌جایی روزانه ۵٫۵۹۷٫۵۵۰ نفر و سالیانه ۱٫۷۵ میلیارد نفر را دارد. این مترو که ۷ روز هفته را ۲۴ ساعته مشغول به خدمات‌رسانی‌ست، شلوغ‌ترین خط متروی دنیای غرب محسوب می‌شود. متروی نیویورک در نظر دارد تا سال ۲۰۱۹ سیستم پرداخت بلیط بدون تماس خود را راه‌اندازی کند. از دیگر برنامه‌های این خط مترو می‌توان به افزایش ۳۰۰ واگن بیشتر به ناوگان ترابری‌اش اشاره کرد.

۳. متروی لندن، بریتانیا؛ ۴۰۰ کیلومتر (London Underground)

متروی لندن ۴۰۰ کیلومتر طول داشته و در شهر لندن انگلستان قرار دارد. از این مترو با عنوان «the Tube» نیز یاد می‌شود. متروی لندن در شهرهای اسکس، هرتفوردشایر، باکینگهام‌شایر و لندن در حال فعالیت است. این مترو ۱۱ لاین و ۲۷۰ ایستگاه دارد. تعداد مسافران روزانه‌ی این مترو به ۴ میلیون و مسافران سالیانه‌اش به ۱٫۳۰۵ میلیارد نفر می‌رسد. گسترش خطوط مترو تا منطقه‌ی باترسیِ لندن و اتصالش به ایستگاه متروی کروکسلی از جمله برنامه‌های آتی متروی لندن است. لاین دیگری با نام کراس‌ریل (Crossrail) برای افتتاح در سال ۲۰۱۸ در حال ساخت است.

۲. متروی پکن، چین؛ ۵۵۵ کیلومتر (Beijing Subway)

متروی ۵۵۵ کیلومتری پکن در شهر پکن چین قرار دارد. این مترو، دومین خط متروی بزرگ و طویل جهان محسوب می‌شود. متروی پکن در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد و خطوطش بیشتر مناطق پکن را در بر می‌گیرد. این مترو ۱۸ لاین و ۳۳۴ ایستگاه دارد. تعداد مسافرانی که این مترو در روز حمل می‌کند ۹٫۲۷۸ میلیون نفر و تعداد مسافران سالیانه‌اش چیزی در حدود ۳٫۲۵ میلیارد نفر است که همین موضوع متروی پکن را به شلوغ‌ترین خط متروی جهان تبدیل کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به‌زودی۱۰۵۰ کیلومتر دیگر بر خطوط ریلی این مترو اضافه خواهد شد؛ زیرا خط متروی فعلی پکن، پاسخگوی نیازهای این شهر نیست.

۱. متروی شانگهای، چین؛ ۵۸۷ کیلومتر (Shanghai Metro)

متروی شانگهای ۵۸۷ کیلومتر طول دارد و در شهر شانگهای چین واقع شده است. این مترو صدر فهرست بزرگترین و طویل‌ترین خطوط متروی جهان است. متروی شانگهای در سال ۱۹۹۳ شروع به کار کرد. این مترو هم در مناطق شهری و هم مناطق حومه‌ای که تعدادش مجموعاً به ۱۳ منطقه می‌رسد، در حال فعالیت است. متروی شانگهای با در اختیار داشتن ۱۴ لاین، طولانی‌ترین خط متروی دنیا و با ۳۶۴ ایستگاه دومین متروی بزرگ جهان به‌لحاظ تعداد ایستگاه است. متروی شانگهای روزانه میزبان ۱۰ میلیون مسافر است. از برنامه‌های آینده‌ی این خط مترو می‌توان به افزایش ۴ لاین جدید برای اتصال به دو خط متروی دیگر در استان جیانگسو چین در سال آتی اشاره کرد.