طولانی ترین جاده های جهان در سرتاسر دنیا گسترده شده اند ولی بیشتر آنها در ایالت های آمریکا قرار دارند. علاوه بر طولانی بودن مسیر، زیبایی مناظر هم می‌تواند دلیلی بر گذر کردن از این جاده ها باشد. در ادامه تمامی این جاده ها را به شما معرفی می‌کنیم.

بزرگراه شبکه ای گلدن کوادریلترال – هند

این بزرگراه در هند در جایگاه پنجم لیست طولانی ترین جاده های قرار دارد که متشکل از از بزرگراه های شبکه ای است، این جاده چهار شهر اصلی هند یعنی دهلی، مومبئی، چنای و کلکته را به هم وصل می‌کند. نقشه کشی این جاده در سال ۱۹۹۹ به اتمام رسید و ساخت آن در سال ۲۰۰۱ شروع و در سال ۲۰۱۲ ساخت این بزرگراه به پایان رسید. این بزرگراه در هر مسیر متشکل از لاین های شش تایی و چهارتایی است. بودجه ساخت این بزرگراه ۶۰۰ میلیارد یورو (۹.۲ میلیارد دلار). حفاظت و نگهداری از این بزرگراه تحت نظارت وزارت راه و ترابری هند صورت می‌گیرد. این بزرگراه به چهار قسمت تقسیم شد و هر قسمت دست یک پیمانکار تحویل داده شد و در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسید. بزرگراه شبکه ای گلدن کوادریلترال یکی از طولانی ترین جاده های جهان به شمار می‌رود.

بزرگراه ترنس- کانادا

مسافت بزرگراه ترنس-کانادا به ۷۸۲۱ کیلومتر می‌رسد و چهارمین جاده طولانی جهان به شمار می‌آید. زیر ساخت این جاده در سال ۱۹۵۰ شروع و ساختن رسمی آن از آسفالت و خط کشی و تابلو در سال ۱۹۶۲ به صورت رسمی آغاز شد و تا سال ۱۹۷۱ ادامه داشت.

تمام بودجه ساخت این بزرگراه ۱ میلیون دلار بود یعنی با هزینه کمتر از جاده شبکه ای گلدن کوادریلترال هند و طولانی تر از آن ساخته شد. امتداد آن از شرق به غرب از شهرهای ویکتوریا در ایالات بریتانیا کولومبیا و شهر سنت جان در نیوفاوندلند و لابرادور که از ده ایالات کانادا می‌گذرد و شهرهای اصلی این کشور را به هم وصل می‌کند، که به آن ستون فقرات کشور نیز می‌گویند. این جاده یکی از طولانی ترین جاده های دنیا به شمار می‌آید.

بزرگراه ترنس – سایبرین – روسیه

جاده ۱۱۰۰۰ کیلومتری ترنس – سایبرین سومین جاده طولانی جهان است. مسافت آن از سنت پیترزبرگ شروع می‌شود و تا ولادی ستاک در روسیه امتداد دارد. مسافت زیادی از این جاده به اسم شبکه بزرگراه آسیایی یا ای اچ ۶ نام دارد. این بزرگراه متشکل از ۶ قسمت اصلی است که تقاطعی با جاده ای ۳۰ اروپا دارد و از وسط قزاقستان نیز می‌گذرد.

بزرگراه شماره ۱ – استرالیا

نام این بزرگراه کاملا کلیشه ای است و بدین معنا نیست که این جاده طولانی ترین جاده جهان است، این جاده در واقع دومین جاده طولانی دنیا به شمار می‌رود. مسافت این جاده به ۱۴۵۰۰ کیلومتر می‌رسد که متشکل از چندین بزرگراه های متصل است. بزرگراه ۱ در سال ۱۹۵۵ به عنوان یک بزرگراه بین المللی معروف شد که متشکل از جاده های تک و جاده های چندگانه است که به تمام ایالات استرالیا دسترسی دارد؛ البته به جز شهر های بیزبین و داروین که مستقیما به بزرگراه بین المللی وصل نیستند ولی از طریق جاده های فرعی به این بزرگاه می‌رسند. نقشه این بزرگراه اولین بار در سال ۱۹۵۵ کشیده شد و در سال های ۱۹۵۹، ۱۹۷۴ و ۱۹۹۸ به صورت یک بزرگراه یک پارچه ساخته شد.

بزرگراه پن امریکا – ایالات متحده امریکا

اولین و طولانی ترین جاده جهان در لیست طولانی ترین جاده های دنیا بزرگراه پن آمریکا است که کل ایالات متحده آمریکا را در بر می‌گیرد و طول مسافت آن به ۴۸۰۰۰ کیلومتر می‌رسد که طول آن سه برابری جاده دوم در لیست طولانی ترین جاده جهان است. این بزرگراه متشکل از بزرگراه های به هم وصل شده است و بیش از ۲۰ کشور در قاره آمریکا را به هم وصل می‌کند. یک فضای خالی به مسافت ۱۰۰ کیلومتر در این بزرگراه وجود دارد که به آن دارین گپ می‌گویند که بین ایالت های پاناما و کولومبیا قرار دارد.

پروژه این بزرگراه در سال ۱۹۲۳ شروع شد که از ایالات بون ایریس در جنوب آمریکا شروع شد و تا ادمونتون در شمال آمریکا ادامه داشت. اولین قسمت این بزرگراه در سال ۱۹۵۰ تا مکزیک ساخته شد، ولی قسمت دوم این بزرگراه که ساختن آن از کشورهای کوچک امریکای مرکزی متشکل بود با کمک و همکاری آمریکا ساخته شد اما مکزیک تمام جاده را به تنهایی تامین بودجه کرد و ساخت.