فناوری این روزها به بالاترین نقطه‌ی خود رسیده و در تمامی سطوح زندگی ما قابل رویت است. یکی از جنبه‌های فناوری رسیدن به مرحله‌ای است که بشر را قادر می‌سازد از منابع طبیعی به بهترین شکل استفاه کند. مثل سدها که ساخته می‌شوند تا برای مواردی چون ذخیره‌ی آب، آبیاری، ایجاد انرژی و کنترل سیل مورد استفاده قرار گیرند.

غیر از ذخیره‌ی آب و ایجاد انرژی، سدها با زیبایی و اکوسیستمی که در اطرافشان ایجاد می‌کنند، تبدیل به مناطق گردشگری محبوبی برای شهر یا کشورشان می‌شوند.

سد اورُوایل

سد اورُوایل سدی خاکی است که روی رود فیدر در کالیفرنیا ساخته شده است. اورُوایل یکی از مهم‌ترین سدهای کشور به شمار می‌آورند. ارتفاع این سد ۲۳۰ متر است و عرض آن به ۲۱۱۰ متر می‌رسد. مخزن این سد ۵۹/۶ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و علاوه بر این که از نظر تجاری برای آمریکا پر اهمیت است، به عنوان یک مقصد گردشگری نیز شناخته می‌شود.

سد مَنگلا

منگلا در پاکستان و در منطقه‌ی میرپور واقع شده است. ساخت آن سال ۱۹۶۱ توسط مهندسین پاکستانی آغاز و سال ۱۹۶۷ به پایان رسید. منگلا روی رود جهلم ساخته شده است و برای مواردی چون تامین آب، حمل و نقل، آبیاری و تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع این سد ۱۳۸ متر و عرض آن ۳/۱۴ کیلومتر است. حجم مخزن این سد ۶۵ میلیون متر مکعب است.

سد گاردینر

گاردینر در کانادا قرار دارد و روی رود ساسکاچوان جنوبی ساخته شده است. دهه‌ی ۶۰ میلادی بود که این سد ساخته شد و از آن پس به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سدهای کشور محسوب می‌شود. ارتفاع آن ۶۴ متر، عرض آن ۱/۵ کیلومتر و حجم آن ۶۵/۴ میلیون متر مکعب است.

سد گوری

گوری که یکی از بزرگترین‌ها در دنیا است، در بولیواری و روی دره‌ی نکویما ساخته شده است. ساخت این سد ۷۰ میلیون متر مکعبی، پانزده سال به طول انجامیده است و این اعداد نشان از عظمتش دارد.

سد فلیوولاند دایک

فلیوولاند در هلند واقع شده و حجم آن ۷۸ میلیون متر مکعب است. غیر از مسائل مرتبط به تامین و ذخیره‌ی آب، این سد توانسته به عنوان یک مقصد گردشگری هم خود را معرفی کند.