شهرهای مرتفع دنیا برای برخی مسافران جالب توجه است، چون معمولا در این شهرها کوهستان‌ها و آتشفشان‌های زیادی وجود دارد. علاوه بر این تجمع مناطق شهری در کنار این جاذبه‌ها بسیار مورد توجه است.

۵. آدیس آبابا، اتیوپی

  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۳۵۵ متر

آدیس آبابا پایتخت اتیوپی در ارتفاعات ۲۳۵۵ متری واقع شده و مکانی امن برای زندگی ۳ میلیون شهروند آن است. دیدنی‌های این شهر شامل یک اسکلت بسیار قدیمی لوسی (Lucy) است که عمر آن حدود ۲٫۳ میلیون سال تخمین زده می‌شود. همچنین کاخ متعلق به امپراتور پیشین این کشور و  مِرکاتو (Merkato) که مجموعه‌ای است از دکه‌های چوبی که گفته می‌شود بزرگترین آن‌ها در آفریقا است، از دیدنی‌های آدیس آبابا هستند. در این شهر می‌توانید از غذاهای خوب و موسیقی جاز ماهرانه لذت ببرید.

۴. بوگوتا، کلمبیا

  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۶۲۵ متر

قسمت‌های حاشیه‌ای بوگوتا (‌Bogota) همچنان حالتی نابسامان دارد و شب هنگام زمان مناسبی برای بازدید از این قسمت نیست، اما در قسمت‌های نوساز شهر جاذبه‌های فراوانی وجود دارد. رستوران‌های جدید، بوتیک‌ها، هتل‌ها و کارخانه‌های شیرینی‌سازی در شهر بوگوتا پراکنده‌اند، چون در آرامشی که جدیدا در شهر حکمفرما شده کارآفرینان کوچک فرصت فعالیت یافته‌اند. از طرف دیگر راهنمایان محلی تور شهری، تورهایی را برای گردش در مناطق حاشیه‌ای شهر برگزار می‌کنند که ممکن است پیاده یا با دوچرخه باشد و شامل بازدید از معماری تا اطلاع از سیاست در این منطقه می‌شود.

۳. تیمپو، بوتان

  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۶۴۸ متر

در کل دنیا شاید کشورهای بسیار کمی شبیه به بوتان (Bhutan) باشند. هر چند در تیمپو (Thimphu)، پایتخت این کشور گوشی موبایل و اتومبیل‌های غربی رواج یافته باشد، اما در پارو (Paro) و پوناکا (Punaka) هنوز دره های و بلندی‌های سرسبز بسیاری وجود دارد، رودخانه‌ها بسیار شفاف و تمیز هستند، کوه‌های بلندی دارد و زمین‌های زراعی زیادی با ظاهری شبیه به چهل‌تکه دوزی دارد که هنوز با گاو نر و داس و به‌صورت دستی شخم زده شده و محصول برداشت می‌شود.

۲. گیتو، اکوادور

  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۸۵۰ متر

گیتو (Quito) پایتخت اکوادور همواره مقصد مناسبی برای مسافرانی با بودجه محدود بوده است. در بخش‌هایی از شهر گروه‌های بزرگ مردم شهر و تاجران محلی و فروشگاه‌های سنتی قرار دارد. شهر نسبت به لاپاز (La Paz) جشن‌های بیشتری دارد و نسبت به کوزکو (Cuzco) توریست‌های کمتری دارد. دیدنی‌های جذاب این کشور مانند آتشفشان‌ها در فاصله تقریبا ۲ ساعته (با اتومیبل شخصی یا تاکسی) از پایتخت قرار دارد و در یک برنامه یک یا دو روزه و یا به‌عنوان بخشی از یک برنامه طولانی‌تر بازدید از کل کشور، می‌توان از این قسمت‌ها دیدن کرد. برای این کار باید برای یک کوهنوردی آماده باشید.

۱.‌‌‌ لاپاز و سوکره، بولیوی

  • ارتفاع از سطح دریا: ۳۶۴۰متر٫۲۷۵۰ متر

پایتخت رسمی بولیوی شهر سوکره (Sucre) است که در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد اما مقر دولت بولیوی در شهر لاپاز (La Paz) است که یکی از بلندترین شهرهای دنیا است و در ارتفاع ۲۶۴۰ متری قرار دارد.

بلندترین سازه در لارینکونادا (La Rinconada)  آنسوی مرزهای پِرو در ارتفاع ۵۱۰۰ متری قرار دارد.

مرتفع‌ترین پایتخت اروپا آندورا لا ولا (Andorra la Vella) در ارتفاع ۱۰۲۳ متری است.