ولینگتون پایتخت کشور نیوزیلند، جنوبی ترین پایتخت دنیا و بادخیزترین شهر جهان است.

ولینگتون پایتخت کشور نیوزیلند در قسمت جنوب غربی جزیره شمالی میان تنگه کوک و رشته کوه ریموتاکا واقع شده است. ولینگتون جنوبی ترین پایتخت دنیا می باشد. این شهر در ایالتی با همین نام و در دماغه جنوبی جزیره شمالی و تقریباً در بخش مرکزی زلاندنو واقع شده است  و توسط یکی از سایت های معتبر (lonely planet) به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان شناخته شده است.
این شهر پرجمعیت‌ترین پایتخت در قاره اقیانوسیه و سومین شهر بزرگ نیوزلند پس از آوکلند و کرایست چرچ است.
ولینگتون شهری توریستی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و موزه‌ها و گالری‌های بی شماری در ولینگتون وجود دارد. سالانه نمایشگاه‌ها و جشنواره های متعددی در زمینه‌های مختلف هنری در شهر برگزار می‌شود و مردم از اقصا نقاط دنیا برای دیدن این جشن ها به این شهر می آیند.
این شهر با دور افتاده‌ بودن، زیباترین پایتخت جهان است و دارای شبکه‌های مدرنی اعم از کشتی رانی و تاکسی رانی و اتوبوس رانی لیموزین‌ها می باشد.
فرودگاه این شهر  خود یک جاذبه گردشگری و از مجهزترین فرودگاه‌های اقیانوسیه است.
بندر ولینگتون متشکل از سه جزیره مجزا است. تقریباً از ۸۴ روز از سال تابش نور خورشید در شهر برقرار است.
بادهای نسبتاً تندی در ولینگتون نیوزیلند یا همان زلاندنو می وزد و به همین اساس توربین‌های بادی یکی از منابع اصلی تولید نیرو در شهر است و مزارع بزرگی به همین منظور در شهر احداث شده است. سرعت باد در این شهر؛ میانگین سرعت باد 11 کیلومتر در ساعت؛ بیشتر از دیگر شهرهای بادی شناخته شده مانند شیکاگو می باشد.
این منطقه در مسیر بادهای چهلگانه، یک پدیده هواشناسی که در عرض 40 تا 50 در نیمکره جنوبی رخ می دهد، واقع شده است. این بادهای چهلگانه کمک زیادی به کشتی ها و قایق های بادبانی می کند.