بشر ممکن است از شیر درنده نترسد اما از عنکبوت کوچک، لرزه براندامش بیافتد. این ترس‌های غریزی بی‌دلیل نیستند. عموماً خطرناک‌ترین حیوانات، همان‌هایی هستند که انتظارش را نداریم و غریزه ما طی هزاران سال این خطرها را شناخته و ظاهراً بی‌دلیل از برخی حیوانات حتی زیباترین آنها هم می‌ترسد. اما این ترس‌ها بی‌دلیل نیست. در این مقاله، تعدادی از سمی‌ترین حیوانات و محل زندگی‌شان را معرفی می‌کنیم که ترس غریزی انسان را برانگیخته‌اند؛ حیواناتی که شاید در خودآگاه‌مان انتظار اینهمه ترسناک بودن را از آنها نداشتیم.

  1. پشه

می‌توان گفت اولین قاتل انسان‌، انواع پشه‌ها هستند. پشه‌ها که از خون تغذیه می‌کنند، در طول شبانه‌روز مرتب درحال نیش زدن قربانیان خود هستند و انواع بیماری را از یک فرد به فردی دیگر منتقل می‌کنند. تنها 725.000 نفر در سال، به‌دلیل انتقال بیماری مالاریا توسط پشه‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

ناگفته پیداست که هیچ ‌جای این کره خاکی از حضور پشه‌ها درامان نیست و خطر این قاتل‌های کوچک در همه جای دنیا انسان را تهدید می‌کند.

  1. مگس تسه تسه

مگس تسه تسه یکی از بزرگترین قاتل‌های زنجیره‌ای در سراسر قاره آفریقاست. مرگی که این حشره کوچک می‌آفریند، بیماری خواب نام دارد. با گزیده شدن توسط این مگس، عوارضی همچون تب و درد شدید و همچنین تغییرات رفتاری و مشاعری ایجاد خواهد شد. درنهایت قربانی به خوابی عمیق فروخواهد رفت و هرگز بیدار نخواهد شد. شمار قربانیان تسه تسه در آفریقا، سالیانه به 300.000 تن می‌رسد.

  1. عنکبوت سرگردان برزیلی

عنکبوت سرگردان برزیلی، شب هنگام در جنگل دیده می‌شود و به ‌همین دلیل به آن سرگردان یا آواره هم می‌گویند. این عنکبوت سمی‌ترین عنکبوت جهان است که نه‌تنها اندکی از سم آن کشنده است، بلکه مرگی بسیار دردآور را به قربانی خود تحمیل می‌کند. اختلال تپش قلب، از دست دادن دمای بدن، تشنج، نعوظ شدید و جریان شدید بزاق، بخشی از عوارض زهر این کوچکِ کشنده است. نیش این حیوان می‌تواند در عرض یک ساعت انسان را از پا دربیاورد.

  1. عقرب تعقیب‌گر مرگ

عقرب تعقیب‌گر مرگ، با طولی حدود 10سانتیمتر، مرگبارترین سم بین عقرب‌ها را دارد. زهر این عقرب سیستم تنفسی را هدف قرار می‌دهد و با ایجاد تب شدید، مشکل تنفسی، فلج کردن سیستم عصبی و کما، موجب مرگ قربانی خود می‌شود. سم این عقرب به‌دلیل حجم کمتری که دارد، بیشتر روی کودکان، سالمندان و بیماران قلبی اثر می‌گذارد و برای از پادرآوردن یک انسان بالغ کافی نیست. عقرب تعقیب‌گر مرگ در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کند.

  1. حلزون مخروطی

همه ما صدف این حلزون زیبا را دیده و حتی گاه به‌عنوان قطعه‌ای تزئینی از آن استفاده کرده‌ایم. اما این حلزون زنده، سم بسیار کشنده‌ای دارد. درصورت تماس با این حلزون فریبنده، دندان‌های نیزه مانندش را بیرونمی‌آورد و قربانی را می‌گزد. این حلزون، به حلزون سیگار هم شهرت دارد چرا که انسان بالغ در صورت گزیده شدن توسط این جانور، تنها به اندازه یک سیگار کشیدن فرصت زندگی خواهد داشت.