شاخص ترین و مخرب ترین بلای طبیعی که در جهان از ازل تا به امروز بشریت و زمین را همراهی کرده و همیشه احتمال بروزش به اشکال و ابعاد بزرگ تر وجود دارد، زلزله است. زلزله همیشه با خسارات و هزینه های جانی و مالی همراه است که به خاطر وقوع ناگهانی آن، حتی فکر کردن به زلزله برای هر کسی نگرانی و اضطراب را به همراه می آورد. به خصوص که اگر در منطقه ی زلزله خیز هم زندگی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق هم وحشتناک ترین زلزله های جهان تا به امروز را با هم مرور کنیم .

۵- بیوبیو، شیلی ۸.۸ ریشتر

زلزله بیوبیو و در پیامد آن سونامی اش، در ۲۷ فوریه ی سال ۲۰۱۰ در شیلی به وقوع پیوست. این زلزله و سونامی اش حداقل ۵۲۱ نفر کشته برجای گذاشت و ۵۶ نفر ناپدید شدند و ۱۲ هزار نفر نیز در این میان آسیب دیدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر آواره شدند. در مجموع در سراسر شیلی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند. ضمن آن که خسارت مالی این زلزله بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. مرکز این زلزله در ۳۳۵ کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت شیلی بود و در عمق ۳۵ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. سونامی کوچکی که در پی این زلزله اقیانوس آرام را درنوردید، درسن دیگو که در ایالت کالیفرنیا واقع شده است، به کشتی های این خلیج آسیب رساند.

۴- سندای، ژاپن ۹ ریشتر

زلزله ی سندای تاریخ ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن به وقوع پیوست. این زلزله در ادامه تبدیل به یک سونامی شد که خسارات مالی گسترده ای در جزایر هاوایی برای ساکنان این منطقه به وجود آورد. این سونامی باعث ایجاد موج هایی به ارتفاع ۹ متر در کائنا شد. تنها یک کشاورز محلی در این منطقه گزارش داد که ۶ گاوش در اثر این سونامی تلف شده اند اما هیچ گزارش دیگری مبنی بر مرگ افراد منتشر نشد.

۳- سوماترا، اندونزی ۹.۱ ریشتر

زلزله سوماترا در تاریخ ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ در کشور اندونزی اتفاق افتاد. این زلزله نه تنها از نظر خسارات جانی و مالی، بلکه از نظر روحی و روانی نیز تاثیرات مخربی گذاشت. عمق این فاجعه زمانی مشخص شد که روز بعد از کریسمس یا همان باکسینگ دی، روزی که مردم کادوهای کریسمس خود را بسته بندی می کنند،  با این سونامی یک زمان شد، و به همین خاطر اثر روانی این زلزله بسیار زیاد بود. در مجموع ۲۲۷۹۰۰ نفر در این سونامی جان خود را از دست دادند و یا ناپدید شدند که البته فرض بر این قرار گرفت که آن ها مرده اند. ضمن این که در ۱۴ کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از ۱۷ میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق نیز آواره شدند. مرکز این زلزله ی بزرگ در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق باندآسه اندونزی در عمق ۳۰ کیلومتری بوده است. چند روز بعد در ۲۸ دسامبر آتشفشانی نزدیکی باراتنگ،در جزایر آندامار فعال شد که به نظر می رسد با زلزله ارتباط داشته است!

۲- پرنس ویلیام ساوند، آلاسکا ۹.۲ ریشتر

این زلزله در تاریخ ۲۸ مارس سال ۱۹۶۴ در آلاسکا به وقوع پیوست. در مقایسه با زلزله ای که در شیلی آمد، این زلزله خسارات کمتری برای آلاسکا به بار آورد. با این حال سونامی حاصل از این زلزله،  زندگی ۱۲۸ نفر را گرفت و در مجموع ۳۱۱ میلیون دلار در آن سال خسارت وارد کرد. این زلزله بیشتر در آلاسکا و همچنین بخش هایی از کانادا نیز احساس شد ضمنا این سونامی تا منطقه ی هاوایی را تحت تاثیر قرار داد. بیشترین آسیب هم متوجه شهر آنکوریج در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مرکز زلزله وارد شد.برخی از گزارش ها حاکی از آن است که تکان های ناشی از این زلزله مهیب ۳ دقیقه طول کشیده که در نوع خود زمان بی نهایت ترسناکی را برای اهالی ساکن در این منطقه به وجود آورده است.

۱- والدیویا، شیلی ۹.۵ ریشتر

زلزله ی والدیویا در تاریخ ۲۲ مه سال ۱۹۶۰ در شیلی اتفاق افتاد و تا به این جا از بزرگ ترین زلزله های جهان بوده است. این زلزله، ۱۶۵۵ نفر را کشت و به ۳ هزار نفر آسیب جانی وارد کرد و ۲ میلیون نفر را آواره کرد. این زلزله ۵۵۰ میلیون دلار خسارت به شیلی وارد کرد، ضمن این که سونامی باعث  مرگ و میر بسیاری شد و تا هاوایی، ژاپن و فیلیپین را دچار خسارات جانی و مالی کرد. منطقه ی گسست زلزله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشت. ۲ روز بعد از زلزله ابتدایی، آتشفشان پویهوئه فعال شد و تا چند هفته دود و خاکستر در جوی به اندازه ۶کیلومتر منتشر می کرد.