فوتبال، پرطرفدارترین ورزش دنیا است. تعجبی هم ندارد که بزرگ ترین استادیوم های ورزشی دنیا به فوتبال تعلق دارند. در این مقاله با بزرگ ترین استادیوم های فوتبال دنیا به لحاظ ظرفیت تعداد تماشاچی آنها آشنا می شویم.

۵. استادیوم FBN، ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

ظرفیت: ۹۴,۷۳۶ نفر

میزبان بازی های تیم ملی آفریقای جنوبی و تیم کایزر چیف (Kaizer Chiefs)

این ورزشگاه که با نام ساکر سیتی (Soccer City) نیز شناخته می شود در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و بعدا برای برگزاری بازی های جام جهانی ۲۰۱۰ بازسازی شده است. مراسم یادبود ملی نلسون ماندلا، نخستین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور و رهبر مبارزه با آپارتاید با حضور ده هزار نفر از مردم آفریقای جنوبی و با حضور ده ها رهبر از کشورهای جهان در این ورزشگاه برگزار شد.

۴. استادیوم آزادی، تهران، ایران

ظرفیت: ۹۵,۲۲۵ نفر

میزبان بازی های تیم ملی ایران و تیم های استقلال و پرسپولیس

این ورزشگاه در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد. این استادیوم یکی از ورزشگاه های اصلی برگزاری بازی های المپیک ۱۹۸۴ بود که در نهایت در آمریکا برگزار شد. معماری این ورزشگاه به نحوی است که موجب افزایش صدای تماشاچیان می شود که لرزه بر اندام بازیکنان تیم مهمان می اندازد.

۳. استادیوم آزتیکا (Azteca)، مکزیکوسیتی، مکزیک

ظرفیت: ۹۵,۵۰۰ نفر

میزبان بازی های تیم ملی مکزیک و تیم کلوب آمریکا

این ورزشگاه، اولین استادیومی است که میزبان دو فینال جام جهانی بوده است. به علاوه، این ورزشگاه میزبان مسابقه ای بوده که دیه گو مارادونا گل معروف خود یعنی “دست خدا” را در بازی نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ به ثمر رساند. نام آزتیکا برای ادای احترام به آزتک ها از میراث فرهنگی شهر مکزیک گرفته شده است.

۲. استادیوم نیوکمپ، بارسلون، اسپانیا

ظرفیت: ۹۹,۳۵۴ نفر

میزبان بازی های تیم بارسلونا

دومین باشگاه فوتبال ثروتمند دنیا در دومین استادیوم بزرگ فوتبال دنیا بازی می کند. طرفداران تیم در سال ۲۰۰۰ در یک نظرسنجی شرکت کردند و نام نیوکمپ را برای این ورزشگاه انتخاب کردند. این ورزشگاه تا پیش از این نظرسنجی، استادیوم بارسلونا نامیده می شد.

۱. استادیوم رانگرادو می دی (Rungrado May Day)، پیونگ یانگ، کره ی شمالی

ظرفیت: ۱۵۰,۰۰۰ نفر

میزبان بازی های تیم ملی کره ی شمالی

ورزشگاه بزرگ می دی کره ی شمالی زمانی که برای برگزاری بازی فوتبال مورد استفاده قرار نگیرد، محل برگزاری مراسم حکومتی و دولتی است. گزارش ها حاکی از آن است که از این ورزشگاه به عنوان محل اعدام چند تن از فرماندهان نظامی کره ی شمالی به جرم توطئه و سوء قصد به مقامات دولتی استفاده شده است