شرکت دولتی روس اتم برای نخستین بار فیلم انفجار بمب هیدروژنی در سال ۱۹۶۱ توسط اتحاد جماهیر شوروی که بزرگترین انفجار هسته‌ای در تاریخ بشر به حساب می‌آید را منتشر کرد.

این فیلم ۴۰ دقیقه ای از انفجار بمب هیدروژنی به نام АН۶۰۲ معروف به «تسار بمبی» (بروسی شاه بمب ها) به مناسبت ۷۵ سالگی تاسیس صنایع اتمی روسیه در کانال یوتیوب منتشر شده است.

این بمب ۲۶ تن‌وزن‌ داشت و معادل ۵۷ میلیون تن تی‌ان‌تی قدرت داشته و سه هزاربار از بمب اتمی بکار رفته در هیروشیما قویتر بوده است.

این بمب هیدروژنی که توسط گروهی از دانشمندان هسته ای شوروی ساخته شده بود روز ۳۰ ماه اکتبر سال ۱۹۶۱ در میدان نظامی ویژه وزارت دفاع شوروی به نام میدان شماره ۶ در سرزمین نووایا زملیا در شمال این کشور آزمایش شد.

در فیلم منتشر شده که تا چند روز پیش کاملا محرمانه بود و فقط برای مشاهده مراحل انتقال و انفجار این بمب توسط سران شوروی و وزارت دفاع این کشور ساخته شده بود، گفته شد که بمب هیدروژنی دارای قدرت تخریب معادل ۵۷ میلیون تن تی ان تی در بدنه بمبی هوایی تعبیه شده بود که می توانست تا مهمات انفجاری معادل ۱۰۰ میلیون تن تی ان تی را حمل کند.

شاه بمب روسها ابتدا به یک قطار باری حمل و سپس به فرودگاه شبه جزیره کولسکی در شمال شوروی انتقال یافت.

از آنجا بمب هیدروژنی در زیر بدنه یک بمب افکن دورپرواز توپولف-۹۵ نصب شد و بر بدنه هواپیما دوربین ویژه فیلمبرداری و دستگاه های ویژه سنجش درجه حرارت هوا نصب شد تا در هنگام انفجار بمب ثبت شود.

تمام بدنه هواپیمای نظامی حامل بمب با رنگ سفید و ماده ای ویژه برای جلوگیری از تاثیرات انفجار رنگ شده بود.

این هواپیما با یک هواپیمای دیگر به عنوان هواپیمای لابراتور همراهی می شد تا از دور تاثیرات بمب هیدروژنی را ثبت کند.

در فاصله سه کیلومتر از محل پرتاب بمب در میدان شماره شش وزارت دفاع شوروی، ایستگاه های زیرزمینی برای ثبت تاثیرات بمب و تولید لرزه های زیرزمینی ساخته شده بود و کشتی های نظامی و پرسنل این ایستگاه ها به فاصله چندین کلیومتر از محل پرتاب دور شدند.

بمب هیدروژنی شوروی با چتری که در پشت آن کار گذاشته شده بود پرتاب شد و هواپیما هنگام اصابت بمب به زمین ۴۵ کیلومتر از محل انفجار فاصله داشت.

ابر هسته ای به شکل قارچ پس از انفجار حدود ۹۰ کیلومتر ارتفاع داشت و قطر این قارچ ۲۰ کیلومتر بود.

نور حاصل از انفجار تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری در چند منطقه شوروی دیده شد و این در حالی است که در روز پرتاب آن، هوا ابری بود.

موج‌ این انفجار هیدروژنی سه بار زمین را لرزاند.

ساخت بمب هیدروژنی АН۶۰۲ و انفجار آن برای شوروی اهمیت حیاتی داشت زیرا آمریکا به دکترین انتقام گیری گسترده روی آورده و زرادخانه هسته ای خود را توسعه می داد و سعی داشت با افزایش حامل های بمب هسته ای، در این عرصه بر شوروی در جنگ سرد برتری یابد.

دولت شوروی برای مقابله با این دکترین و بازداشتن آمریکا از برتری، بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد که قویتر از بمب آمریکا بود.

این اقدام شوروی موثر واقع شد و آمریکا در اوایل دهه ۶۰ میلادی به این نتیجه رسید که توانمندی زرادخانه هسته ای شوروی از آمریکا پیشی گرفته و وقوع جنگ هسته ای منجر به نابودی متقابل دو کشور می شود به همین دلیل آمریکا دکترین هسته ای خود را تغییر داد و هدف اصلی آن را حفظ صلح خواند.

آمریکا و شوروی پس از آن این اقدام، در طول چند دهه وارد جنگ سرد شدند و در یک کشمکش دائمی با یکدیگر بودند و ازجمله به جنگ های نیابتی در کشورهایی مانند ویتنام روی آوردند.