رونالدو تنها بازیکنی است که شانس شکستن رکورد دایی را دارد، اگرچه خودش را پس از ۹۳ گله شدن بی‌خیال جلوه می‌دهد، اما کیست که نداند فوق‌ستاره پرتغالی عاشق رکورد شکستن است.

۴ گل از کریستیانو رونالدو و ۹۳ گله شدن او باعث شد باز هم به رکوردداران گلزنی در مسابقات ملی پرداخته شود و طبیعتاً نام علی دایی را برای رکوردی که ۱۳ سال پیش ثبت کرده در رسانه‌های مختلف جهان بخوانیم و بشنویم، دلیل آن هم اختلاف زیادی بود که ستاره سابق خط حمله تیم ملی ایران با دیگر بازیکنان ایجاد کرد. حالا رونالدو فقط ۱۶ گل با او فاصله دارد. برترین گلزنان ملی تاریخ و نکاتی جالب درباره لیست برترین‌ها را مرور خواهیم کرد.
علی دایی (ایران)
۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی ملی زد که رکوردی خارق‌العاده است. شاید بسیاری اعتقاد داشته باشند رقبای ضعیف به رکوردشکنی دایی کمک کرده‌اند، اما گلزنان برجسته دیگری هم در همین قاره آسیا بودند که حتی به رکورد بهترین گلزن ملی نزدیک هم نشدند. دایی در جام‌جهانی گل نزده، اما یک رکورد خاص دارد و آن‌هم گلزنی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ به تمامی رقبای ایران است. البته رکورد گلزنی‌اش در یک دوره جام ملت‌ها که ۸ گل بود امسال توسط المعز علی قطری شکسته شد.
کریستیانو رونالدو (پرتغال)
در روز‌هایی که رکورد‌های مختلف را جابه‌جا می‌کرد حتی هوادارانش هم فکر نمی‌کردند روزی به رکورد علی دایی اینقدر نزدیک شود. حالا رونالدو تنها بازیکنی است که شانس شکستن رکورد دایی را دارد، اگرچه خودش را پس از ۹۳ گله شدن بی‌خیال جلوه می‌دهد، اما کیست که نداند فوق‌ستاره پرتغالی عاشق رکورد شکستن است. ۱۶ سال در تیم ملی پرتغال بازی کرده و ۹۳ گل زده که تقریباً میانگین ۶ گل زده در هر سال را نشان می‌دهد. به عبارتی با همین میانگین حساب کنیم شاید تا جام‌جهانی ۲۰۲۲ رکورد دایی را بشکند.
فرانس پوشکاش (مجارستان)
ستاره سابق رئال‌مادرید دوملیتی بود، هم برای مجارستان بازی کرد و هم برای اسپانیا، اما گل‌هایش را با پیراهن مجار‌ها زد. سال ۱۹۵۶ آخرین بازی‌اش را برای مجارستان انجام داد و همان سال به رکورد ۸۴ گل ملی رسیده بود. رکورد گلزنی پوشکاش ۴۷ سال پابرجا بود تا اینکه سال ۲۰۰۳ در دیدار برابر لبنان علی دایی گل هشتاد‌وپنجم خودش را زد. با این حال پوشکاش تقریباً یک گل در هر بازی زده که میانگین فوق‌العاده‌ای است.
کونیشیگه کاماموتو (ژاپن)
برترین گلزن تاریخ تیم ملی ژاپن شانس شکستن رکورد پوشکاش را داشت، اما ظاهراً به این رکورد فکر نمی‌کرد که ۳۳ سالگی پیراهن سامورایی‌های آبی را از تن درآورد. او ۸۰ گل ملی دارد که البته شاید ارزش آن‌ها از دیگر گلزنان برتر کمتر باشد، چرا که فقط به سه حریف غیرآسیایی (بلغارستان، دانمارک و نیجریه) گل زده است. با این حال ۱۲ گل در بازی‌های آسیایی زده که رکورد خوبی محسوب می‌شود.
گادفری چیتالو (زامبیا)
آوریل ۱۹۹۳ وقتی تیم ملی زامبیا برای جدال با سنگال در انتخابی جام‌جهانی ۱۹۹۴ سفر می‌کرد، هواپیما به درون دریا سقوط کرد و ۳۰ نفر کشته شدند. یکی از آن‌ها هم اسطوره فوتبال این کشور بود که همراه ۱۸ بازیکن تیمش درگذشتند. گادفری چیتالو آن زمان ۴۵ ساله بود و فقط چند ماه از حضورش روی نیمکت زامبیا می‌گذشت. در ۱۰۸ بازی ملی تا سال ۱۹۸۰ به رکورد ۷۹ گل رسید که برترین گلزن آفریقایی در رده ملی محسوب می‌شود.