بسیاری از افراد تمایلی ندارند که به این سؤال پاسخ بدهند: «تا چندسالگی زندگی خواهی کرد؟» اما کشورهایی هم وجود دارند که شهروندانش مشکلی با این پرسش ندارند؛ زیرا پاسخ آن برای‌شان خوشایند است و به‌عبارت دیگر، امید به زندگی در این کشورها بالاست. در این مقاله، به معرفی ۵ کشوری پرداخته‌ایم که نرخ امید به زندگی در آنها بسیار زیاد است.

۱. هنگ‌کنگ؛ ۸۴٫۳ سال سن

شاید از وجود هنگ‌کنگ در این فهرست کمی تعجب کنید. هفت میلیون جمعیت این کشور در محیطی با آلودگی شدید هوا زندگی می‌کنند. اما وضعیت خدمات پزشکی هنگ‌کنگ بهبود پیدا کرده و مردم آن هم بسیار فعال و پرانرژی هستند. براساس مطالعاتی که در زمینهٔ امید به زندگی در هنگ‌کنگ انجام شده، پرداختن به هنرهای رزمی مختلف ازجمله تای‌چی در مدت طول زندگی مردم این کشور یکی از عوامل طول عمر آنهاست.

مصرف زیاد چای و غذاهایی که به‌جای سرخ شدن، بخارپز می‌شوند هم دلیل دیگری برای سالم‌ماندن مردمان هنگ‌کنگ است. بخش اعظمی از پروتئین بدن مردم این کشور هم از منابع گیاهی تأمین می‌شود.

۲. ژاپن؛ ۸۳٫۸ سال سن

کشور ژاپن هم به داشتن افراد مسن و جمعیت سالخورده مشهور است. بیش از ۵۸ هزار نفر از ژاپنی‌ها، بالای صد سال سن دارند. این کشور، سردمدار کشورها با جمعیت بالای ۸۰ سال است. راز طول عمر ژاپنی‌ها، رژیم غذایی سالم است. مصرف زیاد ماهی، برنج، توفو، سویا، سبزیجات و وعده‌های غذایی سبک باعث شده تا مردم این کشور سالم بمانند. جالب است بدانید، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردم جزیره اوکیناوا (Okinawa) به‌خاطر داشتن هورمون‌های جنسی بیشتر، به‌کندی پیر می‌شوند.

۳. ایتالیا؛ ۸۳٫۵ سال سن

براساس پژوهش‌ها، علت طول عمر ایتالیایی‌ها، کاهش فاصله طبقاتی بوده و فاصله طبقاتی در این کشور نسبت به کشورهای دیگر کمتر است. به‌عبارت دیگر، استانداردهای زندگی مردم در ایتالیا بهبود یافته است. به‌همین‌خاطر، عموم مردم امکان تهیهٔ غذای خوب و باکیفیت را دارند. ضمن اینکه پیاده‌روی هم در این کشور بسیار رایج است؛ به‌همین‌خاطر، بیشتر ایتالیایی‌ها خوش‌اندام هستند.

۴. اسپانیا؛ ۸۳٫۴ سال سن

اسپانیایی‌ها عاشق رژیم مدیترانه ای هستند. ناگفته نماند که ترفندهایی را هم برای سلامت بیشتر در رژیم غذایی‌شان به‌کار می‌گیرند. مردم این کشور بسیار خانواده‌دوست هستند و به روابط اجتماعی اهمیت زیادی می‌دهند. این موضوع به طول عمر و داشتن زندگی بانشاط کمک شایانی می‌کند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، بیش از ۳۶ درصد جمعیت اسپانیا، سالمند باشند. یعنی در میان ملل اروپایی، بیشترین درصد افراد سالخورده را خواهند داشت.

۵. سوئیس؛ ۸۳٫۲ سال سن

سوئیسی‌ها از خوشحال‌ترین افراد این سیاره هستند و وضعیت اقتصادی کشورشان هم به‌طرز شگفت‌انگیزی مطلوب است. مردم ثروتمندند، دولت باثبات است و این یعنی درگیری و تضادی در سوئیس وجود ندارد و اگر چنین چیزی هم به‌وجود آید، موضوع چندان مهمی نخواهد بود. علاوه بر اینها، نظام پزشکی و سیستم درمانی سوئیس هم بهترین نظام دنیا شناخته می‌شود. در این کشور، خبری از منابع طبیعی گسترده نیست؛ به‌همین‌خاطر بیشتر روی استعداد افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند. خودتان قضاوت کنید؛ زندگی در رفاه، سلامت و سعادت، امید به زندگی را بالا نمی‌برد؟