در این مقاله، با برخی از کم‌تراکم‌ترین مناطق جهان به لحاظ جمعیتی آشنا خواهیم شد. بعضی از این نواحی در مناطق دورافتاده واقع شده‌اند و جمعیت بسیار کمی دارند.

۵. نامیبیا

اگرچه میزان تراکم جمعیتی نامیبیا، تفاوت اندکی با گویان فرانسه دارد، اما منابع خالی از سکنه‌ی آن، بسیار متفاوت از همتای آمریکای جنوبی‌اش است؛ نامیبیا مملو از بیابان‌ها و صحرای خشک است که دارای جمعیت بسیار اندکی است. نامیبیا کشوری واقع در جنوب غربی آفریقا است که در مرز بوتسوانا و اقیانوس اطلس جای گرفته است. طبق آخرین سرشماری‌های صورت گرفته، به ازای هر ۲٫۵۶ نفر در نامیبیا، یک کیلومتر مربع زمین وجود دارد. علی‌رغم موقعیت جغرافیایی نامیبیا که پوشیده از بیابان است، آب و هوای این کشور به دلیل ارتفاع نسبتا بالای آن از سطح دریا، عمدتا معتدل است. تنها مکانی که در نامیبیا دارای آب و هوای گرم و خشک است، منطقه‌ی «وارمبد» واقع در جنوب این کشور است. وجود خشکی و گرما در نامیبیا امری عادی است اما شدت آن بسیار کمتر از کشورهای آفریقای سیاه است.

۴. مغولستان

مغولستان که عمده شهرت خود را مرهون چنگیزخان و گونه‌های شگفت‌انگیز اسب‌هایش است، عنوان یکی از کم‌تراکم‌ترین کشورهای جهان به لحاظ جمعیتی را نیز یدک می‌کشد. در مغولستان، به ازای هر ۱٫۹۲ نفر، یک کیلومتر مربع زمین وجود دارد. دشواری در پر کردن بیشتر زمین‌های مغولستان، به علاوه‌ی هم‌مرز بودن این کشور با روسیه و چین، به سختی تراکم پایین جمعیت آن را توجیه می‌کند. البته رشد سریع جمعیت می‌تواند وضعیت این کشور را در سال‌های آتی تغییر دهد. زمستان‌های مغولستان، آبستن بادهایی است که از سمت سیبری وارد این کشور می‌شود که پایتخت این کشور یعنی «اولان‌باتور» را با دمای متوسط ۱٫۳ زیر صفر، به سردترین پایتخت جهان تبدیل می‌کند.

۳. جزایر پیت‌کرن

جزایر پیت‌کرن که یکی از دورافتاده‌ترین مناطق خالی از سکنه‌ی زمین محسوب می‌شود، در جنوب اقیانوس آرام واقع شده است. این مکان، متشکل از چهار جزیره‌ی آتشفشانی بوده که متعلق به بریتانیا است. تنها جزیره‌ی مسکونی آن، پیت‌کرن است که دارای جمعیتی ۵۶ نفری است. تراکم جمعیت پیت‌کرن، ۱٫۱۹ نفر در هر کیلومتر مربع است. در واقع، این ۵۶ نفر، از جمله نوادگان چهار خانواده‌ی استعمارگر در زمان قدیم هستند. بیشتر مناطق جزایر پیت‌کرن، به دلیل پوشیدگی آن از صخره‌های بلند، غیرقابل دسترسی هستند. خود پیت‌کرن، دارای خاکی حاصلخیز بوده و مکانی مناسب برای زندگی انسان است. یکی از دلایل پایین بودن جمعیت این مکان، دورافتادگی آن و نیز نبود باند فرود هواپیما است اما کسانی که مایل به سفر به این جزایر زیبا باشند، می‌توانند با کشتی خود را به آن برسانند.

۲. جزایر فالکلند

جزایر فالکلند از دیگر مناطق تحت تملک بریتانیا است که تراکم جمعیتی آن، ۰٫۲۱ نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. مجمع‌الجزایر فالکلند، متشکل از ۷۷۸ جزیره‌ی مختلف است که مجموع جمعیت آن به ۲٫۹۳۲ نفر می‌رسد. البته جمعیت این منطقه در پی افزایش مهاجرت به آن، رو به افزایش است. دو جزیره‌ی اصلی این ناحیه، یعنی فالکلند شرقی و غربی، مکان‌های بکر و دست‌نخورده‌ای هستند که گونه‌های مختلف پرندگان در آن‌ها زندگی می‌کنند. این جزایر، دارای جغرافیایی کوهستانی با آب و هوای بادی و مرطوب هستند. اگرچه تولید ناخالص داخلی جمعیت پایین این جزایر، کم است، اما تولید ناخالص داخلی سرانه‌ی آن تقریبا بالا بوده و شاخص توسعه‌ی انسانی آن نیز رتبه‌ی بسیار خوبی دارد.

۱. گرینلند

کم‌تراکم‌ترین ناحیه‌ی جهان، گرینلند است که به ازای هر ۰٫۰۳ نفر، یک کیلومتر مربع زمین در آن وجود دارد. این کشور متعلق به دانمارک بوده و به مدت ۴۵۰۰ سال است که مردم بومی کانادا و کشورهای نوردیک اسکاندیناوی، ساکن آن هستند. بیشتر نواحی گرینلند پوشیده از یخ است؛ به همین دلیل، عمده‌ی جمعیت آن در مناطق غربی کشور، یعنی جایی که یخ‌های کمتری در سطح زمین وجود دارد، زندگی می‌کنند. اگر یخ‌های موجود در گرینلند آب شوند، سطح آب دریا در کل دنیا، تا ۷ متر افزایش خواهد یافت. گریلند با جمعیت ۵۶ هزار نفری‌اش، بهترین مکان برای دستیابی به آرامش و فرار از زندگی آشفته‌ی شهری محسوب می‌شود.