برخی منابع دلیل نامگذاری قبرستان وادی السلام را این‌گونه بیان می‌کنند که این نام را پیامبر اسلام و بلکه جبرئیل بر آن نهاده اند.

کانال تلگرامی اشراف عراق در مطلبی درباره بزرگترین قبرستان جهان که معروف به وادی الاسلام هست توضیحاتی را نوشت:

وادی السلام از دو کلمه «وادی» و «سلام» تشکیل شده‌است. «وادی» به معنی سرزمینی میان تپه‌ها و کوه‌ها و محلی که سیلاب از آن عبور می‌کند و «سلام» علاوه بر آن که در میان مسلمانان یکی از نام‌های خداوند است به معنای در امان بودن و سلامت از آسیب‌های ظاهری و باطنی است. برخی منابع نیز دلیل نامگذاری قبرستان وادی السلام را این‌گونه بیان می‌کنند که این نام را پیامبر اسلام و بلکه جبرئیل بر آن نهاده به این معنا که مدفون‌های در این گورستان از محاسبه و عذاب عالم برزخ معاف و در سلامت هستند.

قبرستان وادی‌ السلام در قسمت شمالی حرم علی بن ابی‌ طالب در شهر نجف واقع بوده و با مساحتی در حدود ۱۴.۸۶ کیلومتر مربع معادل۱۴۸۶ هکتار و با بیش از 6 میلیون جسد بزرگترین قبرستان دنیا محسوب می‌شود. از دیگر نکات قابل ذکر درباره وادی السلام میتوان به معماری خاص مقبره های آن اشاره کرد. این قبرستان از جنوب به حرم علی بن ابی‌طالب و خیابان اصلی نجف- کوفه (شارع علی بن ابیطالب) از شرق به جاده نجف – کربلا، از شمال به منطقه حی المهندسین و غرب به دریای سابق نجف محدود می‌گردد.