اگر تجربه سفر هوایی را داشته باشید حتما با محیط بزرگ و شلوغ فرودگاه آشنایی دارید. برخی فرودگاه ها آنقدر بزرگ هستند که برای پیدا کردن مسیر مدام باید به تابلوهای راهنما نگاه کنید یا از کارکنان فرودگاه کمک بخواهید. در مورد بزرگ ترین فرودگاه های جهان چه می دانید؟ به نظرتان بزرگ ترین فرودگاه ها در کدام کشورها قرار دارند؟

۱- فرودگاه ملک فهد

فرودگاه بین المللی ملک فهد بی شک بزرگ ترین فرودگاه جهان از نظر مساحت است. این فرودگاه در شهر دمام عربستان سعودی قرار دارد و مساحت کل مجموعه فرودگاهی عدد باورنکردنی ۷۷۶۰۰ هکتار است!!! برای آنکه تصور درستی از مساحت این فرودگاه داشته باشید باید بگوییم که فرودگاه ملک فهد از کل مساحت کشور بحرین بزرگ تر است!

البته کل این مساحت برای خدمات ترابری و حمل و نقل هوایی استفاده نمی شود. تنها ۳۶۷۵ هکتار از این مساحت وسیع برای امور فرودگاهی استفاده می شود. بله، در واقع ۵% مساحت آن واقعا مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه مساحت آن بی استفاده مانده است. بنابراین اگر قرار بود مساحت مورد استفاده آن را در نظر بگیریم مطمئنا در پایین لیست ما قرار می گرفت. این فرودگاه از نظر جابجایی مسافر هم چندان جایگاهی ندارد و سالانه حدود ۱۰ میلیون مسافر را جابجا می کند. بنابراین می توان گفت که این فرودگاه، بزرگ ترین فرودگاه جهان و کم بازده ترین آن هاست.

۲- فرودگاه دالس واشنگتن

فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن اگرچه از نظر ترافیک هوایی در بین شلوغ ترین فرودگاه های جهان قرار ندارد اما از نظر وسعت مطمئنا جزو چند فرودگاه بزرگ جهان است. این فرودگاه حدود ۵۲۰۰ هکتار مساحت دارد که البته تمام این مساحت برای پرواز هواپیماها استفاده نمی شود. فرودگاه دالس یک ترمینال اصلی، دو ترمینال فرعی و ۴ باند فرودگاه بتنی دارد.

۳- فرودگاه پودنگ شانگهای

فرودگاه بین المللی پودنگ شانگهای در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر شانگهای قرار دارد و یکی از دو فرودگاه بین المللی این شهر است. فرودگاه پودنگ از نظر تعداد جابجایی مسافر پنجمین فرودگاه پرتردد در آسیا و نهمین فرودگاه شلوغ در جهان به شمار می رود. فرودگاه پودنگ شانگهای ۴۰۰۰ هکتار مساحت دارد و دارای دو ترمینال مسافربری و ۵ باند فرودگاه بتنی است.